اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی ۲۰۲۵ تاکنون ۱۵ شرکت‌کننده خود را شناخته است.

ثبت نام برای شرکت در بخش بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ در حال انجام است و تاکنون تکلیف ۱۵ کشور برای این بخش روشن شده است.

در یکی ۲ روز اخیر چند کشور دیگر شامل فلسطین، عراق، ترکیه، کامبوج، شیلی و ژاپن نمایندگان خود را به اسکار معرفی کردند.

کشور‌هایی که به اسکار نود و هفتم رفته‌اند، عبارتند از:

فلسطین: «از زمین صفر» ساخته ۲۲ کارگردان فلسطینی

این فیلم که ترکیبی از ۲۲ فیلم کوتاه شامل فیلم‌های مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی درباره وضعیت کنونی مردم غزه در بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی و حماس است و به کارگردانی ۲۲ کارگردان مختلف فلسطینی ساخته شده، در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم عمان نمایش داده شد و اولین نمایش آن در آمریکای شمالی در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ خواهد بود.

عراق: «مسیِ بغداد» ساخته سهیم عمر خلیفه

امسال عراق برای سیزدهمین بار راهی اسکار شده و داستان فیلم «مسیِ بغداد» درباره پسر جوانی است که پای خود را در یک حمله تروریستی از دست داده و مصمم است رویای فوتبال بازی کردن را رها نکند. این فیلم با اقتباس از فیلم کوتاه خلیفه به همین نام اقتباس شده که در فهرست نهایی اسکار ۲۰۱۴ قرار گرفت.

ترکیه: «زندگی» ساخته زکی دمیرکوبوز

آخرین درام این فیلمساز ترک درباره زنی جوان است که نمی‌خواهد با مردی که درست نمی‌شناسد ازدواج کند و به همین دلیل به استانبول سفر می‌کند. «زندگی» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره مدیترانه سد و در جشنواره روتردام هم به نمایش درآمد و نامزد ۹ جایزه از انجمن منتقدان فیلم ترکیه شد. ترکیه بیش از ۳۰ بار در جوایز اسکار شرکت کرده است و سال ۲۰۰۸ برای فیلم «سه میمون» اثر نوری بیلگه جیلان در فهرست نهایی قرار گرفت.

کامبوج: «ملاقات با پول پوت» ساخته ریتی پان

این فیلم درام تا حدی بر اساس رویداد‌های واقعی و بر اساس کتاب «وقتی جنگ تمام شد: کامبوج و انقلاب خمر‌های سرخ» نوشته الیزابت بکر ساخته شده و اولین نمایش جهانی خود بهار امسال در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد. داستان فیلم درباره ۳ فرانسوی شامل ۲ روزنامه‌نگار و یک استاد دانشگاه است که در بحبوحه دیکتاتوری پل پوت، سفری خطرناک را به سمت قلب این حکومت بی‌رحم آغاز می‌کنند.

شیلی: «به جای او» ساخته مایت آلبردی

این درام تاریخی-جنایی شیلیایی بر اساس داستان واقعی نویسنده ماریا کارولینا ژیل، که در سال ۱۹۵۵ معشوق خود را در هتل کریلون کشت و دادگاهی شد، ساخته شده است. فیلم به زودی در هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین نمایش داده می‌شود.

ژاپن: «ابر» ساخته کیوشی کوروساوا

این فیلم مهیج درباره مرد جوانی است که کالا‌های خود را به صورت آنلاین می‌فروشد و ناگهان خود را در مرکز مجموعه‌ای از رویداد‌های مرموز می‌بیند که زندگی‌اش را به خطر می‌اندازد. این فیلم در بخش ارج از رقابت جشنواره فیلم ونیز امسال حضور دارد و کوروساوا پیش از این برای «همسر جاسوس» برنده شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی سال ۲۰۲۰ این جشنواره شده بود.

کانادا: «زبان جهانی» ساخته متیو رنکین

داستان فیلم کمدی-درام پوچ‌گرایانه کانادایی جایی بین تهران و وینی‌پگ روایت می‌شود و داستان‌های به ظاهر نامرتبط نگین و نازگل را در هم می‌آمیزد که پول‌های یخ‌زده‌ای را پیدا و سعی دارند ادعای مالکیت کنند. بازیگران فیلم ایرانی هستند و این فیلم اولین بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ به نمایش درآمد و اولین جایزه تماشاگران را برد و فیلم برنده جشنواره بین المللی فیلم ملبورن شد.

دیگر فیلم‌های معرفی شده عبارتند از:

اروگوئه: «در اینجاست» ساخته خوان پونس د لئون، فاکوندو پونس د لئون

آلمان: «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولف

قرقیزستان: «بهشت زیر پای مادر است» ساخته روسلان آکون

لیتوانی: «غرق شدن در خشکی» ساخته لوریناس باریشا

تایوان: «روباه پیر» ساخته هسیائو یا چوان

لتونی: انیمیشن «فلو» ساخه گینتس زیبالودیس

اتریش: «حمام شیطان» ساخته ورونکیا فرانتس و سورین فیالا

ایرلند: «نی کپ» ساخته ریچ پپیات

سال ۲۰۲۴ در مجموع ۸۸ فیلم به آکادمی ارسال شدند که ۵ فیلم نامزد شده شامل «روز‌های عالی» ژاپن، «من کاپیتان» ایتالیا، «جامعه برف» اسپانیا، «سالن معلمان» آلمان و برنده نهایی «منطقه مورد علاقه» بریتانیا بودند.

نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۲ مارس (بامداد ۱۳ اسفند به وقت ایران) برگزار خواهد شد. فهرست کوتاه اسکار ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر و اسامی نامزد‌ها ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام می‌شود. آخرین مهلت ارسال برای رقابت در بخش فیلم‌های بلند بین‌المللی ۲ اکتبر (۱۱ مهر) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
ایران ماشاالله در سال گذشته چنان کیفیت فیلم ها پایین بوده که حتی یک فیلم هم برای معرفی به اسکار نداشته است
آخرین اخبار