طی مراسمی با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و مرتضی موصلی، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری این دو دستگاه امضا و مبادله شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به بازگشایی کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب در سال جاری تصریح کرد: بازسازی کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شهر شیراز، ایجاد نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در استان بود؛ به زودی چندین کتابخانه در این سطح پروژه، افتتاح خواهد شد. در کتابخانه‌های جدید بخش ویژه توانخواهان برای ارائه خدمات به گروه‌های خاص در نظر گرفته شده است.

محمدحسین فیروزی گفت: ۱۷ مرکز «خدمات روانشناسی و مشاوره راه زندگی» در کتابخانه‌های عمومی ۱۵ شهرستان با همکاری کمیته امداد راه‌اندازی شده است که از این پس کارگاه‌های رایگان برای مخاطبان خواهند داشت.

او بیان کرد: ارتباط قدیمی و مستحکمی بین دو دستگاه وجود دارد. کمیته امداد، با سابقه کلان در محرومیت‌زدایی و کمک به جامعه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با سابقه خود در ترویج فرهنگ کتابخوانی مکمل یکدیگر بوده و اهداف یکسانی را دنبال کرده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: تشکیل این تفاهم‌نامه در سطح ملی و پیگیری آن در استان‌ها، آغاز خدمات‌رسانی بیشتر به خانواده بزرگ کمیته امداد خواهد بود. آمادگی داریم که فراتر از این تفاهم‌نامه برای همکاری بیشتر با این سازمان، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

فیروزی ارائه خدمات به عموم مردم را از وظایف ذاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برشمرد و افزود: از این پس، جامعه هدف و خانواده بزرگ مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله مخاطبان اصلی کتابخانه‌های عمومی خواهند بود که برای آنها برنامه‌ریزی فرهنگی صورت می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس تأکید کرد: نگاه ما بر توسعه خدمات و ارائه برنامه‌های متنوع به جامعه و طیف‌های مختلف است و محدودیت برای ارائه خدمات نداریم.

به گفته او، علاوه بر اجرای برنامه‌های کلان در سطح استان، ادارات کتابخانه‌های و نمایندگان کمیته امداد در شهرستان‌های استان نیز می‌توانند برنامه‌های متنوع و مشترک اجرا کنند. 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس نیز در این نشست بیان کرد: کمیته امداد از جمله نهاد‌هایی بود که به برکت انقلاب اسلامی و به واسطه اهتمام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی (ره) در سال ۵۷ تشکیل شد. در ابتدا هدف این بنیاد ارتقای شاخص‌های معیشتی بود؛ اما به مرور به سمت توانمندسازی گروه‌های هدف در حوزه‌های اقتصادی، فکری و فرهنگی سوق یافت.

مرتضی موصلی، توجه به ارتقای حوزه فکری و فرهنگی مخاطبان را از جمله اهداف اصلی این نهاد برشمرد و گفت: اگر در این بخش فرهنگی سرمایه‌گذاری نکنیم. توسعه شاخص‌های دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. کمیته امداد، توجه به سبک زندگی و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه فرهنگ و اشتغال و کارآفرینی را دنبال می‌کند.

او با بیان اینکه باید ظرفیت دیگر دستگاه‌ها را در راستای هم افزایی شناسایی کنیم، اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمانی پرتلاش تأثیرگذار و آموزشی است و محدود به بخش فرهنگی نمی‌شود، بلکه دستاورد‌های کلان در حوزه اجتماعی داشته است. با همکاری‌های مشترک می‌توان برنامه‌ها را توسعه داد تا بتوانیم بهترین خدمات را به عموم مردم از جمله مددجویان کمیته امداد فراهم کنیم.

موصلی تصریح کرد: جامعه هدف کمیته امداد طیف‌های مختلفی از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان سرپرست خانوار و ... را شامل می‌شود. می‌توان برای گروه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های متنوع در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفت.

او گفت: مجموعه کمیته امداد ظرفیت‌های فراوانی دارد که در کنار توان کتابخانه‌های عمومی در شاخص‌های علمی و فرهنگی می‌تواند در برنامه‌ریزی کلان فرهنگی در استان تأثیرگذار باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس تأکید کرد: این تفاهم‌نامه آغازی برای خدمات جدید و فعالیت‌های مشترک دو سازمان در استان خواهد بود.

در پایان تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و کمیته امداد خمینی (ره) فارس امضا و مبادله شد؛ همچنین در ادامه ۱۷ مرکز «خدمات روانشناسی و مشاوره راه زندگی» در کتابخانه‌های عمومی استان فارس افتتاح شد.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار