لرستان را به لحاظ کشاورزی «ایران کوچک و بدون کویر» می‌دانند؛ استانی که انواع مختلف محصولات کشاورزی و باغی را در جای‌جای خود پرورش می‌دهد.

 به هر گوشه لرستان که نگاه کنید تاچشم کار می‌کند مزارع و باغات سفره‌ای سبز و سرخ و طلایی گسترانده‌اند، سخاوت زمین و نگاه آبی آسمان کشاورزی را در این دیار رونق داده است.

کشاورزی در استان لرستان حدود ۹ هزار سال قدمت دارد، از طرف دیگر لرستان استانی چهارفصل است، بارش در استان لرستان نسبتاً زیاد است، شمال و جنوب این استان تفاوت آب‌وهوایی با همدیگر دارد و محصولات مختلفی می‌تواند در این استان کاشته شود.

باغات میوه لرستان نیز جلوه‌ای دل‌انگیز به این استان بخشیده‌اند، سیب‌های سرخ و آبدار، هلو‌های شیرین، انگور‌های خوشه‌ای و انار‌های ترش و شیرین از جمله میوه‌هایی هستند که در باغات این استان به بار می‌نشینند.

در لرستان تقریباً ۲۴ نوع محصول باغی مختلف پرورش داده می‌شودمحمدحسن کیانی فر مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در لرستان تقریباً ۲۴ نوع محصول باغی مختلف پرورش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط آب‌وهوایی لرستان به‌گونه‌ای است که هم منطقه سردسیر دارد، هم منطقه گرمسیر، عنوان کرد: بر اساس چهارفصل بودن لرستان، نوبرانه‌های خوبی به بازار روانه می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، بیان داشت: مجموع تولیدات باغی شامل گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و میوه‌ها در لرستان ۳۷۰ هزار تن است.

کیانی با بیان اینکه با اشاره به تولید محصولات باغی تابستانه و بهاره مانند آلبالو، آلو، سیب گلاب، گیلاس، انواع هلو و شلیل، گردو، بادام و… در لرستان، افزود: همچنین در سطح گلخانه‌های لرستان نزدیک به ۱۱۲ هکتار بوده و میزان تولیدات گلخانه‌ای استان نیز ۲۲ هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه همچنین سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان شش هزار هکتار است، تصریح کرد: تولیدات گیاهان دارویی لرستان نیز بیش از ۲۰ هزار تن است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تأکید بر اینکه در لرستان محصولات باغی دیگری شامل انار، انجیر و انگور نیز پرورش و تولید می‌شود، ادامه داد: لرستان اولین تولیدکننده انجیر سیاه در کشور به شمار می‌آید.

کیانی، تصریح کرد: سطح زیر کشت باغات انجیر لرستان دو هزار و ۵۰۰ هکتار است و میزان تولیدات این میوه در استان نیز ۴۲ هزار تن است.

انار «تنگ سیاب» لرستان از معروف‌ترین انار‌های سطح کشور به شمار می‌آیدوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در لرستان سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغات انار را داریم، تصریح کرد: میزان تولید انار لرستان نیز بیش از ۷۵ هزار تن است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تأکید اینکه انار «تنگ سیاب» لرستان از معروف‌ترین انار‌های سطح کشور به شمار می‌آید که به‌صورت متمرکز پرورش داده می‌شود، افزود: همچنین در استان ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات گردو را در لرستان داریم.

کیانی، ادامه داد: میزان تولید گردوی لرستان نیز بیش از ۲۲ هزار تن است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سطح باغات سیب گلاب و انواع سیب‌های پاییزه لرستان نیز بیش از چهارهزار هکتار است، عنوان کرد: تولید سالانه سیب در لرستان نیز بیش از ۷۵ هزار تن است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه در استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح باغات زردآلو لرستان است، عنوان کرد: میزان تولیدات در این زمینه نیز بیش از ۳۰ هزار تن است.

کیانی با تأکید بر اینکه سطح باغات انگور لرستان سه هزار و ۵۰۰ تن است، ادامه داد: میزان تولید محصول انگور در لرستان نیز ۳۵ هزار تن در سال است.

وی بیان داشت: کمتر از ۱۰ درصد از محصولات باغی لرستان، مصرف استانی دارند و مابقی به میوه‌های یا به شهر‌های بزرگ صادر می‌شود و یا اینکه در سردخانه‌ها نگهداری و بعداً صادر می‌شود؛ بنابراین گزارش، جای‌جای لرستان بستر پرورش میوه‌های مختلفی است که هر کدام در نوع خود باکیفیت و خوش‌طعم است و به دلیل کیفیت و مرغوبیت بالا خواهان زیادی در سراسر کشور دارند.

منبع:مهر

برچسب ها: لرستان ، میوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.