عضو هیئت‌علمی مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت:دانه‌های روغنی کنجد درتولیدروغن‌نباتی از امنیت غذایی بالایی برخوردارهستند.

  دارابی اظهار داشت: در بین دانه‌های روغنی، کنجد قدیمی‌ترین دانه روغنی شناخته شده است و در بین دانه‌های روغنی مهم، بیشترین مقدار روغن (۴۵ تا ۵۷ درصد) را به خود اختصاص داده است ازاین رو از زمان‌های قدیم به‌عنوان ملکه دانه‌های روغنی معروف و شناخته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مصرف بالای روغن‌های نباتی و واردات روغن به کشور، تحریم‌ها و تلاش برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی حرکت به سمت گیاهان روغنی مقاوم به خشکی و گرما و با نیاز غذایی پایین نظیر کنجد را توجیه می‌کند.

عضو هیئت‌علمی مرکز همچنین تأکید کرد: کشت کنجد به‌عنوان زراعت دوم در تناوب با گندم در مناطق جنوبی کشور، می‌تواند گامی مؤثر در تأمین نیاز روغن کشور به شمار آید؛ لذا انتقال یافته‌های تحقیقاتی مربوط به کنجد به بهره‌برداران بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: در راستای دانش‌افزایی کشاورزان در تاریخ پنجم شهریور کارگاه حل مسئله "داشت و برداشت کنجد" با حضور محققان ایستگاه تحقیقات کشاورزی بهبهان برای بهره‌برداران روستای سرحد آقا از توابع شهرستان بهبهان برگزار شد.

دارابی افزود: در این کارگاه آموزشی بهره‌برداران با مباحث مربوط به تغذیه، آبیاری، کنترل علف‌های هرز، آفات و بیمار‌ها و علایم رسیدن محصول کنجد آشنا شدند و در پایان به سؤالات بهره‌برداران پاسخ داده شد.

برچسب ها: کشاورزی ، روغن کنجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.