یک کارشناس مذهبی گفت: توحید، نبوت، ولایت و عدالت به عنوان ارزش‌های متعالی مطرح بوده و خواهد بود، اما تبیین این ارزش‌ها رسالتی است که بر عهده اساتید حوزه و دانشگاه، معلمان، فرهیختگان و نخبگان کشور است که با قلم و بیان خودشان بتوانند پیام و تعالیم نبوی را منعکس کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی رفیع‌پور، استاد حوزه علمیه ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)،گفت: مهم‌ترین پیام پیامبر اکرم (ص) برای همه انسان‌ها در طول تاریخ از جمله انسان معاصر این است که توحید را در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی خودشان به عنوان یک اصل قرار دهند.

او ادامه داد: در کنار توحید، مسئله بسیار مهم دیگری که در سیره و گفتار پیامبر متجلی شده است، مسئله مهربانی، مدارا کردن با مردم، حُسن خلق و رفتار شایسته با همه انسان‌ها و تلاش برای گسترش عدالت در زندگی فردی و اجتماعی است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: زمانی می‌توانیم جامعه را اسلامی و نبوی معرفی کنیم که مردم و حکومت ما بر اساس تمسک به سیره پیامبر سبک زندگی خودشان را تنظیم کنند؛ صرف اینکه ما در گفتار و زبان نام و یاد پیامبر را گرامی بداریم و در ایام بعثت و رحلت رسول اکرم (ص) مراسم‌هایی برگزار شود و بنر‌هایی را نصب کنیم برای اینکه جامعه ما نبوی قلمداد شود، کافی نیست.

رفیع‌پور بیان کرد: پیامبر (ص) در حدیث ثقلین فرمودند: «إِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی؛ تا زمانی که به قرآن و ائمه اطهار (ع) تمسک کنید، گمراه نمی‌شوید»؛ لذا جامعه نبوی، جامعه‌ای است که زیست آن بر اساس تعالیم قرآن کریم و اهل بیت عصمت (ع) تنظیم می‌شود و در عرصه‌های مختلف افراد بر اساس این دو اصل گام بر می‌دارند.

حجت الاسلام رفیع پور یادآور شد: ما باید تعالیم پیامبر (ص) را بازخوانی و بر اساس شرایط خودمان آنها را ترجمه فرهنگی کنیم؛ به این معنا که ما باید متوجه باشیم در چه شرایطی زندگی می‌کنیم و دغدغه مردم در چه مسائلی است و برای پاسخ به این مشکلات سیره پیامبر (ص) را مطالعه و راهکار‌ها را با ادبیاتی که انسان معاصر درک می‌کند، ارائه کنیم.

رفیع‌پور بیان کرد: شعار اسلام، توحید، ولایت، اخلاق و شریعت همواره در همه زمان‌ها ثابت است، اما برای تطبیق و پیاده کردن آن و قانع کردن مخاطبین در دوره‌های مختلف لازم است که ادبیات مناسب با آن دوره را پیدا کنیم، البته این ثابت بودن به این معنا نیست که در شریعت احکام متغیر وجود ندارد، اما اصول معارف و دیانت در طول تاریخ یکسان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همواره توحید، نبوت، ولایت و عدالت به عنوان ارزش‌های متعالی مطرح بوده و خواهد بود، اما تبیین این ارزش‌ها رسالتی است که بر عهده اساتید حوزه و دانشگاه، معلمان، فرهیختگان و نخبگان کشور است که با قلم و بیان خودشان بتوانند پیام و تعالیم نبوی را منعکس کنند.

او ادامه داد: امروز برخی از جوانان ما ارتباطی با تعالیم نبوی پیدا نمی‌کنند و گمشده خود را در فرهنگ غرب جستجو می‌کنند؛ لذا اگر ما بتوانیم میراث و تعالیم نبوی را معرفی و عرضه کنیم، زمینه برای بهره‌مندی عملی از این معارف الهی و تعالیم نبوی در زندگی فردی و اجتماعی افراد، فراهم می‌شود.

این کارشناس مذهبی در پایان با اشاره به اینکه پیامبر (ص) فرمودند «مَن لَم یَرحَمْ لا یُرحَمْ؛ کسی که رحم نکند، به او رحم نشود.»، گفت: شعار مهربان زیستن و با دیگران به لطف و محبت رفتار کردن از آموزه‌های مهمی است که ما باید از پیامبر اکرم (ص) الگو بگیریم و استفاده کنیم؛ همانطور که امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه به امام حسن (ع) فرمودند، ما باید به پیامبر تأسی کنیم. قرآن کریم نیز می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ بی گمان، در (رفتار و اخلاق) رسولِ خدا برای شما الگویی نیکوست».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار