بیش از سه دهه است که روستا‌های خوسف و بشکان و روستا‌های مجاور آنها، مطالبه آب شرب پایدار را دارند، اما حفر چاه در این روستا‌ها با مخالفت روستا‌های اطراف رو به رو شده است.

رحیمی پور بخشدار مرکزی بافق گفت: بیش از سه دهه است که روستا‌های خوسف و بشکان و روستا‌های مجاور آنها، مطالبه آب شرب پایدار را دارند.
 
وی افزود: در حال حاضر آب رسانی به این روستا‌ها که جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ خانوار دارند، به صورت سیار و با تانکر انجام می‌شود. 
 
اهالی روستا‌های خوسف و بشکان گفتند: ما چندین سال است که پیگیر حل مشکل آب روستا هستیم، اما تاکنون نتیجه مطلوبی نگرفتیم. 
 
آنها گفتند: آب قنات روستای خوسف دیگر پاسخگوی استفاده روزمره از جمله ظرف شستن نیست؛ چه برسد به شستن لباس و حمام کردن و بسیار شرایط سختی را ایجاد کرده است. 
 
روستاییان بشکان گفتند: ما آب قنات هم نداریم و به صورت یک در میان با تانکر آب برای ما می‌آورند که آن هم هر بار تنها ۲ ساعت سهم هر خانواده است و برای ما ساکنان ثابت روستا شرایط بحرانی به وجود آورده است. 
 
بانوان این روستا‌ها نیز گفتند: ما مجبور هستیم برای شست و شوی لباس‌هایمان، آنها را جمع کرده و به شهر ببریم چراکه اینجا آبی برای انجام این کار نداریم. 
 
زعیم زاده رئیس آبفای بافق گفت: پس از بررسی‌ها و مطالعات ژئوفیزیکی که در منطقه انجام شده، یک نقطه برای حفر چاه مشخص شد. 
 
او افزود: پس از اخذ مجوز حفر چاه، تخصیص اعتبار و تعیین پیمانکار در منطقه حاضر شدیم، اما با مخالفت اهالی و کشاورزان روستا‌های اطراف از جمله دشتخوان و دهستان گودگینستان مواجه شدیم. 
 
زعیم زاده بیان کرد: ۲۰ روزی است که دستگاه حفاری در منطقه حاضر است، اما نه اجازه حفر چاه می‌دهند و نه می‌گذارند که این دستگاه برگشت داده شود. 
 
روستائیان دلیل مخالفت خود را اینگونه بیان کردند که حفر این چاه باعث خشکی قنات و آب روستای آنها می‌شود. 
 
آنها گفتند: این چاه عمیق همه آب سفره‌های زیرزمینی و قنوات را به سمت خود می‌کشد و قنات ما را خشک می‌کند و ما نمی‌گذاریم این اتفاق بیافتد. 
 
اهالی روستای دشتخوان گفتند: به جز روستای ما، حفر این چاه، بر روی آب روستا‌های گودگینستان هم تاثیر خواهد گذاشت و آب آ‌ن‌ها راهم خشک خواهد کرد. 
 
اهالی روستا‌های گودگینستان هم گفتند: ما در حال حاضر هم وضعیت آب مناسبی نداریم و این آب اندکی که از قنات می‌آید هم برای مصرف کشاورزی و هم برای آب شرب ما استفاده می‌شود و با حفر این چاه، همین اندک آب را هم از ما می‌گیرند.
 
آ‌ن‌ها گفتند: الان آب قنات روستای حسین آباد ما یک ماهی است که کاملا خشک شده و محصولات ما در حال نابودی است، با حفر این چاه، دیگر زحمات چندین و چند ساله ما از بین می‌رود. 
 
فرماندار بافق، بخشدار مرکزی و جمعی دیگر از مسئولان شهرستان و استان برای رفع نگرانی‌ها در جمع روستاییان حاضر شدند. 
 
کارشناسان آب منطقه‌ای نظر دیگری دارند و می‌گویند: باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته حرائم منابع آب از نقطه مشخص شده برای حفر چاه، فاصله دارد و در حریم ضرری آنها نیست. 
 
منصوری معاون اداره کل آب منطقه‌ای یزد نیز گفت: حفر این چاه به دلیل شناخته نشدن سفره آب زیر زمینی این منطقه، به صورت آزمایشی انجام می‌شود تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد. 
 
دهقان فرماندار بافق نیز گفت: باید طبق قانون و نظر کارشناسان اقدام کنیم و نظر کارشناسان آب منطقه‌ای این بود که در نقطه‌ای مشخص شده چاهی حفر شود و تأمین آب صورت گیرد. 
 
او افزود: باتوجه به نگرانی‌های روستاییان، قرار شد مجدد بررسی شود و براساس نظر کارشناسی نهایی، برای تأمین آب شرب این روستاها، یا به وسیله حفر چاه یا به وسیله انتقال آب از منطقه دیگر اقداماتی انجام شود. 
 
دهقان بیان کرد: اگر حفر چاه به نتیجه نرسید، انتقال آب از مناطق دیگر انجام می‌شود. 
 
با تمام اینها، روستاییان معترض، همچنان قانع نشدند و می‌خواهند مسئولان چاره دیگری بیاندیشند و در عین حال روستاییان روستا‌های خوسف و بشکان نیز مشکل آبشان حل نشده باقی مانده است و مطالبه تأمین آب شربشان همچنان پابرجاست. 
 
اکنون انتظار می‌رود مسئولان اقدامی انجام دهند تا هم آب شرب پایدار روستا‌های خوسف و بشکان تامین شود و هم خسارتی به قنوات روستا‌های اطراف وارد نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار