عضو انجمن انبوه سازان مسکن گفت: توجه به کاهش هزینه‌های ساخت مسکن در توسعه افقی شهر‌ها و تکمیل این طرح در پروژه‌های نهضت ملی مسکن ضروری است.

اجرا و تقویت توسعه افقی شهر‌ها یکی از برنامه‌هایی بود که در دولت  گذشته انجام شد و همین امر خود آثار بسیار خوبی را برجای گذاشت به طوری که طرح توسعه افقی در شهر‌هایی از جمله طبس و یزد توانست مدت زمان ساخت پروژه‌های مسکونی را کاهش دهد و از سوی دیگر زمینه‌ساز کاهش هزینه‌های تمام شده ساخت مسکن در کشور شود.

سلطانی، عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه دولت در اجرای پروژه‌های نهضت ملی باید توسعه افقی شهر‌ها را مدنظر داشته باشد گفت: چراکه هزینه ساخت ساختمان ویلایی و یک طبقه، کمتر از برج و ساختمان‌های بلند مرتبه است.

وی ادامه داد: از دولت چهاردهم و وزیر راه و شهرسازی درخواست می‌شود که برای تسریع در مسکن سازی، این موضوع را در پیش بگیرد چراکه اجرای این طرح توسط دولت سیزدهم موفق و اساساً هدف این بود که ویلاسازی در کشور بیشتر شود.

عضو انجمن انبوه سازان با بیان اینکه نتیجه تحقیقاتی که در دولت سیزدهم انجام شد، این بود که در هر هکتار، ۶۰ نفر می‌توانند ساکن شوند و در نتیجه  در هر هکتار، ۲۰ واحد مسکونی احداث می‌شود و این اقدام به معنای حرکت دولت به سمت افقی سازی و ساخت ویلا‌های یک طبقه خواهد بود، گفت: اجرای این اقدامات باعث می‌شود که هزینه‌های ساخت و ساز کمتر شود. علاوه بر این، می‌توان به بافت معماری ایرانی-اسلامی نیز بازگشت که با فرهنگ ایرانیان تطابق بیشتری دارد و می‌تواند مفهوم شهرسازی ایرانی را متحول سازد.

وی تاکید کرد: هزینه ساخت مسکن ویلایی خیلی کمتر از ساختمان‌های طویل و بلندمرتبه است. مثلا اگر ساخت یک واحد ویلایی در تهران، متری ۹ میلیون تومان هزینه دارد، ساخت یک ساختمان ۱۸ طبقه، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع هزینه خواهد داشت.

عضو انجمن انبوه سازان بیان کرد: اجرای این اقدام سال‌های زیادی است که به دست فراموشی سپرده شده و در حال حاضر، به جز ساختمان‌های بلند، سازه‌های دیگری در شهر‌های بزرگ ساخته نمی‌شود.

او بیان کرد: حرکت دولت به سمت افقی سازی و ساخت خانه‌های ویلایی، یک معامله دو سر برد است. اولین سودی که از چنین رویکردی به دست می‌آید، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز است. در صورتی که طرح ویلاسازی در یک شهر هم موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند روی ساخت و ساز مسکن ویلایی در کل شهر‌های ایران، اثر مثبت بگذارد و سرعت ساخت را بالا ببرد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار