در نشست مدیر شبکه آموزش سیما با مجریان این شبکه بر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تأکید شد.

نشست صمیمی مدیر شبکه آموزش سیما با مجریان این شبکه، شنبه ۱۰ شهریور ماه با حضور محمدمهدی قاسمی، مدیر شبکه آموزش و تنی چند از مجریان شبکه همچون ناصر فیض، محمودرضا اکرامی فر، محمود حبیبی کسبی، مسعود فروتن، فرشید فهیم، میترا بهرامی، مریم رخ فروز، نیلوفر شاهرخی و فریبا شاهرخی برگزار شد.

قاسمی مدیر شبکه آموزش در این نشست، ضمن هم اندیشی مجریان به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی به برنامه‌های همسو با این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته برنامه‌های «قندپهلو» و «رادیو هفت» و «مشاعره» به زبان و ادبیات فارسی می‌پرداختند که با توجه به اهمیت این حوزه برنامه‌های «تار و ترنج» و «آوا و نوا» نیز به کنداکتور شبکه اضافه شد.

وی مطرح کرد: در سازمان پژوهش‌ها در گذشته دوره‌های آموزشی برگزار می‌شده که در آن نحوه درست صحبت کردن، استفاده از زبان بدن، شعر اصیل و نحوه شعرخوانی، به کار بردن واژگان صحیح و جایگزینی واژگان فارسی به جای واژه‌های بیگانه و ... به مجریان آموزش داده می‌شده است.

همچنین، در این نشست عنوان شد، ۲ کتاب «در مکتب استاد» و «غلط ننویسیم» بسیار به مجریان در گفتار صحیح کمک می‌کند.

در ادامه، مجریان نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

یکی از نکات قابل توجه در این نشست، تذکر به مسئول، مدیر و مجری و بازیگر و هر کسی بود که از واژگان اشتباه استفاده کند و حتی واژگانی که اصالت و هویت درست ندارند نباید به کار برده شوند.

یکی از مشکلات مطرح شده در این نشست توسط مجریان، تغییر مدیران بود که مدیران جدید راه مدیران قدیم را دنبال نمی‌کنند و قوانین در تمام شبکه‌ها به یک شکل نیست. پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در کنداکتور همه شبکه‌ها جایگاه مناسبی ندارد.

از دیگر مشکلات مطرح شده در این نشست، سواد و احاطه کامل مجریان به زبان و ادبیات فارسی است و برای رفع این مشکل باید از سردبیر استفاده کرد.

اصلاح و ترویج زبان و ادبیات فارسی به عهده تمامی دستگاه‌های کشور است و سازمان صدا و سیما به عنوان یک مرجع باید مواظب گفتمان همه از جمله مسئولین، مجریان، بازیگران فیلم و سریال و دوبله و ... باشد.

 اگر رسانه را یک ابزار ارتباط ببینیم هر آنچه در آن گفته شود بر آن خرده‌ای نیست، اما اگر ادبیات را در رسانه یک امر مهم بشماریم باید از آن پاسداری کنیم و برای نسل جدید جا بیندازیم زبان فارسی مرز و ناموس ما است و باید تک تک مردم از آن پاسداری کنند.

ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی به ترویج زبان و ادبیات فارسی کمک شایانی می‌کند و باید در کنار پرداختن به شعرا و نویسندگان قدیمی، مانند تمامی کشور‌های پیشرفته به نویسندگان معاصر خود نیز بها دهیم تا مردم با آنها آشنا شوند.

منبع: روابط عمومی سیما 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار