دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا دولت روسیه را رسما متهم به دخالت در انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: امروز، وزارت امور خارجه آمریکا سه اقدام برای ممانعت از استفاده بازیگران مخرب از رسانه‌های تحت حمایت کرملین انجام می‌دهد. این تلاش‌ها پوششی برای نفوذ پنهانی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ و هدف قرار دادن آن است و نهاد‌های دموکراتیک ما را تضعیف می‌کند.

بلینکن افزود: وزارت خارجه آمریکا به عنوان بخشی از تلاش هماهنگ با وزارت خزانه داری و سایر سازمان‌های دولتی، یک سیاست جدید محدودیت روادید، تصمیم گیری در قانون ماموریت‌های خارجی و اعلام پیشنهاد ۱۰ میلیون دلاری پاداش معرفی می‌کند.

وزیر خارجه دولت بایدن گفت: وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا سیاست جدیدی برای محدود کردن صدور روادید برای افراد خاصی است که به نمایندگی از سازمان‌های رسانه‌ای تحت حمایت کرملین، از آن سازمان‌ها برای فعالیت‌های مخفی استفاده می‌کنند و مسئول یا شریک مشارکت در نفوذ مخفی هستند. ما این اقدامات را علیه این افراد منحصراً به دلیل فعالیت‌های نفوذ مخفیانه و شرورانه آنها انجام می‌دهیم و نه برای محتوای هرگونه فعالیت گزارش یا اطلاعات نادرست.

بلینکن افزود: بر اساس قانون ماموریت‌های خارجی، ما رسانه‌های روسیه سگوندیا و شرکت‌های تابعه آن، ریا نووستی، آر تی، راپتلی و اسپوتنیک را به عنوان سازمان‌های دارای مأموریت‌های خارجی تعیین کرده ایم. این نهاد‌ها در آمریکا حضور عملیاتی دارند و عملاً توسط دولت روسیه کنترل می‌شوند.

او تصریح کرد: این شبکه‌ها به عنوان نهاد‌های تعیین شده توسط قانون مأموریت‌های خارجی، ملزم خواهند بود که همه پرسنل شاغل در آمریکا را به وزارت خارجه اطلاع دهند. این نهاد‌ها همچنین ملزم به افشای تمام اموال غیرمنقول خود در آمریکا خواهند بود.

او گفت: در نهایت، برنامه پاداش برای عدالت که توسط سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه اداره می‌شود، به دنبال اطلاعاتی در مورد تلاش‌های بالقوه خارجی برای نفوذ یا مداخله در انتخابات آمریکا، از جمله توسط سازمان‌هایی توسط شبکه هکر روس موسوم به RaHDit است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: این گروه قبلاً در انتخابات سایر کشور‌ها نفوذ کرده و تهدیدی برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا است. افرادی که اطلاعات خاصی از این گروه دارند می‌توانند RaHDit ارائه می‌کنند، می‌توانند با ارائه اطلاعات جایزه تا ۱۰ میلیون دلاری دریافت کنند.

به گفته او، وزارت خزانه داری ۱۰ شخص و دو نهاد را به دلیل داشتن مالکیت یا کنترل، یا اقدام یا ظاهراً برای یا از طرف، مستقیم یا غیرمستقیم، دولت فدراسیون روسیه و دفتر تحقیقات فدرال نیز یک تحقیق و حکم توقیف مدنی را برای توقیف آژانس طراحی اجتماعی (SDA) به دلیل فعالیت‌هایش از طرف دولت روسیه اعلام کرده است.

«مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا نیز در سخنانی به ایران، چین و روسیه به بهانه تاثیر گذاری بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تاخت و گفت: «حلقه درونی پوتین به شرکت‌های روابط عمومی روسی دستور داده تا اطلاعات نادرست را به عنوان بخشی از برنامه تأثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تبلیغ کنند. شبکه آر تی و کارکنان آن طرحی را برای شرکت مستقر در تنسی برای انتشار محتوای مطلوب برای دولت روسیه اجرا کردند.»

گارلند مدعی شد: «ما در برابر تهاجم و تلاش‌های روسیه، چین یا هر بازیگر خارجی دیگری همچون ایران که در پی مداخله در انتخابات ما هستند بی واکنش باقی نخواهیم ماند و بی‌امان با آن کشور‌ها مقابله خواهیم کرد.»

او بدون ارائه هرگونه سندی همچنین مدعی شد: در برابر تلاش‌های تهاجمی فزاینده ایران برای تأثیرگذاری بر کارزار‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هشدار می‌دهم.

وزارت دادگستری و خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کردند که علیه تلاش‌های روسیه برای مداخله در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقدام خواهند کرد و اتهاماتی را علیه دو کارمند یک شبکه خبری روسیه مطرح شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار