رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان اردبیل ازحیات مجدد میگوی گاماروس به عنوان گونه بومی، شاخص و منحصر در تالاب نئور خبر داد.

حاتم فرضی زاده با اشاره به حیات مجددگونه ارزشمند میگوی گاماروس در تالاب حفاظت شده نئور گفت: میگوی گاماروس در گذشته در این تالاب وجود داشت، اما با حضور ماهی مهاجم کاراس و تشدید آلایندگی و بالا رفتن بار آلی این تالاب طی یکی دو دهه اخیر تنها در چشمه‌های اطراف تالاب گاماروس دیده می‌شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه گاماروس به عنوان گونه شاخص جانوری تالاب نئور در آب‌های آلوده امکان ادامه حیات ندارد و در آب‌های تمیز دیده می‌شود، افزود: حیات مجدد و مشاهده گاماروس در تالاب نئور نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن عملیات پاکسازی این تالاب طی سال‌های اخیر است.
به گفته او، از دهه ۹۰ آثاری از گاماروس در نمونه‌برداری‌های کارشناسان محیط زیست دیده نمی‌شد، اما در سال‌های اخیر و با مبارزه مداوم با گونه مهاجم کاراس شرایط برای ادامه حیات گاماروس در تالاب نئور فراهم شد.
رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با تداوم عملیات پاکسازی تالاب نئور شاهد رشد تصاعدی گاماروس در این تالاب خواهیم بود.
فرضی‌زاده در خصوص اقدامات حفاظتی انجام شده در تالاب نئور گفت: طی سه سال اخیر با رهاسازی اردک ماهی که به پیشنهاد مراکز علمی و تحقیقاتی انجام شد و تور ریزی گسترده در مقاطع زمانی مشخص تالاب پاکسازی و شرایط آن به میزان قابل توجهی بهبود یافت.
او ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ هر ساله بلافاصله بعد از عبور از فصل یخبندان دریاچه و قبل از تخم‌ریزی کاراس (اردیبهشت ماه) و همچنین در شهریورماه عملیات تور ریزی در این تالاب اجرا و این گونه مهاجم از تالاب جمع‌آوری شده است.
رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: در مجموع طی سه سال اخیر ۱۵۴ هزار و ۲۵۰ متر طولی تور ریزی با هدف جمع‌آوری تالاب از گونه مهاجم کاراس توسط محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل و با کمک و همکاری جوامع محلی اجرا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.