ارتش رژيم صهیونیستی که از توانایی‌های نیرو‌های مقاومت در غزه شوکه شد، حالا با مشکل نافرمانی سربازان برای بازگشت به جنگ مواجه است.

رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند که تعدادی از سربازان رژیم اشغالگر نافرمانی خود را اعلام و از بازگشت به جنگ در نوار غزه در این هفته خودداری کردند.

براساس گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، همزمان با این نافرمانی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فقط دو سوم سربازان از فرماندهان نظامی راضی و نیمی از آنها خواستار استعفای فوری هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هستند.

در همین راستا بر اساس آخرین اطلاعات، بیش از ۱۵ سرباز صهیونیستی از تیپ چتربازان روز جمعه از بازگشت برای شرکت در جنگ جاری در نوار غزه خودداری کردند. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: بیش ۱۵ چترباز از تیپ چتربازان که این هفته از شهر‌های دیرالبلح در مرکز و خان ​​یونس در جنوب غزه بازگشتند، به خدمت خود پایان دادند. آن‌ها مجددا برای بازگشت به خدمت فراخوانده شدند، اما نپذیرفتند.

نارضایتی از فرماندهی نظامی

این کانال صهیونیستی افزود: ارتش در تلاش است تا با مشکل فرسودگی مقابله کند، اما بر همگان واضح است که این اتفاق حساسی است که ممکن است تعداد بیشتری از یگان‌ها و سربازان را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان، فرماندهان موظفند به طور منظم با سربازان گفتگو و در عین حال روی راه‌حل‌های که نیرو‌ها را پشتیبانی می‌کند، کار کنند.

با این وجود نظرسنجی منتشر شده در روزنامه عبری جروزالم پست روز چهارشنبه گذشته گزارش داد که ۵۸ درصد از سربازان ذخیره در ارتش اعتماد خود را به هرتزی هالیوی از دست داده اند. در این نظرسنجی آمده است: از این ۵۸ درصدی را که به رئیس ستاد اعتماد ندارند، ۳۶ درصد از نیرو‌های ذخیره اعتماد بسیار پایینی به هالیوی دارند و ۲۲ درصد که اعتماد کمی دارند به آن دارند.

جروزالم پست در ادامه افزود که ۴۹ درصد گفته اند که هالیوی باید در اسرع وقت استعفا دهد و این به آن معنی است که بسیاری معتقدند که او پیشتر باید استعفا می‌داد.

اتاق جنگ اسرائیل

مشکل سربازان از زبان مقامات صهیونیست

یک مقام صهیونیست که نامش منتشر نشد به نقل از برخی از سربازان گفته است که پس از ده ماه جنگ در غزه، آنها دیگر قادر به بازگشت نیستند، اما آماده انجام وظایف دیگر هستند. به گفته این مقام، اظهاراتی مشابهی در مورد مشکلات از گردان‌های ذخیره در تیپ‌های دیگر بیان می شود که در غزه می‌جنگند.

این مقام به نقل از خانواده‌های برخی از این سربازان می‌گوید که پسران آنها مجبور هستند در حملات زمینی در غزه شرکت کنند، در غیر این صورت آنها به زندان خواهند رفت. این خانواده‌ها افزودند: تنها چند سرباز در گروهان آنها باقی مانده اند که قادر به مبارزه هستند، اکنون ما به عنوان والدین باید به آنها کمک کنیم تا با سیستمی که به آنها اهمیتی نمی‌دهد، مقابله کنند.

در همین راستا دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی گفت: سران ارتش تمام تلاش خود را برای حمایت و کمک به ادامه وظایف سربازان در ماموریت‌های مختلف عملیاتی انجام می‌دهند.

سربازان صهیونیستی

نافرمانی سربازانی اعتراف به قدرت مقاومت

واصف عریقات، سرلشکر بازنشسته درباره نافرمانی فزاینده سربازان صهیونیست گفت: اعلام سربازان ذخیره اسرائیلی مبنی بر عدم بازگشت به خدمت سربازی در نوار غزه، حتی در صورت مجازات، منعکس کننده واقعیت میدانی و نشان دهنده اعتراف دشمن به اثربخشی مقاومت است.

این کارشناس نظامی افزود: گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس هر روز از کشته یا زخمی شدن سربازان اسرائیلی در عملیات‌های خود در نوار غزه خبر می‌دهند. در همین حال، مقامات اسرائیلی بیش از یک بار گفته اند که ارتش درگیر نبرد شدید با مبارزان فلسطینی در نوار غزه است و بهای سنگینی می‌پردازد.

عریقات معتقد است که این اظهارات پاسخی روشن به کل سران اسرائیل به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که به دنبال طولانی کردن جنگ است و ادعا می‌کند که می‌تواند با جنگ مقاومت را از بین ببرد. او با اشاره به اینکه خود سربازان و افسران اشغالگر اذعان می‌کنند که صحبت در مورد از بین بردن حماس و نیرو‌های مقاومت صحت ندارد، به اظهارات دانیل هاگاری اشاره کرد که دائم از نابودی حماس می‌گوید درصورتیکه این کار صرفا پاشیدن خاکستر در چشم ها است. 

هلاکت صهیونیست ها

 این کارشناس نظامی خاطرنشان کرد: زمانی که نیرو‌های ذخیره ارتش اسرائیل برای شرکت در جنگ نوار غزه فراخوانده شدند، نرخ ثبت نام به ۱۲۰ درصد رسید، اما اکنون پس از اینکه نزدیک به یک سال می‌شود که صهیونیست‌ها در غزه می‌جنگند، میزان مشارکت تقریباً به نصف کاهش یافته است.

عریقات افزود: این مسائل نشان می‌دهد که سربازان و افسران اسرائیل به این باور رسیده اند که جنگ در نوار غزه هدر رفتن ارتش و خسارت بزرگی است، چه از نظر جانی و چه در تجهیزات و مهمتر از همه بیماری‌های روانی است که هزاران سرباز و افسر به آنها دچار می‌شود.

رسوایی فرار به خارج

 عریقات افزود: رسانه‌های عبری فرار صد‌ها سرباز به خارج از کشور را بدون اطلاع فرماندهانشان فاش کردند که نشان دهنده نقص در کنترل و ارتباطات نظامی است و این به معنای وجود یک نقص استراتژیک است که قابل رفع نیست. در واقع سرباز اسرائیلی فاقد سلاح، تجهیزات جنگی و مهمات نیست، بلکه فاقد روحیه‌ای است که از توانایی او برای موفقیت در رسیدن به اهدافش در میدان نبرد ناشی می‌شود، که موفق به دستیابی به آن نشد.

او تصریح کرد: نیرو‌های اشغالگر فاقد مهارت میدانی، کارآیی رزمی و روحیه هستند، به ویژه زمانی که با رزمندگان مقاومت فلسطینی مواجه می‌شوند که دارای شجاعت و توانایی تطبیق با میدان و واقعیت رزمی هستند، چیزی که سربازان و افسران اشغالگر آن را ندارند.

فرار از اراضی اشغالی 

این کارشناس نظامی افزود که ارتش رژیم صهیونیستی ممکن است با ساختن یک شهر کامل در نقب که نوار غزه را شبیه سازی می‌کرد، در جنگ‌های خیابانی آموزش دیده باشد، اما سربازانش در رویارویی واقعی با مبارزان فلسطینی در میدان غزه شکست خوردند و این به استراتژی اتخاذ شده توسط ارتش اسرائیل مربوط است. 

عریقات در پایان اعلام کرد که توانایی مقاومت در جنگ برای ارتش صهیونیستی غافلگیرکننده بود. مقاومت یک ارتش به معنای متعارف نیست که دارای ستاد و تجهیزات باشد که با از بین بردن آنها بتوان آن را از بین برد، بلکه گروه‌های مردمی با قابلیت‌های رزمی مشخص و قابلیت‌های متفاوت است اما توانایی از خود نشان داد که ارتش رژیم صهیونیستی را ترسانده است.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار