محققان ناسا اولین شواهدی از یک میدان الکتریکی پنهان و تقریبا غیرقابل تشخیص را در اطراف زمین پیدا کرده اند.

در حالی که نیروی جاذبه و میدان مغناطیسی زمین باید تا حدودی آشنا باشند، دانشمندان اکنون می‌گویند که میدانی سوم و به همان اندازه اساسی را یافته اند، به گونه‌ای که محققان ناسا اولین شواهدی از یک میدان الکتریکی پنهان و تقریبا غیرقابل تشخیص را در اطراف این سیاره پیدا کرده اند.

بر اساس آنچه وب سایت روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داده است، این میدان الکتریکی دوقطبی ممکن است مسئول باد‌های مرموز ذرات مافوق صوت باشد که به طور مداوم از قطب‌های زمین آزاد می‌شوند و محققان ادعا می‌کنند که این کشف حتی ممکن است به توضیح علت وجود انحصاری حیات در اینجا روی زمین و نه در سیاره‌ای دیگر کمک کند.

در دهه ۱۹۶۰، زمانی که اولین فضاپیما شروع به گردش به دور زمین کرد، آژانس‌های فضایی متوجه پدیده‌های عجیب و غریب در بالای قطب‌ها شدند، آنها در معرض باد‌های مافوق صوت ناگهانی ذرات باردار قرار گرفتند.

اما در حالی که دانشمندان بیش از ۵۰ سال است که می‌دانند این باد‌های قطبی وجود دارند، هنوز هیچ کس نتوانسته است علل آنها را توضیح دهد، برخی از ذرات ممکن است فقط در اثر نور فیلتر نشده خورشید گرم شوند و مانند بخار از یک دیگ در حال جوش خارج شوند. دانشمندان همچنین جریان ثابتی از یون‌های هیدروژن را پیدا کردند که علی‌رغم حرکت با سرعت مافوق صوت کاملاً سرد بودند.

دکتر گلن کولینسون، محقق ارشد، از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، می‌گوید: باید چیزی وجود داشته باشد که این ذرات را از جو بیرون بکشد.

محققان فرض کردند که این ذرات می‌توانند توسط یک بار الکتریکی سیاره‌ای در حدود ۱۵۰ مایل (۲۵۰ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین کشیده شوند، اما اتم‌های جو ما شروع به تجزیه شدن به الکترون‌های دارای بار منفی و یون‌های دارای بار مثبت می‌کنند. تا همین اواخر، فناوری اندازه گیری این میدان به سادگی وجود نداشت و محققان اکنون به این نتیجه رسیده اند.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار