مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از اهدای ۳۰ هزار جلد کتاب از گنجینه ارزشمند خیر گیلانی به کتابخانه مرکزی شهید آیت الله رئیسی رشت خبر داد.

یاسر تقوی افزود: این کتابها در راستای سنت حسنه اهدای کتاب، توسط سیدحسین میرمجلسی اهدا شده و شامل؛ کتب مختلف ادبی، تاریخی، مذهبی، مقالات و نشریات، تفاسیر مختلف است.

وی گفت: این گنجینه ارزشمند شامل کتب و نشریات متعدد و متنوع در زمینه‌های مختلف فرهنگ و تمدن ایران، اسلام و جهان، تاریخ، جغرافیا، ادبیات، فلسفه، حکمت، سیاست، عرفان، ملل و نِحَل، فِرَق و احزاب، فرهنگنامه‌ها و دائره‌المعارف‌های گوناگون، ترجمه‌ها و تفسیرهای فارسی قرآن کریم و زمینه‌های مختلف تاریخ اسلام و مذهب شیعه، متون تاریخی و مجلات معتبر علمی و ادبی فارسی از آغاز تاکنون است.

وی عنوان کرد: همه این مجموعه در کتابخانه خصوصی این خیر در یک واحد آپارتمانی در یکی از برجهای تهران نگهداری می شد که پس از رایزنی های یکساله اکنون به این کتابخانه اهدا شده است.

وی با بیان اینکه برخی از کتابهای اهدایی به لحاظ ارزشی قابل قیمت گذاری نیست، اظهار کرد: برخی کتابهای این مجموعه که طی ۶۰ سال گردآوری شده کمیاب و نایاب است و نظیر آن را نمی توان در سایر کتابخانه ها یافت.

وی توضیح داد: بدین منظور وقف نامه ای بین کتابخانه مرکزی رشت و دکتر میرمجلسی تنظیم شد و بر این اساس فضایی در کتابخانه مرکزی پیش بینی و کتابها به این کتابخانه منتقل شد و تجهیزات مربوطه نیز انتقال یافته و تا چند روز آینده ساخت تجهیزات پیش بینی شده در این فضا و انتقال کتابها انجام خواهد شد.

تقوی با اشاره به ارزش معنوی این کتابها گفت: براساس آنچه کارشناسانی که این کتابها را بازدید و بررسی کرده اند ارزش این کتابها در مجموع بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. اما برخی کتابهای این مجموعه به اذعان آنها قابل ارزش گذاری نیست و از نظر معنوی بسیار ارزشمندند.

وی تاکید کرد: مجموعه انتشارات میراث مکتوب این مجموعه بالغ بر ۵۰۰ جلد کتاب است و مجموعه سازی که در این کتابخانه انجام شده یک استثنا در کشور بشمار می‌رود و عموم علاقمندان به خصوص، پژوهشگران، دانشجویان، طلاب و سایر مردم فرهنگ دوست استان به کتابخانه مرکزی رشت می توانند از آن بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۳۰ هزار جلد کتاب از سوی مردم و خیرین به ۸۵ کتابخانه عمومی استان اهدا شد درحالی که در از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۵ هزار جلد کتاب از سوی خانه کتاب به مجموعه کتابخانه های عمومی استان و ۱۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه مرکزی رشت اهدا شدکه با ۳۰ هزار جلد کتاب اهدائی خیر لاهیجانی تعداد کتابهای اهدایی به کتابخانه مرکزی به ۴۵ هزار جلد رسیده است.

مدیر کل کتابخانه‌های گیلان یادآوری کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ هزار نسخه کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت گرفته شده و این استان حدود ۷۰ هزار عضو فعال دارد.

وی فضای کتابخانه های استان گیلان ۲۸ هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: سرانه فضای مطالعه استان گیلان به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از یک متر است که این آمار چندان خوشایند نیست.

به گفته وی، اهدا کتاب، اهدای دانایی باید به جریان رسانه ای مستمر و غالب در فضای فرهنگی استان تبدیل شود و در این راستا محیط کتابخانه استان آماده است تا کتابهای اهدائی مردم را در کتابخانه ها دریافت کند.

سید حسین میرمجلسی خیر گیلانی متولد سال ۱۳۱۹ هجری شمسی در شهر لاهیجان، دارای فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد از آمریکا است. وی در دوران زندگی خویش در کنار شغل طبابت و تلاش برای توسعه سلامتی و علاج بیماران و خدمت در مراکز آموزشی و پژوهشی پزشکی، توفیق یافت که نزدیک به ۷۰ سال از روی شیفتگی به مطالعه و جمع‌آوری کتب و نشریات متعدد و متنوع مشغول باشد.

برچسب ها: کتابخانه ، خیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.