رئیس دولت چهاردهم در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گفت: هروقت از من عدم صداقت دیدید در مقابل دوربین بگویید که این کار را نکردید.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم ضمن گرامی‌داشتن یاد و خاطره شهدای دولت گفت: امیدواریم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم. 

وی اظهار کرد: می‌توانم هر ماه یک بار با شما صحبت کنم و همچنین با مردم صحبت کنیم و دغدغه‌هایشان را بشنویم. 

رئیس قوه مجریه بیان کرد: آنچه در مناظرات گفتم همچنان به آن پایبندم و سعی کردم با مردم صادق باشم و آنچه جز راست است نگویم. 

پزشکیان گفت: هفته آینده قرار است نشست خبری بگذاریم. مشکل این بود که تا حالا باید دولت را تعیین می‌کردیم و گفت‌وگو‌های زیادی در انتخاب وزرا برمبنای آنچه می‌خواستیم وفاق ملی داشته باشیم انجام دادیم و باید از ریاست مجلس و نمایندگان تشکر کنیم که رای بالایی دادند و تا حالا میانگین رای آن‌قدر نبود. چهار تا از عزیزان از دولت شهید رئیسی و از دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان و معتقد به یک نگاه مشترک هستند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰ هزار ساعت تیم‌های مختلف با این عزیزان مصاحبه کردند و گاهی اوقات یک تیمی را انتخاب می‌کردیم و ممکن بود برخی با آنها اختلاف نظر داشتند.

کشاورزان و پرستاران ما مشکل دارند و ناترازی در برق و محیط زیست دیده می‌شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا جایی‌که از دست ما بر می‌آمد سعی کردیم در حد وسعت خود کار کنیم، اظهار کرد: کشاورزان و پرستاران ما مشکل دارند و ناترازی در برق و محیط زیست دیده می‌شود. در این یک ماه پرس و جو می‌کردیم و وضعیت این است که دیده می‌شود. 

رئیس قوه مجریه بیان کرد: پولی که برای گندمکاران دیده شده بود ۱۲۰ همت بود و این در صندوق نبود و آن چیزی که کشت شده بالای ۲۰۰ همت است که ان‌شاءالله تمهیداتی اندیشیده شده و درحال حل شدن است.

وی افزود: حضرت علی (ع) فرمودند خدا رحمت کند کسی که اول خود را شناخت؛ باید بدانیم کجا هستیم و باید بدانیم کجا می‌خواهیم برویم. اینکه کجا هستیم مردم می‌دانند.

پزشکیان گفت: ما باید دست به دست دهیم و با وفاق و با نگاه چشم‌انداز قرار است بهترین و الهام‌بخش باشیم و به بودن در ایران افتخار کنیم و دیگران از ما الگو بگیرند.

حسودی‌مان می‌شود که یکی از ما بهتر است و این گیری است که ما داریم

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما باید نخبگان، افراد توانمند و تاجران اصلی را ببینیم و برای آنها ارزش قائل شویم تا آنها توانمندی خود را بروز دهند. حسودی‌مان می‌شود که یکی از ما بهتر است و این گیری است که ما داریم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: برای وزارتخانه‌ها کاری می‌کنیم که مدیران کل و کارکنان براساس شایستگی قرار بگیرند و نه اینکه براساس جناح باشند. شاخص ما براساس رضایت مردم است و این شاخص امام علی (ع) در توصیه به مالک اشتر است.

سعی خواهیم کرد که عدالت و از بین بردن تبعیض‌ها در قوانین دیده شود

رئیس قوه مجریه ادامه داد: سعی خواهیم کرد که بحث عدالت و از بین بردن تبعیض‌ها و مکانیزم‌های پرداخت‌ها در قوانین دیده شود.

پزشکیان با اشاره به شعار وفاق ملی و نگاه به آینده گفت: آنچه که بر اساس آموزه‌های دینی و اعتقادی به آن باور دارم این است که وحدت و انسجام مسلمانان اصلی است که رسول خدا وقتی مکه را فتح کردند در آنجا سخنرانی کردند. آنهایی که در مکه بودند همان‌هایی بودند که مسلمان‌ها را می‌کشتند و آنها را اخراج می‌کردند و در جنگ‌ها هر کاری از دستشان برمی‌آمد کوتاهی نمی‌کردند. اما وقتی پیامبر مکه را فتح کرد هیچ خونی ریخته نشد و ایشان فرمود که مسلمانان با هم برادرند.

ما تحمل شنیدن نظر مخالف را نداریم

رئیس قوه مجریه گفت: وصیت‌نامه چکیده عمر انسان‌ها است و حضرت علی نیز در وصیت‌نامه خود فرمودند: نظم امر اصلاح ذات بین است، به این معنا که اصلاح بین مسلمانان از نماز و روزه با ارزش‌تر است. ما هر روز در نماز می‌گوییم صراط مستقیم، اما تحمل شنیدن یک نظر مخالف را نداریم. 

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: هیچ اثر انگشتی در کل دنیا شبیه یکدیگر نیست، پس چطور ممکن است ذهن من و شما شبیه یکدیگر باشد؟ اما ایجاد یک نگاه مشترک بین ما ایرانیان، وحدت را شکل می‌دهد. ما باید برترین و الهام بخش باشیم و سیاست‌های کلی نظام که میثاق مشترک همه ما است برای رسیدن به بهترین چشم‌انداز مورد نظر است. 

وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که وفاق در چهارچوب قانون و سیاست‌ها اجرا شود و برای هر وزارتخانه‌ای مسئولیت‌ها و چارچوب‌ها را استخراج کرده‌ایم و فردا قرار است که در جلسه هیئت دولت آن را به وزرا ارائه کنیم تا بدانند که مسئولیتشان در وزارتخانه‌ها چیست؛ و باید مشخص شود که هر کدام از بند‌ها بر عهده کدام یک از معاونت‌هاست و زمانبندی آن نیز باید مشخص شود، لذا اگر بندی وجود دارد که قابلیت اجرا ندارد و یا مشکل قانونی دارد باید احصاء شود و در رابطه با آن با مجلس هم‌اندیشی کنیم. یک ابزار نظارت نیز شکل خواهیم داد تا تا آنچه که در برنامه است را پیگیری کنیم.

مشکلات خود را با همسایه‌ها و دنیا از بین ببریم، مسائل حل خواهند شد

پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت برای مهار تورم و گرانی چیست، گفت: روز گذشته وزیر اقتصاد ما سیاست‌ها و برنامه‌های خود را ارائه کرد. یک سری سیاست‌ها تکنیکال هستند و به قوانینی برمی‌گردد که در مجلس نوشته شده است و اگر آنها نتوانست مشکلات مردم را حل کند باید بند و قانون جدید اضافه کنیم. اما به این باور دارم که انسجام داشته باشیم و اختلاف‌های داخلی را حل کنیم. همچنین مشکلات خود را با همسایه‌ها و دنیا از بین ببریم مسائل حل خواهند شد.

رئیس‌جمهور گفت: تیم اقتصادی ما به شکلی واحد عمل می‌کند، اما مشکلاتی وجود دارد. دکتر طیب‌نیا نیز به عنوان نماینده ارشد ما در این تیم هستند و هر هفته جلساتی را برگزار و تصمیم‌گیری می‌کنیم که سلایق خود را چگونه نزدیک کنیم که به اهداف خود برسیم.

رئیس قوه مجریه گفت: در این مدت با مسئولان بیش از ۴۰ کشور صحبت کردیم و به دنبال حل مشکلات هستیم.

نمی‌توان یکدفعه بانک‌ها را تعطیل کرد

پزشکیان درباره ناترازی بانک‌ها گفت:‌ باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نبینند. نمی‌توان یکدفعه بانک‌ها را تعطیل کرد. در این زمینه روند درستی را باید در پیش بگیریم.

پزشکیان در ارتباط با موضوع بورس گفت: روندی که داریم چند مسئله دارد. وزیر نظرات خود را بر اساس قوانین بیان می‌کند و ما با کارشناسان اقتصادی جلساتی را خواهیم داشت برای آن که بتوانیم ثبات را در جامعه عملی کنیم. 

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم ایده‌ها و نظرات کارشناسان را در این زمینه بگیریم، به امید خدا می‌توانیم ثبات را در جامعه ایجاد کنیم و تلاش ما این است که راه درست را پیدا کنیم و این راه درست توسط آدمی درست عملی شود.

پزشکیان: برای رشد ۸ درصد به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم

پزشکیان درباره رشد اقتصادی و تولید گفت:‌ این موضوع اکنون با این ناترازی انرژی که داریم عملی نمی‌شود. درحال حاضر برخی از کارخانه‌های ما مشکل دارند. ما باید ناترازی در انرژی را حل کنیم تا به سایر مشکلات برسیم. آن چه که کارشناسان و اقتصاددان‌ها می‌گویند این است که برای رشد ۸ درصد به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. 

