آراسته گفت: صندوق‌های طلای بازار سرمایه، ضمن تامین مالی تولید، می‌توانند در تقویت پشتوانه اقتصاد کشور نیز نقش بسزایی ایفا کنند.

رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صندوق‌های طلا در سراسر دنیا با حجم‌های قابل توجه در حال فعالیت هستند و هدف این صندوق‌ها در دنیا کمک به دولت‌ها و بانک‌های مرکزی آنهاست. به طوری که بانک‌های مرکزی در کشور‌های دیگر برای خرید طلا و تقویت پشتوانه ذخایر طلای خود از طریق صندوق‌های طلا اقدام می‌کنند که نتیجه این امر قوی شدن پشتوانه اقتصادی آنهاست. 

او تاکید کرد: در ایران نیز صندوق‌های طلا ضمن کمک به دولت و بانک مرکزی می‌توانند در تامین مالی تولیدکنندگان شمش نیز ایفای نقش کنند. به طوری که بررسی روند فروش شرکت‌های تولیدی عرضه کننده شمش در بورس کالا نشان می‌دهد که دلیل اصلی تحقق بودجه‌های عملکردی و افزایش فروش آنها، مشارکت گسترده و تقاضای صندوق‌های طلا بوده است.

آراسته با اشاره به اینکه تا پیش از راه‌اندازی معاملات شمش طلا در بورس، بسیاری از تولیدکنندگان شمش طلا در فروش شمش‌های خود مشکل داشتند، گفت: تولیدکنندگان شمش طلا که پیش از راه اندازی معاملات شمش طلا در بورس با چالش فروش محصولات خود روبه رو بودند به کمک ابزار‌های مالی مبتنی بر طلا در بورس کالا می‌توانند در بازار رقابتی شمش‌های تولیدی خود را به فروش رسانده و حتی خطوط تولید خود را توسعه دهند.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: صندوق‌های طلا نه تنها باعث کنترل و کاهش سفته بازی شده اند، بلکه با توجه به روند رو به رشد این صندوق ها، تولیدکنندگان شمش می‌توانند با اطمینان بیشتری نسبت به میزان تقاضای موجود در خصوص عرضه شمش به بازار تصمیم گیری کنند.

همچنین آراسته صندوق‌های طلا را به عنوان بازوی کمکی قدرتمند برای تولیدکنندگان این حوزه دانست به نحوی که صندوق‌های طلای بازار سرمایه، ضمن تامین مالی تولید، می‌توانند در تقویت پشتوانه اقتصاد کشور نیز نقش بسزایی ایفا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار