در نخستین همایش تخصصی صنعت ابزار و یراق بر حل چالش‌هایی که این روز‌ها دامن فعالان این بخش را گرفته تاکید شد. 

نخستین همایش تخصصی صنعت ابزار و یراق با حضور مقامات ارشد کشوری و استانی در شیراز برگزار شد. در این گردهمایی که صنعتگران، بازرگانان، کارشناسان، متخصصین، انبوه سازان و تامین کنندگان ابزارآلات و یراق آلات صنعتی و ساختمانی حضور داشتند بر حل چالش‌هایی که این روز‌ها دامن فعالان این بخش را گرفته تاکید شد. 

جعفر قادری، نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این همایش با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، تاکید کرد: همه نگاه‌ها باید معطوف به حل مشکلات اقتصادی باشد چنانچه بر همین اساس، تلاش مجلس این است که در حوزه‌های نظارتی نیز گیر‌های موجود را حل کند.

او با اشاره به وجود قوانین کلیدی و گمنام بهارستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی که تاکنون اجرایی نشده است، اذعان داشت: در صورت عملیاتی شدن این قوانین، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

قادری با تاکید بر ضرورت بهره وری در حوزه تولید و پرهیز از سخت گیری‌ها نسبت به بخش خصوصی، توضیح داد: اگر از این بخش، دستگیری نمی‌کنیم نباید پایشان را هم ببندیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با گریز به وضعیت ارزش افزوده فارس در حوزه صنعتی و خلأ سرمایه گذاری‌های کلان در استان، تاکید کرد که چرا باید فعالان اقتصادی فارس علی‌رغم ظرفیت‌های قابل توجه استان، جا‌های دیگر سرمایه گذاری کنند و به دلیل ایراد‌ها از استان، فراری باشند! 

قادری، هزینه کرد مطلوب در حوزه نگهداری و استفاده از ابزار‌های استاندارد در صنعت ساخت و ساز را در عمر مفید ساختمان ها، کارخانجات و واحد‌های تولیدی موثر دانست و بر رفع سخت گیری‌هایی که باعث ایجاد مشکل برای فعالان این بخش می‌شود تاکید کرد. 

مشکلات صنف ابزارآلات و یراق آلات که ناف آن به تولید، بند است حل شود

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این همایش، حوزه نظارتی و کنترلی بر بخش ابزار و یراق را یکی از مشکلاتی دانست که این صنف با آن درگیر است و تاکید کرد: به دلیل آنکه ابزار، یک کالای اساسی در جهت تولید است باید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

سهراب شرفی با اشاره به سخت گیری‌های نظارتی و قیمتی در این بخش، حوزه ابزار و یراق را مبرا از بحث نظارت دانست و اذعان داشت: وقتی فعالان این عرصه به این دلایل در تنگنا قرار بگیرند به تولید نیز آسیب وارد می‌شود.

شرفی با بیان اینکه سخت گیری‌ها و بسیاری از قوانین و مقررات، اقتصاد را فلج کرده است توضیح داد: حوزه نظارتی، مخصوص کالا‌های استراتژیکی است که دولت به آنها یارانه تخصیص می‌دهد، ضمن آنکه باید در حوزه تقنینی و اصلاح صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق الساعه نیز تحولی در مجلس ایجاد شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس به این نکته اشاره کرد که ابزارآلات صنعتی، یک کار بسیار تخصصی است و هر کس به آسانی نمی‌تواند ابزارفروش شود مگر آنکه خاک این ابزار را خورده باشد.

او از نمایندگان استان فارس که این روز‌ها بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه زده اند خواست که با اظهارنظر در حوزه صنوف مختلف به دنبال حل مشکلات آنان باشند و در عین حال، بخش اجرایی استان نیز اجازه ندهند حوزه‌های نظارتی و بازرسی به هر دلیلی به انبار‌های فعالان ابزار و یراق هجوم آورده و به آنها تعرض کنند.

شرفی یادآور شد که در فرایند نقل و انتقال کالا به مرکز استان نیز بازرسی‌های مختلف صورت می‌گیرد، حال آنکه دلیلی ندارد وقتی یک کالا 200 کیلومتر از مرز عبور کرده و در مرکز استان دپو شده است تحت نظارت قرار بگیرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس که به واسطه 40 سال فعالیت در این بخش و 30 سال برندسازی در این حوزه، به مشکلات این صنف، آگاه است با اذعان به چالش‌های موجود، تاکید کرد که باید مشکلات صنف ابزارآلات و یراق آلات که ناف آن به تولید، بند است حل شود.

فعالان با تصمیم سازی‌های ناگهانی و قوانین لحظه‌ای مشکل دارند

در ادامه رئیس اتحادیه صنف ابزارآلات تهران با عنوان اینکه ابزار نقش غیرقابل انکاری در رشد تولید و پیشرفت صنعت و در نهایت توسعه و آبادانی کشور دارند، توضیح داد که این وسایل و تجهیزات به دلیل آنکه با سایر صنایع مرتبط هستند، نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال و تکمیل چرخه‌های مرتبط با صنعت و توسعه ایفا می‌کنند.