وی ادامه داد: برای رشد سرمایه‌هایی که می‌توانیم جمع کنیم با بهبود بهره وری افزایش دهیم. یعنی ما اگر هر چه سرمایه گذاری می‌کنیم اما تازه به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و در نتیجه ما نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم و باید نشان دهیم چگونه می‌توانیم به اهداف خود در این زمینه برسیم. در ضمن باید تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ما به ثبات قانونی ما اعتماد پیدا کنند. 

وی اضافه کرد: ما نه تنها به کشور سرمایه گذار نیاوردیم بلکه سرمایه گذاران نیز از کشور خارج شدند.

پزشکیان گفت: اکنون انسجام و وفاق در میان تمامی نظام وجود دارد و امیدوارم سرمایه گذاران نیز به ما اعتماد کنند و سرمایه‌هایشان را در کشور خودمان به کار گیرند.

رقابت باید عادلانه باشد و در یک شرایط نابرابر رقابت معنا ندارد

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سطح بندی و ارجاع آن چیزی که سیاست‌های مقام معظم رهبری هم تاکید دارند در بند پنج آمده است که خارج از سطح بندی حتی پرداخت شکل نگیرد اگر همین کار انجام شود در بهداشت و درمان عدالت مد نظر را اجرا کرده‌ایم. در آموزش و پرورش ما مشکلات زیادی داریم و در شورای انقلاب فرهنگی هم خدمت بزرگان صحبت کردیم که قابل قبول نیست فردی که پول ندارد در مدرسه‌ای درس بخواند که ممکن است خوب آموزش نبیند. در کشور‌های اروپایی هم این اتفاق نمی‌افتد که برای یک عده خاصی کلاس‌های خاص بگذارند.

بحث پزشک خانواده یک بستر عادلانه خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: باید برای معلمانی که می‌خواهند به مناطق محروم بروند پشتیبانی خاص بگذاریم. اینکه فردی در شمال تهران با پول آن‌چنانی و امکانات درس می‌خواند با یک فرد محروم رقابت کند؛ عادلانه است؟ آیا عدالت است فرد محروم با یک فرد دارا با هم مسابقه دهند؟ رقابت باید عادلانه باشد و در یک شرایط نابرابر رقابت معنا ندارد. اگر قرار است رقابت باشد، باید کاری کنیم که در یک شرایط برابر افراد باهم رقابت کنند. 

زودتر می‌خواستم به عراق بروم، اما گفتند فعلا صلاح نیست

پزشکیان درباره سفر خود به عراق بیان کرد: حقیقتا زودتر می‌خواستم به عراق سفر کنم برای نجف و زیارت حضرت علی علیه السلام، چون ما بیشتر دید و نگاهمان از مولا علی (ع) است. توصیه‌های ایشان شاید خیلی جا‌ها بالاتر از حرف‌هایی است که ما حتی از نظر علمی از آنها برداشت می‌کنیم. البته حرف‌های من به این معنا نیست که بنده از علم سر در نمی‌آورم؛ به هر حال من در بُرد جراح، نفر دوم کتبی ایران شدم یعنی آدم بی‌سوادی نیستم. از نظر علمی همیشه جزء رتبه‌های بالای کلاس بودم و ما به امام علی (ع) عشق می‌ورزیم ولی به توصیه‌هایشان عمل نمی‌کنیم. خیلی وقتا بیگانه‌ایم از راهی که ایشان به ما نشان داده است و باید برای خود گریه کنیم که چرا راه‌شان را نمی‌رویم.

وی ادامه داد: حدیثی از امام صادق (ع) هست که می‌فرمایند باعث آبروریزی ما نشوید؛ این برازنده ما شیعیان نیست که در جامعه فقیر باشد، بی عدالتی باشد، ظلم باشد، تبعیض باشد و اختلافات آن‌چنانی باشد و بگوییم که شیعه علی (ع) هستیم. حضرت علی (ع) به خاطر عدالت شهید شد. در نتیجه زودتر می‌خواستم به عراق بروم، اما گفتند فعلا صلاح نیست تا اینکه بالاخره گفتند می‌شود.

پزشکیان افزود: امیدوارم خدا کمک کند ما شرمنده مسیر و آن باور‌ها نشویم و مردم عزیز کشورمان وقتی به ما و به شیعیان نگاه می‌کنند به عنوان انسان‌هایی که منصف و عادل هستند نگاه کنند نه به عنوان انسان‌های متکبر، مغرور و زورگوی تمامیت‌خواه.

پزشکیان گفت: پارسال با هلال احمر برای زیارت به عراق رفتیم و هلال احمر جلسه گذاشته بود و ما را هم بردند.

ایرانیانی که در خارج از کشور هستند را باید برگردانیم

رئیس‌جمهور گفت: برای سفر به نیویورک با برادران در خدمت رهبر انقلاب صحبت می‌کنیم. باید ایرانیانی که در خارج هستند، دلشان برای ایران می‌تپد و از دست ما ناراضی هستند را برگردانیم و بیایند در کشور سرمایه‌گذاری کنند و هر ایرانی که در خارج است باید دلش برای ایران بتپد. باید با آنها صحبت کنیم تا به ایران بیایند و از رفتن محرومشان نکنیم.

وی اظهار کرد: ما با خودمان مشکل داریم. برای انتخابات من را رد صلاحیت کردند و اگر دید باز رهبری نبود ممکن بود من را هم حذف کنند. همه کسانی که دلشان برای ایران می‌لرزد و عشق ایران را دارند و براساس آن چشم‌اندازی که می‌توان به آن افتخار کرد و هرکس که بخواهد چشم‌انداز را پیاده کند؛ باید بستر را برای او باز کنیم تا بدون ترس بیاید و باید یک صدا از مجلس و قوه قضاییه بیرون بیاید نه اینکه در رسانه‌ای برای او حرف بزنند. 

برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند نفر کاندید بودند

رئیس قوه مجریه گفت: چند نفر برای وزارت ارتباطات کاندیدا بودند. درخصوص آقای هاشمی روند بر این بود که براساس داده‌ها، فضای مجازی قانونمند شود و بناست که با شورای عالی فضای مجازی و شورای امنیت ملی بحث کنیم و براساس داده‌ها بستر را برای راحتی مردم از نظر علم، آگاهی و تجارت آماده و اجرا کنیم. 

پزشکیان اظهار کرد: سفر‌های استانی را آغاز می‌کنیم، اما بر سر اینکه اینکه بگویم در استان‌ها پروژه مصوب کردیم دو مسئله وجود دارد. ما به عنوان دولت بودجه را به مجلس می‌بریم و نمایندگان آن را تصویب می‌کنند. من به عنوان رئیس‌جمهور به استان‌ها می‌روم، اما آن پول کجاست؟

وی افزود: نتیجه این است که هزاران پروژه بر زمین مانده است. آنچه وعده بدهیم و پول نباشد، من از اول وعده‌ای نخواهم داد که نتوانم عمل کنم. باید براساس عدالت بودجه را تقسیم کنیم. پول را زمانی می‌توان اولویت‌بندی کرد که بدانیم سهم مناطق محروم در بهداشت، درمان و مدرسه چقدر است.

نمی‌خواهم وعده‌هایی بدهم که امکان ندارد

رئیس قوه مجریه بیان کرد: نمایندگان درخواست‌هایی داشتند که من حرفم این است، چیزی که داریم را در اختیار مردم می‌گذاریم. نمی‌خواهم وعده‌هایی بدهم که امکان ندارد.

وی ادامه داد: در یک دولت در شورای عالی برنامه‌ریزی استان گفتند که فلان عدد پروژه مصوب کردیم که من گفتم دو تا را مصوب کنید که به نتیجه برسد. ما نوکر مردم هستیم. من در عذابم؛ اینجا از من محافظت می‌کنند و برای من سخت است و دوست دارم در بین مردم باشم و در کوچه و بازار بیشتر عشق می‌کنم تا جایی که پر محافظ است، اما تلاش می‌کنم با تمام وجود برای مردم کار کنم. 

پزشکیان در پایان گفت: هروقت از من عدم صداقت دیدید در مقابل دوربین بگویید که این کار را نکردید. مشکلات کشاورزان، معلمان و پرستاران را حل می‌کنیم. ما وارث چیز خوبی شدیم، اما پولی در آن نیست. از رهبری اجازه گرفتیم از صندوق پول برداریم تا بدهی‌ها را تسویه کنیم؛ از رهبری قدردان هستم و امیدوارم وعده‌هایی دهیم که در آن پول وجود داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار