کارشناس غرب آسیا گفت: گذرگاه صلاح‌الدین یا فیلادلفیا نقطه‌ای نیست که رژیم صهیونیستی بتواند بر روی آن تسلط دائم داشته باشد.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس غرب آسیا، درباره  تحولات غزه با باشگاه خبرنگاران به ‌اظهار نظرات خود پرداخت.

صدرالحسینی گفت: هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که چهارمین ارتش جهان و اولین ارتش غرب آسیا و خاورمیانه چنان تهی باشد که نتواند به اهداف خود برسد. در واقع، قوت و اقتدار مقاومت توانست آنچه که ارتش رژیم صهیونیستی در طول سالیان دراز در اذهان عمومی در فیلم‌ها، کتب و در گزارش‌ها و اخبار منتشر کرده بود، به چالش کشد.

او تصریح کرد: در واقع، مقاومت فلسطین توانست در این مدت، از هم از جهت اراده، هم به لحاظ روحی و هم از بعد نظام، رژیم صهیونیستی را به یک بن‌بست راهبردی نزدیک کند. مشاهده این صحنه‌ها بین اقشار مختلف در جهان یک درس واقعی شد و توانست چهره واقعی و حقیقی رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان دهد؛ تا جایی که رژیم صهیونیستی مجبور است برای برون‌رفت از سد راهبردی غزه یک جبهه جدید برای خود باز کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین درباره مقاومت فلسطین افزود: واقعیت امر این است که فلسطین توانسته اقداماتی انجام دهد تا در شرایط کنونی، بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی جهان تنفر خود را از رژیم صهیونیستی و همچنین حمایت خود از محور مقاومت را بروز و ظهور دهند. این نشان‌دهنده این است که مقاومت علی‌رغم داشتن هزینه، آورده‌های قابل‌توجهی نیز داشته است.

او درباره صحبت‌های چند شب گذشته نتانیاهو راجع‌به محور فیلادلفیا نیز گفت: نتانیاهو به دلیل رسیدن به یک بن‌بست راهبردی، اطلاعات غلط را به جامعه هدف خودش منتقل کرد و آن را از طریق رسانه‌ها نیز منتشر کرد.

او یادآور شد: فراموش نمی‌کنیم که این نتانیاهو بود که درباره تخریب بیمارستان‌های مختلف در غزه ادعا می‌کرد که مرکز فرماندهی، مرکز نگهداری اسلحه و همچنین مرکز نگهداری اسرا در این بیمارستان‌ها بوده است. به نظر می‌رسد این مورد اخیر نیز جزو ادعا‌های غیرقابل اثبات او است و گذرگاه صلاح‌الدین یا فیلادلفیا نقطه‌ای نیست که رژیم صهیونیستی بتواند بر روی آن تسلط دائم داشته باشد.

صدرالحسینی همچنین افزود: یکی از دلایل پذیرش آتش بس غیرواقعی‌ای که رژیم صهیونیستی بر او اصرار دارد، تصور نتانیاهو است که فکر می‌کند با تسلط بر این گذرگاه می‌توان محور مقاومت را کنترل کرد، ولی حقیقت این است که امروز به دلیل افزایش و تقویت روحیه و اراده مردم غزه، رژیم صهیونیستی به‌عنوان رژیم شکست‌خورده اعلام شده است و قطعا بهانه‌ها برای آتش بس پاسخگو نخواهد بود.

او در ادامه و در پاسخ به پرسش نقش ایران در شکل‌گیری محور مقاومت چیست؟ نیز اظهار داشت: آنچه که در مقاومت فلسطین مطرح است، اراده‌ای است که بین مردم فلسطین از ابتدای اشغال توسط رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن به‌وجود آمد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این مقاومت هویت جدیدی به‌نام امت اسلامی پیدا کرد و در طول سه دهه گذشته نیز باتوجه به حمایت‌های جمهوری اسلامی، مقاومت اسلامی توانست در شرایط امروز، بروز و ظهور پیدا کند. در حقیقت هم عوامل مادی و هم عوامل معنوی سبب شده است تا امروز، مقاومت فلسطین الگوی همه آزادگان جهان باشد.

این کارشناس همچنین درباره چگونگی اینکه محور مقاومت توانسته به عنوان یکی از عوامل بازدارندگی در برابر دشمنان ایران عمل کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی توانسته است با توانمندی داخلی و بومی و همچنین استفاده از تجربیات دفاع مقدس،  به این مسأله دست پیدا کند. البته محور مقاومت به‌عنوان مجموعه جنبش‌هایی که انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان الگو قرار دادند، توانسته به موضوع بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و همچنین به تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای کمک کند.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع بازدارندگی اثرات دوجانبه دارد؛ هم الهام‌بخشی انقلاب اسلامی بر روی مقاومت منطقه و هم اینکه مقاومت کنونی بر روی توانمندی جمهوری اسلامی ایران تأثیر مثبت داشته است. با توجه به حمایت‌های مردمی در داخل کشور، منطقه و همچنین حمایت جنبش‌ها و جریان‌های مقاومتی، جمهوری اسلامی قدرت اول منطقه شده و شاید یکی از نگرانی‌های آمریکا و غرب نیز رسیدن به یک قدرت بازدارندگی بلامنازعی است که ایران به آن دست یافته است.

صدرالحسینی همچنین راجع‌به چالش‌های آتش بس اظهار داشت: مهم‌ترین چالش برای آتش بس، عدم اعتماد مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی است؛ چرا که در طول نزدیک به یازده ماه گذشته، موارد متعددی که می‌توان آنها را حداقل به ده مورد بدعهدی و شکستن تعهدات اولیه تعریف کرد، توسط نتانیاهو و رژیم صهیونیستی به‌وجود آمده است.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین در آخر عنوان کرد: نباید فراموش کنیم که در جنگ غزه، موضوع مهمی به‌نام آتش بس برای نزدیک‌به یک هفته به‌وجود آمد و این مسأله توسط نتانیاهو شکسته شد. بر این اساس، هیچ امیدی به موضوع آتش بسی که در آن، رژیم صهیونیستی به تعهداتش عمل نکند، وجود ندارد.

خبرنگار: مهسا حنیفه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۵:۲۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
مشکلات اسراییل فیلادلفیا یا گذرگاهانیست نتانیاهو می خواهد جنگ را تا آخر ادامه بدهد تا مردم غزه را روانه صحرای سینا بکند وگرانه باختری را روانه اردن بکند مقاومت هم دست نتانیاهو را خوانده است
آخرین اخبار