اسکای نیوز با بررسی تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در حال ساخت یک کریدور جدید در شمال غزه است.

اسکای نیوز می‌گوید که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی مشغول ایجاد زیرساخت‌هایی در نوار غزه است که می‌تواند حاکی از برنامه آن برای حضور نظامی بلند مدت در این منطقه باشد.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، تصاویر ماهواره‌ای که طی ماه‌ها جمع‌آوری شده نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی مشغول ایجاد یک کریدور جدید در شمال غزه است که در برخی نقاط تا یک کیلومتر عرض دارد. این کریدور از مرز غزه و سرزمین‌های اشغالی تا لبه شهر «بیت حانون» کشیده شده است. 

گفته شده ارتش صهیونیست زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و ساختمان‌ها را تخریب کرده تا این کریدور را ایجاد کند. این کریدور احتمالا به ارتش اشغالگر اجازه می‌دهد حرکت آزادانه داشته باشد و در عین حال دسترسی مردم غزه به خانه یا باغ‌های پیشین خود (که بسیاری از آن‌ها ویران شده‌اند) را منع می‌کند.

«سمانه معافی» تحلیلگر یک گروه پژوهشی در دانشگاه «گلد اسمیت» لندن می‌گوید که کریدور‌ها در واقع تکنیک‌های استعماری برای تجزیه یک منطقه هستند. وی تصریح کرد: «این نگران کننده است؛ زیرا در تاریخ اشغالگری، اسرائیل از کریدور‌ها برای تکه تکه کردن سرزمین‌های فلسطینی به ویژه در کرانه باختری استفاده کرده است. در نهایت، کاری که این کریدور‌ها انجام می‌دهند این است که مانع از دسترسی مردم غزه به مناطق گوناگون سرزمین خود شده و از بازگشت ساکنان به خانه‌های خود جلوگیری می‌کنند». 

اسرائیل در حال حاضر دو کریدور مهم غزه را کنترل می‌کند. یکی از آنها «نتزاریم» است که شمال و جنوب غزه را از هم جدا می‌کند و دیگری «فیلادلفی» است که در مرز مصر قرار گرفته و گذرگاه رفح نیز بخشی از آن است. اشغالگران با حضور در این گذرگاه عمده کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را مسدود می‌کنند. حضور مداوم صهیونیست‌ها در این دو کریدور و امتناع از ترک آن یکی از مهم‌ترین دلایل عدم حصول آتش‌بس تا امروز بوده است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار