رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر حفظ جایگاه بازرگانی در استان خواستار تربیت بازرگانان خراسان جنوبی شد.

خامه‌زر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه متأسفانه امروز فضای کسب و کار بسیار شکننده شده است، گفت: یکی از بزرگترین عیب‌های استان این است که هنوز نتوانسته‌ایم سرمایه‌های خرد را در حوزه تولید و صنعت به کار بگیریم.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی بیرجند همواره تلاش می‌کند سرمایه‌های خرد و سرگردان در استان را به سمت تولید سوق دهد، گفت: بحث تعهدات ارزی مشکلات زیادی در حوزه صادرات به وجود آورده لذا این موضوع جهت تسهیل باید مورد بازنگری قرار گیرد.

خامه‌زر با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی به صورت جدی توسط اتاق بازرگانی مورد رصد قرار می‌گیرد، عنوان کرد: باید یک مدرسه بازرگانی در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی و دانش آموزان را وارد حوزه اقتصاد کرد و حوزه تجارت سنتی استان باید تغییر پیدا کند.

 رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت : در سطح کشور ۳۴ اتاق بازرگانی استانی وجود دارد که مسائل و موضوعات بخش خصوصی را به صورت فنی و تخصصی مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی بیرجند تاکنون کارگاه‌های آموزشی مختلف در حوزه‌های مختلف اعم از مالیات و تأمین اجتماعی، گمرک و ... برگزار کرده است، افزود: کمیسیون‌های اتاق بازرگانی بیرجند شامل ۱۰ کمیسیون تخصصی است که موضوعات را احصا و به صورت تخصصی بررسی می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه دیپلماسی اتاق بازرگانی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: در حال حاضر از کشور جمهوری اسلامی بیش از ۶۰۰ قلم کالا به کشور افغانستان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه مرز ماهیرود حدود یک سوم از حجم تجارت افغانستان را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: متأسفانه قوانین حفظ نباتات و قرنطینه‌ای کشور ایران اجازه واردات بسیاری از محصولات کشور افغانستان را نمی‌دهد که این مهم موجب ناترازی تجاری با این کشور شده است.

خامه‌زر با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۰ هزار کامیون از مرز ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است، عنوان کرد: ۹۵ درصد تجارت خارجی استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای بازار کشور افغانستان برای خراسان جنوبی، بیان کرد: علیرغم اینکه ۵۶ ماده معدنی در استان وجود دارد، اما به دلیل پراکندگی هنوز نتوانسته حوزه اشتغال استان را آنگونه که باید پوشش دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.