توافق اولیه‌ای بین چین و اتیوپی برای تسهیل تجارت با استفاده از پول ملی اتیوپی و پول ملی چین در طول معاملات بین دو کشور، انجام گرفت.

احمد شیدی، وزیر دارایی اتیوپی از توافق اولیه با چین برای تسهیل تجارت با استفاده از پول ملی اتیوپی، «بیر» و پول ملی چین، «یوآن» خبر داد.

براساس گزارش المیادین، شیدی در یک بیانیه مطبوعاتی امروز جمعه گفت: این توافق، در صورت رسمی شدن، کمبود ارز در اتیوپی را کاهش خواهد داد. این گام در پی معامله سوآپ ارزی است که اتیوپی در جولای گذشته با امارات متحده عربی به ارزش ۴۶ میلیارد بیر اتیوپی (۸۱۶.۷۹ میلیون دلار) منعقد کرد.

در همین راستا چین لی کیانگ، نخست وزیر با ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی گفتگو کرد که طی آن دو طرف بر اهمیت تقویت هم افزایی استراتژی‌های توسعه، گسترش دامنه تجارت و سرمایه گذاری و بررسی فعال راه‌های همکاری در صنایعی مانند انرژی‌های نو، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی تاکید کردند.

چیانگ تاکید کرد که چین از اتیوپی در ادغام کامل با گروه بریکس حمایت می‌کند و آماده همکاری با اتیوپی برای تقویت همکاری بین کشور‌های درحال توسعه است. احمد نیز در همین راستا گفت: اتیوپی آماده است تا برای اجرای نتایج اجلاس سران FOCAC تلاش کند، از تجربه موفق چین در اصلاحات و باز کردن فضای باز، گسترش بیشتر تجارت بین آفریقا و چین، و افزایش فرآیند صنعتی شدن در آفریقا بیاموزد.

پس از گفتگو، چیانگ و احمد شاهد امضای همکاری‌های دوجانبه در زمینه ابتکار کمربند و جاده، همکاری‌های اقتصادی و تجاری، صادرات محصولات کشاورزی به چین، فناوری فضایی، علوم زمین، توسعه سبز و کم کربن، توسعه روستایی، معیشت مردم، عدالت و رسانه‌ها بودند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار