۱۸ مرکز درمان مارگزیدگی در گلستان فعالیت می‌کنند و امسال ۷۰ نفر به علت مارگزیدگی راهی این مراکز شدند.

پروین ولی‌پور رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت گلستان گفت: ۶ ماهه نخست پارسال ۱۲۸ مورد گزش مار در استان ثبت شد و امسال نیز تاکنون ۷۰ مورد گزیدگی مار داشتیم.

او با اشاره به اینکه ۱۸ مرکز درمانی مارگزیدگی در استان وجود دارد و در تامین سرم مارگزیدگی مشکلی نداریم افزود: افراد در صورت مواجه با مارگزیدگی از طریق تلفن ۱۱۵ با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند.

ولی پور گفت: ناحیه گزش باید به موازات قلب باشد تا از انتشار سم در خون جلوگیری شود.

محمد مهدی کردجزی متخصص داخلی هم با تاکید بر انتقال سریع فرد مارگزیده به مراکز درمانی گفت: بستن محل گزش با طناب، زخمی کردن محل گزیده شده و گذاشتن یخ روی آن نادرست است و بهتر است فرد را بی تحرک کرده و در حالت دزارکش یا نشسته باشد.

موسی الرضا صفری رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان نیز اعلام کرد: امسال ۳۱ مورد زنده گیری مار داشتیم که بخشی به محیط زیست تحویل داده شد و بخشی را نیز به چرخه طبیعت بازگردانیم.

او گفت: مار‌ها معمولا زیر بوته‌ها و سایه درختان هستند و در فصول بهار و تابستان که حضور ما در طبیعت بیشتر است ممکن است با جاگیری در ماشین و وسایل به محل زندگی ما انتقال داده شوند و مردم در صورت مشاهده آن باید با تلفن ۱۲۵ تماس بگیرند.

از ۲۵ گونه مار سمی موجود در کشور ۵ نوع آن شامل کفچه مار، مار جعفری، افعی قفقازی، مار شاخدار ایرانی و افعی البرزی در گلستان مشاهده شده است.

برچسب ها: مار سمی ، مار گزیدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.