مهدی باقرپور، رشد اقتصادی را مهمترین موضوع اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد که تحقق این امر از مسیر رشد تولید و صادرات، قابل دستیابی است و در این راستا مولفه‌های اصلی تولید که مواد اولیه، دانش و ابزارهستند نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

این مقام صنفی به مشکلات مرتبط با نیروی انسانی در بخش توزیع و فروش ابزار نیز اشاره و عنوان کرد که متاسفانه نیروی انسانی در این حوزه، رو به تحلیل است که یکی از مهمترین دلایل ایجاد این شرایط، این است که ابزار فروش باید در ابتدا شاگردی کند تا بتواند به شکل مستقل به این بازار ورود کرده و کسب و کار خود را ایجاد کند.

رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران از بخشنامه‌های متعدد و قوانین خلق الساعه نیز انتقاد کرد و توضیح داد که فعالان تمام بخش‌های مرتبط با ابزار و یراق آلات با تصمیم سازی‌های ناگهانی و قوانین لحظه‌ای مشکل دارند چرا که این قوانین مانع کسب و کار و برنامه ریزی درست بوده و در حقیقت نفس توسعه را می‌گیرند. 

او از کسب و کار در فضای مجازی و بدون نظارت به عنوان معضلی برای فعالان بخش ابزار یاد کرد و گفت: این گونه کسب و کار‌ها در شرایطی که بدون چارجوب و نظارت شکل بگیرند باعث آسیب به فعالان این صنف شده و به عبارتی شرایط فعالیت آنان را تهدید می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران با اشاره به ضرورت ساماندهی مشاغل مرتبط با فروش ابزار در فضای مجازی نیز تاکید کرد که تمام کسب و کار‌هایی که به ارائه کالامشغول هستند، فارغ از اینکه فضای فعالیت آنان مجازی باشد یا حقیقی، باید زیر مجموعه اتحادیه قرار بگیرند. 

طراحی یک وب سایت با هدف آگاهی بخشی به فعالان حوزه ابزار و یراق

رییس اتحادیه ابزار و یراق فروشان شیراز نیز هدف از برگزاری این همایش تخصصی را ایجاد تعامل مطلوب میان توزیع کنندگان ابزارآلات و صنایع مختلف فارس عنوان کرد و یادآور شد که اتحادیه می‌تواند حلقه اتصال این چرخه‌ها باشد.

علی خوش نیت بر ضرورت تقویت ارتباط اعضای اتحادیه تاکید کرد و بر همین اساس از طراحی یک وب سایت با هدف انتشار اخبار، اطلاعات، بخشنامه ها، ابلاغیه‌ها و ارائه آموزش‌های مورد نیاز فعالان صنف ابزار و یراق در این بستر خبر داد.

طراحی وب سایت با هدف آگاهی بخشی به فعالان حوزه ابزار و یراق

این مقام صنفی از آموزش به عنوان یکی از مهمترین عناصر در راستای آگاهی بخشی به اعضای اتحادیه نام برد و عنوان کرد که عمده مشکلات فعالان این حوزه از ناآگاهی نسبت به قوانین و مقررات مربوط به مبانی مالیاتی، قوانین اداره کار و بیمه، نشئت می‌گیرد و از این رو اطلاعات ثابتی در سایت جهت بهره برداری اعضا منتشر می‌شود.

او هدف از طراحی و راه اندازی سامانه‌هایی همچون سامانه مؤدیان، جامع تجارت و سامانه جامع انبار‌ها را شفافیت مالی، مبارزه با احتکار و برخی مسائل دیگر دانست و تاکید کرد که برای پیاده سازی و اجرای مقررات، هزینه‌های هنگفتی به واحد‌های صنفی تحمیل می‌شود چرا که باید شخصا هزینه کرده و اطلاعات را بارگذاری کنند. او به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل وجود اقلام متنوع و متعدد در فروشگاه‌های ابزارفروشی، بارگذاری این اطلاعات سخت است. 

برتری اتحادیه ابزار و یراق فروشان شیراز در این این حوزه نیز موضوع دیگری بود که خوش نیت، آن را حاصل تلاش‌های بسیار در این عرصه دانست و به این نکته نیز اذعان داشت که ممنوعیت برخی از کالا‌های گروه 4 که بازار قاچاق را داغ کرده بود با پیگیری‌های رییس اتحادیه کشوری لغو شده است.

در این همایش تخصصی از واحد‌های صنفی برتر، پیشکسوتان و همچنین هیئت مدیره اسبق اتحادیه ابزار و یراق فروشان شیراز تجلیل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.