اردوغان با تاکید بر اینکه آنکارا و قاهره موضع‌گیری مشترکی درباره فلسطین دارند، گفت: رژیم صهیونیستی طرف گفتگو کننده خود را که با آنها در حال مذاکره بود، به قتل رساند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، سفر خود به قاهره در فوریه گذشته را نقطه عطفی در روابط ترکیه با مصر دانست و اظهار کرد: با قاهره درباره استمرار روابط دوجانبه و مسایل منطقه گفتگو می‌کنیم.

اردوغان با اشاره به اینکه آنکارا بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مصر تاکید دارد، گفت: به تلاش‌ها برای تقویت رایزنی‌ها با مصر در تمامی زمینه‌ها ادامه می‌دهیم و برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه تلاش می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد: مصر و ترکیه موضعگیری مشترکی درباره مساله فلسطین دارند.

او افزود: توقف جنگ در غزه هنوز اولویت اصلی است و تمام تلاش خود را برای توقف کشتار در غزه انجام می‌دهیم.

اردوغان در ادامه نیز ضمن تقدیر از نقش مصر در زمینه کمک‌رسانی‌ها به نوار غزه گفت: اسرائیل عامدانه مانع از انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه درباره ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار کرد: اسرائیل طرف گفت‌وگوی خود را که در حال مذاکره با آنها بود، به قتل رساند و با این کار باور حاکم بر سیاست خود را نشان داد.

او افزود: سیاست کابینه نتانیاهو، منطقه و کل جهان را به خطر می‌اندازد.

او تاکید کرد: به تلاش برای تضمین محاکمه مسوولان اسرائیلی که مرتکب جنایاتی در غزه شدند، ادامه می‌دهیم.

اردوغان همچنین گفت: با السیسی درباره مسایلی همانند سوریه، لیبی و دریای مدیترانه گفتگو کردیم.

السیسی نیز ضمن ابراز خرسندی از اولین سفر خود به ترکیه طی ۱۲ سال گذشته و دیدارش با اردوغان گفت: سفرم به آنکارا نشان‌دهنده خواست مشترک دو کشور برای آغاز مرحله جدیدی از دوستی و همکاری است.

رئیس جمهور مصر افزود: ما با ترکیه روابط تاریخی و مردمی عمیق و نیز روابط سیاسی مستحکمی داریم.

او با اشاره به امضای چند توافقنامه مشترک در این سفر اظهار کرد: بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد، نشان‌دهنده اهمیت همکاری میان دو کشور مصر و ترکیه است.

السیسی تاکید کرد: فاجعه غزه بی‌سابقه است و باید آتش‌بس فوری برقرار شود.

او با اشاره به لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، بر اهمیت حق تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد.

همچنین السیسی گفت: با رئیس جمهور ترکیه درباره بحران لیبی و اهمیت حل آن گفتگو کردیم، پدیده شبه‌نظامیان مسلح در لیبی باید متوقف شود.

رئیس جمهور مصر در ادامه نیز گفت: از همگرایی که به تازگی میان سوریه و ترکیه حاصل شده، استقبال می‌کنیم.

او در پایان نیز گفت: درباره شرایط موجود در منطقه شاخ آفریقا و به شکل دقیق در سومالی و نیز منطقه دریای مدیترانه گفتگو کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار