سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ساری گفت: اقدام مجدد سرمایه‌گذار منطقه گردشگری سد الیمالات که باعث تخریب بخشی از عرصه‌های منابع طبیعی شده بود، با ورود نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی متوقف شد.

از ظهر امروز خبر و تصاویری در برخی صفحه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری و چند پایگاه خبری منتشر شده که از دست به کار شدن مجدد سرمایه‌گذار منطقه گردشگری الیمالات برای اجرای برنامه‌های مد نظرش در عرصه‌های تخریب شده منابع طبیعی حکایت دارد.

شنیده‌ها و برخی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که سازه‌های فلزی در بخشی از عرصه خارج از محدوده سد الیمالات که پیش‌تر توسط سرمایه‌گذار تخریب شده بود مشاهده می‌شود. پیگیری صحت این ماجرا از سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری نشان می‌دهد که خبر‌های منتشر شده صحت دارد، اما از اقدام سرمایه‌گذار بلافاصله پس از دریافت گزارش جلوگیری شد.

موسی مقیمی‌مهر اظهار کرد: روز شنبه -۱۰ شهریور- بلافاصله پس از دریافت گزارش مبنی بر آغاز به کار سرمایه‌گذار منطقه گردشگری الیمالات در عرصه‌های خارج از محدوده سد یگان حفاظت منابع طبیعی استان و شهرستان به منطقه اعزام شدند و خودم هم با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع در منطقه حضور یافتم.

وی افزود: حدود ۸۰ متر مربع را برای استقرار سازه‌های پیش‌ساخته در ورودی مجموعه تخریب کرده بودند که با ورود نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی از ادامه فعالیت جلوگیری و سازه‌های وارد شده به محوطه نیز خارج شد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری تصریح کرد: همکاران ما اجازه تکرار تخلف در این عرصه را نمی‌دهند و هر گونه دخل و تصرف در عرصه‌های تحت مدیریت منابع طبیعی ممنوع است و این اداره کل با جدیت مقابل تخلفات اینچنینی می‌ایستد.

اگرچه اقدام مجدد سرمایه‌گذار طرح گردشگری سد الیمالات نور از سوی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری تایید شده است، اما بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که یکی از فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی که در آن یک درخت کهنسال توسط بولدوزر به زمین می‌افتد احتمالا ارتباطی به منطقه الیمالات ندارد. محمد محمدی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور نیز این موضوع را در گفتگو با ایرنا تایید کرد و گفته است که این فیلم ارتباطی به ماجرای ۱۰ شهریور منطقه الیمالات ندارد.

ماجرای قطع درختان در جنگل‌های الیمالات در آخرین روز‌های بهمن ماه سال گذشته خبرساز شده بود. ۲ دستگاه لودر و بولدوزر متعلق به پیمانکار یک طرح گردشگری سد الیمالات با همراهی برخی مسوولان مربوطه، اما بدون داشتن مجوز‌های قانونی در یک حرکت کاملا غیرقانونی، اقدام به تسطیح مسیر خط انتقال برق فشار قوی کرده و جنگل را در مساحتی تقریبا ۱.۵ هکتاری تخریب کردند. گفته می‌شود که در آن عملیات تسطیح و خاکبرداری حدود سه هزار اصله درخت و نهال از بیخ و بن پاک‌تراشی شد.

پس از انتشار خبر این تخریب در رسانه‌ها با دستور دادستان پیشین مرکز استان، بخش توقفگاه و باجه غیرقانونی اخذ وجه در مجتمع گردشگری الیمالات پلمب و دستور داده شد با مسببان قطع چهار هزار اصله درخت در این طرح، برخورد و خسارت وارده اخذ شود.

۱۷ فروردین ۱۴۰۳ نیز مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور به دلیل مراجعه نکردن به مرجع قضایی برای ارائه توضیحات لازم درباره تخریب بخشی از جنگل الیمالات بخش چمستان بازداشت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار