مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس از اجرای طرح تخصیص نفت گاز براساس اسناد حمل برخط در این استان خبر داد و گفت: بخش‌های زیادی از گازوییل از جنوب کشور به سراسر کشور ارسال می‌شود و برای اینکه این بار مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و قاچاق نشود، طرح تخصیص نفت گاز به‌صورت آزمایشی در استان اجرا شد.

اسدالله طاهری در نشست خبری گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع در سطح کشور است است با این تفاوت که در سایر استان‌ها فرآورده‌های نفتی توسط خط لوله انجام می‌شود و در فارس نفت‌کش‌ها این امر به عهده دارند.

او در پاسخ به این سوال که با اشاره به همجواری استان‌های فارس با استان‌های هم مرز پاکستان آیا آماری در این زمینه وجود دارد که چند درصد بنزین و یا گازوئیل فارس سر از قاچاق در می‌آورد؟ گفت: عدد دقیقی در این زمینه نمی‌توان مشخص کرد چرا که پندین برابر کشفیات روزانه بنزین و گازوئیل از فارس قاچاق می‌شود.

طاهری در پاسخ به پرسش دیگری که آیا قاچاق سوخت در استان، موردی اتفاق می‌افتد و یا به شکل کاملا مکانیزه و شبکه‌ای است؟، بیان کرد: قاچاق سوخت (بنزین و گازوئیل) از فارس هم سازمان یافته، هم شخصی، هم دولتی و هم خصوصی وجود دارد اگر خط لوله احداث شود هم این وضعیتی که داریم از بین می‌رود و هم قاچاق فرآورده‌های نفت.

طاهری بیان کرد: اکنون روزی شش میلیارد تومان کرایه نفت‌کش برای انتقال فراورده‌های نفتی از جنوب کشور به استان فارس پرداخت می‌کنیم که معادل ماهانه ۱۸۰ میلیارد تومان و سالانه ۲۴۰۰ میلیارد تومان است. به همین دلیل به جد، اتصال فارس به خطوط انتقال در دستور کار است و حدود یک ماه پیش هم مصوب شده است که هزینه این کار را وزارت نفت پرداخت کند.

او با بیان اینکه روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفتکش از استان فارس به سمت بندرعباس و همین تعداد برعکس برای انتقال فراورده‌های نفتی حرکت می‌کند، گفت: به‌دنبال راه‌اندازی خط لوله ۴۲۰ کیلومتری از مهر آران بندرعباس به سمت فارس هستیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با اظهار تاسف گفت: فارس یکی از فقیرترین استان‌های تامین کننده سوخت است چرا که در ۵۰ سال اخیر نه پالایشگاه جدیدی در استان احداث شده است و نه استان به خطوط لوله انتقال بنرین و گازروئیل دسترسی دارد.

او با اشاره به اینکه کمتر از ۱۷ درصد بنزین مصرفی فارس از طریق پالایشگاه شیراز و مابقی نیاز از استان‌های هم جوار از جمله هرمزگان، یزد، اصفهان، خوزستان و بوشهر تامین می‌شود، بر لزوم اتصال استان فارس به پالایشگاه تولید بنزین و گازوئیل هرمزگان از طریق خطوط لوله تاکید کرد و گفت: به دنبال پیگیری‌های بی‌شمار انجام گرفته به ویژه استاندار فارس، احداث خط لوله انتقال سوخت از هرمزگان به شیراز در شورای اقتصادی مطرح شد و در نهایت احداث این خط انتقال در تعهدات وزارت نفت قرار گرفت.

طاهری پیرو جزئیات این پروژه یادآور شد: هزینه اجرایی این خط حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اما چنانچه از طریق فایناس و مشارکت بخش خصوصی انجام شود پیش‌بینی می‌شود هزینه انجام شده ۳ تا ۴ سال برگشت داده شود چرا که در شرایط کنونی که انتقال سوخت مورد نیاز استان فارس از طریق ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفتکش انجام می‌شد؛ علاوه بر مشکلات زیست محیطی، خطرات جاده‌ای و قاچاق سوخت ماهانه هزینه‌ای معادل ۱۸۰ میلیارد تومان در پی دارد.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس از اجرای طرح تخصیص نفت گاز براساس اسناد حمل برخط در این استان خبر داد و گفت: بخش‌های زیادی از گازوییل از جنوب کشور به سراسر کشور ارسال می‌شود و برای اینکه این بار مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و قاچاق نشود، طرح تخصیص نفت گاز به‌صورت آزمایشی در استان فارس اجرا شد.

او با بیان اینکه این طرح با همکاری شرکت پخش فراورده‌های نفتی، راهداری، همیاری شهرداری‌ها، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پلیس امنیت اقتصادی اجرا می‌شود، یکی از اهداف این کار را مبارزه با قاچاق سوخت ارزیابی کرد و گفت: این طرح از ابتدای شهریور ماه به‌صورت آزمایشی آغاز شده است به این صورت که وقتی نفت گاز از بندرعباس توسط نفتکش بار می‌شود، مسیر نفتکش از قبل مشخص می‌شود که باید دقیقاً از چه مسیری حرکت کند و در این مسیر از GPS هم استفاده می‌شود و حتی اگر یک نفتکش از مسیر خارج شد، کارت سوخت آن در هیچ جایگاه دیگری کار نخواهد کرد.

طاهری اقدام دیگر این شرکت را تسریع در توزیع کارت‌های سوخت دانست و بیان کرد: کارت سوخت کل جایگاه‌های کشور در شیراز صادر و توزیع می‌شود. پیش از این، بازه زمانی تقریباً ۴۵ روزه برای توزیع کارت سوخت وجود داشت، اما اکنون این کار حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس درباره کارت سوخت‌های آزادی که باید در جایگاه‌های عرضه سوخت وجود داشته باشند، گفت: در گام نخست هم از مردم هم از شرکت‌های دولتی درخواست داریم تا هنگام استفاده از سوخت حتماً از کارت سوخت خودرو خود استفاده کنند، چراکه این کارت سوخت‌ها بیشتر برای مواقع اضطرار و نیرو‌های امدادی در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه برای هر سکو یک کارت با ۷۰۰۰ لیتر ظرفیت در نظر گرفته‌ایم تا در مواقع اضطرار از آن استفاده کرد، در عین حال از مردم خواست تا اگر از هر جایگاهی شکایتی دارند به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش کنند.

طاهری با اشاره به اینکه امسال تابستان بسیار پرمصرفی در بحث استفاده از سوخت در استان داشتیم، اظهار کرد: به‌طور کلی فارس استانی پرمصرف سوخت محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس همچنین گفت: در پنج ماه گذشته حدود یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین در استان فارس مصرف شده که ۱۰ درصد بالاتر از میانگین پنج ماهه سال گذشته است و از این لحاظ در جایگاه سوم یا چهارم کشور هستیم.

او با بیان اینکه میزان مصرف گازوییل در مدت زمان یادشده حدود یک میلیارد و ۲۶ میلیون لیتر است که حدود شش درصد از مصرف سال گذشته بیشتر است، ادامه داد: میزان مصرف سوخت هوایی به‌دلیل تعطیلی فرودگاه جهرم برای تعمیرات، نسبت به سال گذشته سه درصد رشد منفی داشته است.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس همچنین با اشاره به تجهیزات سامانه هوشمند، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در استان داشتیم خرابی بسیار بالای تجهیزات سامانه (نازل‌های سوخت) بود که یک سال پیش، خرابی سامانه‌ها در استان بالای ۴۰ درصد بود، اما از حدود دو ماه پیش، یک کارگاه بزرگ در شیراز و مرکز استان برای تعمیر سامانه قطعات هوشمند راه انداخته‌ایم و اکنون میزان خرابی در فارس زیر پنج درصد است. این کارگاه علاوه بر اینکه تجهیزات سامانه هوشمند را تعمیر می‌کند قطعات را هم تست می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، از افتتاح حدود ۲۷ جایگاه عرضه سوخت در سه سال گذشته در استان فارس خبر داد و افزود: در این مدت دو جایگاه اختصاصی CNG در استان افتتاح شده است و از حیث راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت تقریباً استان اول کشور هستیم.

طاهری درباره آزادراه شیراز ـ اصفهان هم گفت: این آزادراه سال گذشته توسط شهید رئیسی افتتاح شد و تاکنون تقریباً تنها خدمات‌رسانی که کامل در آن انجام شده، احداث پمپ بنزین است. اکنون سه جایگاه در مجتمع‌های خدماتی رفاهی و سه جایگاه سیار در این آزادراه مشغول به فعالیت هستند و اگر بخش خصوصی همراهی کند، می‌توان دو جایگاه دیگر هم تا پایان سال راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روزانه هشت میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین و حدود بیش از شش میلیون گازوییل و به‌طور کلی روزانه ۱۶ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی در استان توزیع می‌کنیم که همه اینها به وسیله نفتکش‌های جاده‌پیما انجام می‌شود.

او درباره تولید پالایشگاه شیراز، اظهار کرد: اکنون فقط ۱۷ درصد نیاز مصرف بنزین استان و به‌طور کلی حداکثر ۳۰ درصد مصرف فراورده‌های نفتی استان توسط پالایشگاه شیراز تأمین می‌شود و بقیه فرآورده‌های نفتی را مجبوریم به‌صورت کار عملیاتی دقیق و بالا از سایر مبادی بیاوریم.

طاهری ادامه داد: تقریباً ۶۰ درصد بنزین استان فارس را از بندرعباس با فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری می‌آوریم و برای نواحی غربی استان مثل نورآباد، کازرون، کوهچنار و مصیری عمدتاً سعی می‌کنیم از ناحیه بوشهر و ماهشهر فراورده‌های نفتی را حمل کنیم و برای مناطق جنوبی مثل لار، لامرد، مهر، خنج، اوز و گراش مستقیماً از بندرعباس سوخت انتقال می‌دهیم و برای بقیه نواحی از ذخیره‌سازی خود که از بندر می‌آوریم به وسیله نفتکش‌ها ارسال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس بیان کرد: اکنون حدود ۳۳۰ جایگاه پمپ بنزین و نفت گاز در فارس داریم که کار سوخت‌گیری به وسیله ۴۲۰۰ نازل در استان انجام می‌شود. همچنین ۱۳۳ جایگاه CNG و ۷۳۸ فروشنده تعاون روستایی و ۳۹ تاسیسات سیلندرپرکنی در سراسر استان داریم.

او با بیان اینکه چهار فرودگاه فعال استان فارس سالانه حدود ۲۵ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی را استفاده می‌کنند، گفت: روزانه حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب سوخت CNG توزیع می‌کنیم البته استقبال از CNG در استان کمتر شده است. ضمن اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار خودرو عمومی مثل وانت و تاکسی را به ناوگان دوگانهسوز تبدیل کردیم.

طاهری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره افزودن مواد اکتان در جایگاه‌های توزیع سوخت، گفت: افزودن هر موادی به بنزین از نظر ما قانونی نیست و هیچ موردی برای مواد افزودنی در جایگاه‌ها وجود ندارد و در این زمینه مسئولیت با خود جایگاه است.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس درباره پمپ بنزین ابیوری که متعلق به این شرکت است نیز بیان کرد: این پمپ بنزین از پیش از انقلاب اسلامی فعال بوده و اکنون لوله‌های آن فرسوده است و هر آن احتمال حادثه وجود دارد، اما شهرداری شیراز از دو سال پیش مدعی است که مالک این جایگاه است. به همین دلیل نه اجازه بازسازی را به ما می‌دهد و نه سند مالکیت آن را رو می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.