مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از وجود ۸۰۰ اثر تاریخی در لیست آثار ملی ایران خبر داد.

حسین ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در نشست با نماینده مردم شهرستان نور در مجلس شورای اسلامی که در روستای نج بخش بلده شهرستان نور برگزار شد، از وجود ۸۰۰ اثر تاریخی در لیست آثار ملی ایران خبر داد و گفت: از این تعداد آثار ملی ثبت شده مازندران، بخش قابل توجهی در بخش بلده شهرستان نور قرار دارد. 

او افزود: اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی بسیار اندک است و حتی اگر کل اعتبار را هم به یک بنا اختصاص دهیم مرمت آن بنا کامل نمی‌شود.

ایزدی با تاکید براین مطلب که ساماندهی و مرمت آثار تاریخی نیازمند رایزنی‌های ملی دارد، گفت: مراحل ثبت آثار دارای ارزش فرهنگی و تاریخی منطقه با مشارکت مردم روستا بزودی انجام می‌شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت منطقه به لحاظ وجود ظرفیت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی، گفت: باید بیشتر بنا‌های شهرستان نور به ویژه روستای نچ مورد توجه قرار گیرد.

عبدالوحید فیاضی به وجود تکیه، مسجد و حمام قدیمی با ارزش تاریخی و فرهنگی روستا اشاره کرد و افزود: حمام این روستا قابلیت ثبت در لیست آثار ملی دارد و تکیه و مسجد روستا نیز باید مرمت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.