معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت خیار در استان گفت: ۴۳۱ هکتار از مزارع استان به این محصول جالیزی اختصاص یافته است.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: متوسط برداشت خیار سبز از واحد سطح در استان ۳۵ تن در هکتار است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار تن محصول از مزارع استان برداشت و روانه بازار شود.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب و شاهین‌دژ دارای بیشترین سطح زیر کشت خیار در آذربایجان‌غربی هستند.

وی ادامه داد: در کشت خیار سبز از ارقام هیبرید استفاده می‌شود و بیشترین ارقام کشت شده شامل رولر، وندا و پی اس است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با هدف بهره وری آب و مدیریت مصرف آن، کشت به صورت نشایی و استفاده از مالچ پلاستیکی و نوارتیپ جهت آبیاری به کشاورزان توصیه می‌شود.

دیانتی گفت: محصول تولید شده پس از برداشت علاوه بر مصرف تازه خوری در صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: کشت خیار نقش بسیار مهمی در افزایش اشتغال فصلی در استان دارد، به طوری که در هر هکتار ۱۵ نفر روز کارگر مشارکت دارند.

وی اضافه کرد: بهتر است به منظور افزایش گل‌دهی در گیاه که منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد، از کود‌های زیستی استفاده کرد که علاوه بر افزایش عملکرد و افزایش مقاومت گیاه در مقابل عوامل بیماری زا، باعث غنی سازی خاک نیز می‌شود.

آذربایجان‌غربی از استان‌هایی است که تولید سبزی و صیفی در آن به صورت کشت گلخانه‌ای و کشت در مزارع باز انجام می‌شود؛ کدو، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و انواع مختلف صیفی جات از تولیدات زارعان این منطقه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
خیار زده رو دست سیب و پرتقال