هوش مصنوعی به اخترشناسان کمک می‌کند تا پارامتر‌های اساسی جهان را درک کنند.

یک گزارش تازه توضیح داده است که اختر شناسان در حال حاضر از هوش مصنوعی برای دستیابی به دقت بی سابقه‌ای در درک پارامتر‌های اساسی جهان بهره می‌برند، به گونه‌ای که محققان مرکز اخترفیزیک محاسباتی موسسه Flatiron در شهر نیویورک از هوش مصنوعی برای محاسبه پنج مورد از پارامتر‌های کیهانی استفاده کرده اند.

کشف تنظیمات کیهان 

لیام پارکر، ستاره شناس مرکز اخترفیزیک محاسباتی و یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح داد که پنج پارامتر کیهان شناسی مورد بحث مانند دستورالعمل‌های عملیاتی کیهان هستند. تیم تحقیقاتی برای تعیین این پارامتر‌ها با دقت استثنایی از هوش مصنوعی استفاده کردند تا داده‌های بیش از ۱۰۰۰۰۰ کهکشان را تجزیه و تحلیل کنند که به عنوان بخشی از بررسی آسمان دیجیتال اسلون (SDSS) مشاهده شده‌اند، این بررسی در کیهان‌شناسی مفید است؛ زیرا با بررسی نحوه توزیع کهکشان‌ها در فضا به نقشه‌برداری جهان کمک می‌کند.

به حداکثر رساندن کارایی داده‌ها

استفاده از هوش مصنوعی به این تیم اجازه داد تا بینش‌های دقیقی را از داده‌های Sloan Digital Sky Survey استخراج کنند، وظیفه‌ای که قبلاً به دلیل حجم عظیم اطلاعات و محدودیت‌های روش‌های تحلیل سنتی مقدور نبود یا سخت بود. این تیم با استفاده از هوش مصنوعی توانسته است مرز‌های آنچه را که این نظرسنجی‌ها می‌توانند فاش کنند، افزایش دهد و روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر برای استخراج دانش ارزشمند از داده‌های پیچیده ارائه کند. 

آموزش هوش مصنوعی برای دقت

این فرآیند شامل آموزش مدل هوش مصنوعی بر روی ۲۰۰۰ جهان شبیه‌سازی شده بود که هر کدام با تنظیمات کیهانی متفاوت بودند و بر روی داده‌های واقعی از بررسی نوسانات باریون برای SDSS اعمال شد، که نتایج آن چشمگیر بوده است که مهمترین آن ها این است که هوش مصنوعی عدم قطعیت در اندازه گیری خوشه بندی جهان را در مقایسه با روش‌های سنتی بیش از نصف کاهش داد. این دستاورد مشابه انجام تحلیل‌های سنتی با چهار برابر داده است که کارایی داده‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تاثیر بر اسرار کیهانی

پیشرفت هوش مصنوعی در کیهان‌شناسی نه تنها در مورد بهبود روش‌های موجود، بلکه در مورد پرداختن به پرسش‌های کلیدی کیهان‌شناسی، «تانسور هابل» است که به اختلاف بین تخمین‌های مختلف ثابت هابل اشاره دارد. معیار انبساط دقت بهبود یافته توسط هوش مصنوعی در حل این تنش و پیشبرد درک ما از جهان بسیار مهم است.

با ظهور نظرسنجی‌های جدید مانند بررسی اقلیدس اروپایی، تکنیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط تیم CCA در استخراج حداکثر ارزش از این مجموعه‌های جدید داده‌ها مفید خواهد بود و توانایی تجزیه و تحلیل و تفسیر کارآمد مقادیر زیادی از داده‌های کیهانی نشان‌دهنده جهش بزرگ در تلاش ما برای درک ویژگی‌های اساسی جهان است.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
اول اختر خانم را بشناسندوبعدا میناخانم‌
آخرین اخبار