مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه خدمتگزاری به عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) از افتخارات دفتر طب ایرانی و مکمل است، گزارشی از اقدامات انجام شده در ایام اربعین را ارائه داد.

دکتر نفیسه حسینی یکتا، اظهار داشت: تدارک مقدمات خدمت رسانی به زائران سفر اربعین از ماه‌ها قبل آغاز شد که از جمله می‌توان به حضور در جلسات متعدد ستاد اربعین و کمیته بهداشت ودرمان، انجام مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعلام فراخوان برای حضور متخصصان در مراسم اربعین، برگزاری جلسات توجیهی ویژه تیم اعزامی، تهیه و چاپ بنر‌های مرکز مستقر و همچنین حضور در کنگره بین المللی اربعین اشاره کرد.

وی افزود: امسال ارائه خدمات طب ایرانی اعم از ویزیت توسط متخصصین طب ایرانی، ماساژ، بادکش، حجامت، سوجوک و طب سوزنی به زائرین اربعین در دو مرکز طب ایرانی در عمود‌های ۸۳۳ و ۱۳۲۵ بوده که ۳۱ پزشک متخصص طب ایرانی، ۹ ماسور مرد (ماساژدهنده) و ۱۳ ماسور زن، ۸ نفر تریاژ، ۲ نفر رسانه، ۱۱ نفر پرسنل داروخانه از جمله ۲ نفر متخصص داروسازی سنتی و ۸ نفر اداری مشغول خدمت بودند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکهحدود ۴ هزار ۴۱۴ ویزیت متخصصان طب ایرانی از تاریخ ۲۶ مرداد ماه تا ۲ شهریور ماه ۱۴۰۳ انجام شد، ادامه داد: بیشترین علت مراجعه پس از علائم اسکلتی و عضلانی، بیماری‌های تنفسی، گوارشی و دریافت خدمات ماساژ بوده است.

دکتر حسینی یکتا ادامه داد: در کنار خدمات ارائه شده طب ایرانی در موکب درمانی، به بیش از ۱۵ هزار نفر مشاوره توصیه‌های طب ایرانی داده شده است. همچنین امسال برگزاری دوره آموزشی ۶ ساعته ویژه پزشکان را در موکب طب ایرانی و همچنین آموزش بیش از ۱۰ دانشجو عراقی دانشگاه علوم پزشکی را داشتیم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به ضرورت آموزش به زائران سفر اربعین جهت پیشگیری و کاهش ابتلاء به بیماری‌ها اشاره کرد و از تهیه و توزیع توصیه‌های جامع طب ایرانی در قالب کتاب زیارت به سلامت و بروشور ویژه زائرین و موکب داران، و همچنین تهیه تعدادی موشن گرافیک توصیه‌های طب ایرانی با موضوعات گرمازدگی، تاول پا، بیماری‌های گوارش، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های مفاصل و گرفتگی عضلات خبر داد.

دکتر حسینی یکتا افزود: بیست هزار اقلام دارو‌های طب ایرانی برای پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های شایع در سفر اربعین شامل اسهال و استفراغ، رفلاکس، گرمازدگی، کنترل عطش، عفونت‌های تنفسی، ادراری، زنان، نفخ، سوءهضم، درد‌های مفاصل و عضلات، سرفه‌های خشک و خلط دار غیر عفونی، خشکی دهان، عرق سوز شدن در پایگاه‌ها تجویز و توزیع شد.
وی در ادامه به انجام بازدید‌ها از روند اقدامات پایگاه‌های اربعین اشاره کرد و گفت: علاوه بر بازدید حضوری، فرم الکترونیک گزارش روزانه عملکرد براساس بیماری‌های مختلف، به منظور رصد و اعلام گزارش آمار خدمات طب ایرانی در ایام اربعین طراحی و در سامانه سازمان اورژانس کشور ثبت شد.

دکتر حسینی یکتا در پایان خدمت رسانی به زائران کربلای معلی را افتخاری برای حوزه سلامت دانست و ابراز امیدواری کرد با هموارتر شدن شرایط در سال‌های آینده امکان خدمت رسانی گسترده‌تر و بهتری را به زائران ابا عبدالله الحسین (ع) داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار