معاون سازمان اسناد و املاک کشور گفت: معاملات املاک باید در سامانه ثبت الکترونیک ثبت شوند

 معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور در برنامه خبری منظر سیمای آذربایجان غربی روند اجرای ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول  را تشریح کرد.

 سید صلدق سعادتیان در این برنامه به تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول پرداخت و افزود: طبق این قانون هر معامله املاک باید در سامانه ثبت الکترونیک ثبت شوند و از طرفی املاکی که فاقد سند رسمی هستند باید نقشه یو تی ام آنها تهیه شده و تا یک سال بعد که سامانه ثبت ادعا‌ها و اسناد عادی راه اندازی شد قرارداد‌های آنها ثبت شود.

وی ادامه داد: آن عده از املاکی که دارای سند مالکیت سبز رنگ هستند مشمول این قانون می‌باشد و نباید مشاورین املاک مثل روال قبلی برای این نوع از املاک قرار داد عادی تنظیم کنند که اگر به اشتباه مثل روال قبل تنظیم شود در محاکم قضایی و مراجع اداری فاقد هرگونه اعتبار است.

معاون سازمان اسناد و املاک کشور افزود: یک سال پس از راه اندازی سامانه ثبت ادعا‌ها و اسناد عادی هر عمل حقوقی اعم از انتقال مالکیت یا انتقال عین مالکیت باید در سامانه ثبت الکترونیک ثبت شود که این سامانه هم اکنون راه اندازی شده و در دفاتر اسناد رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته سعادتیان ایجاد آرامش خاطر در معاملات با ثبت رسمی در سامانه، قابل فروش نبودن یک ملک به چند نفر، جلوگیری از فروش مال غیر و اختلافات ملکی و روان‌سازی و شفاف سازی در ثبت معاملات را از جمله مزایای اجرای این قانون دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.