رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: تاکنون بیش از ۷۸۰ راس اسب برای شناسایی بیماری مشمشه پایش سرمی شده اند و موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

محمود زین الدینی با بیان اینکه بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و بیشتر در تک سمیان به ویژه اسب مشاهده و تهدیدی جدی برای پرورش دهندگان این حیوان است، گفت: مشمشه نوعی بیماری نادر و کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و یکی از بیماری‌هایی است که سلامت جامعه انسانی را تهدید می‌کند.

وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بر فعالیت باشگاه‌های سوارکاری نظارت مستمری دارند.

 زین الدینی تصریح کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بر اساس دستورالعمل‌های اجرایی سازمان دامپزشکی کشور هر ۶ ماه یکبار نسبت به خونگیری جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری مششمه می‌باشند اقدام و چنانچه مورد مثبتی تشخیص داده شود بایستی معدوم سازی بهداشتی طبق قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه انجام گیرد.

وی عنوان کرد: بیماری مشمشه واکسن ندارد و رعایت بهداشت در واحد‌های پرورش اسب، خرید اسب‌هایی که دارای شناسنامه بهداشتی هستند، رعایت شرایط بهداشتی‌– قرنطینه‌ای در حمل و نقل، انجام مستمر تست مالئین و پایش سرمی و جلوگیری از رفت و آمد‌های غیرضروری از مهمترین روش‌های مهار این بیماری است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان در پایان از همه افرادی که قصد خرید یا هرگونه نقل و انتقال اسب را دارند خواست: برای مصون ماندن از بیماری که در انسان حتی می‌تواند کشنده باشد و همچنین برای جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی فراوانی که در اثر معدوم کردن دام‌های بیمار، حتما هر گونه خرید و فروش و نقل و انتقال اسب را با هماهنگی شبکه دامپزشکی انجام دهند.

برچسب ها: دامپزشکی ، اسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار