سازمان ملل اعلام کرد که اقدامات طرف‌های درگیری در سودان ممکن است به جنایات جنگی تبدیل شود.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز جمعه اولین گزارش هیأت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی سودان را درباره درگیری‌هایی که هنوز در این کشور ادامه دارد، اعلام کرد.

در این گزارش نوشته شده است که هم نیرو‌های مسلح سودان (SAF) و هم نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) و همچنین متحدان مربوطه آنها شامل غیرنظامیان و همه کسانی که به بازماندگان کمک می‌کنند یا تخلفات را مستند می‌کنند مسئول الگو‌های نقض در مقیاس بزرگ هستند.  

هیئت سازمان ملل تأکید کرد که چنین اقداماتی می‌تواند «جنایت جنگی» باشد.

نمایندگان سازمان ملل خواستار "اقدام فوری برای حفاظت از غیرنظامیان" شدند و افزودند که "نیروی مستقل و بی طرف" باید فوراً در کشور مستقر شود.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی البرهان و نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگو‌ها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمار‌های سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار با وساطت بین‌المللی در سودان آتش‌بس اعلام شده است، اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

مترجم: پورکند

برچسب ها: سودان ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار