ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان فراخوان مشترک برای توسعه و تولید کیت‌های تشخیص سریع مولکولی HIV منتشر کرد.

فراخوان مشترک حمایت مالی و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت و ستاد توسعه زیست فناوری خود را در راستای پیشبرد نیاز کشور و حمایت از تولید کنندگان کیت‌های آزمایشگاهی در جهت تولید داخل کیت‌های ریپد و مولکولی منتشر کردند.

ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ‌آی‌وی (HIV)، نوعی ویروس آهسته‌گستر (ویروس پسگرد با سرعت تکثیر پایین) و عامل بیماری ایدز است.

HIV به یاخته‌های حیاتی دستگاه ایمنی بدن از جمله لنفوسیت تی کمک‌کننده، درشت خوار‌ها و یاخته‌های دندریتی حمله می‌کند و با مختل کردن کارکرد و ویران کردن گونه‌ای از یاخته‌های مسؤول هماهنگی ایمنی منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود که به آن ایدز می‌گویند.

از زمان ورود HIV به بدن تا بروز ایدز ممکن است بین ۶ ماه تا ۱۵ سال طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.

به منظور ارائه راهکار‌های فناورانه برای تشخیص این بیماری، فراخوانی منتشر شد که شامل حمایت از پروژه‌هایی است که قابلیت تولید کیت‌های زیر را داشته باشند:

۱- تولید کیت‌های مولکولی با تکنیک RT-PCR

۲- تولید کیت‌های تشخیص سریع یا رپید تست

۳- تولید کیت‌های تشخیص متناسب با فناوری روز دنیا

ایده‌های ارسالی مورد بررسی صلاحیت علمی و فنی تیم تحقیقاتی از سوی داوران قرار می‌گیرد تا داشتن تجربه در زمینه تحقیق، توسعه و تولید کیت‌های آزمایشگاهی تیم‌ها احراز شود.

توانایی تهیه زیرساخت مورد نیاز و تولید نمونه اولیه تحت شرایط استاندارد آزمایشگاهی از دیگر بررسی‌های گروه داوران در این فراخوان است.

تیم‌ها تا پایان شهریور مهلت دارند تا پروپوزال‌های خود را ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار