رژیم صهیونیستی همزمان با تداوم نسل‌کشی در غزه، دامنه حملات وحشیانه خود را به مناطق مختلف کرانه باختری نیز افزایش داده است.

رژیم صهیونیستی در جنایت تازه‌ای بزرگ‌ترین حمله خود علیه کرانه باختری را در دو دهه اخیر آغاز کرد. این عملیات عمدتاً بر شهر ۳۹ هزار نفری جنین، شهرک‌های اطراف و اردوگاه پناهندگان جنین، شهر طولکرم و اردوگاه پناهندگان نور شمس، اردوگاه آوارگان الفرح در شمال دره رود اردن و شهر نابلس متمرکز است.

در این عملیات ۴ گردان رژیم صهیونیستی حضور دارند. رسانه‌های عبری از آن به عنوان گسترده‌ترین حمله علیه کرانه باختری از سال ۲۰۰۲ تاکنون یاد کرده‌اند. در این نوشتار اهداف اصلی رژیم صهیونیستی از ارتکاب این جنایت جدید بررسی می‌شود.

از بین بردن پشتوانه مردمی مقاومت

به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف رژیم صهیونیستی از حمله گسترده علیه کرانه باختری، از بین بردن پشتوانه مردمی مقاومت است. مقاومت فلسطین امروز صرفاً به غزه محدود نمی‌شود بلکه به کرانه باختری و به خصوص به جنین نیز تسری پیدا کرده است. یسرائیل کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه در پی یورش نظامیان رژیم اسرائیل به کرانه باختری گفت: باید با تهدید کرانه باختری همانند غزه رفتار کنیم.

اظهارنظر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بیان‌گر این است که مقامات این رژیم باور دارند با حمله‌های گسترده می‌توانند پشتوانه مردمی مقاومت را هدف قرار دهند. لازم به ذکر است که سابقه تاریخی نشان می‌دهد حتی جنایت‌های گسترده‌تر از این از جمله جنگ سال ۲۰۰۲ علیه اردوگاه جنین نیز نتوانسته است پشتوانه مردمی مقاومت را از بین ببرد.

اشغال کرانه باختری و محقق کردن راهبرد وطن دوم برای فلسطینی‌ها

یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های اشغال‌گرانه رژیم صهیونیستی در خصوص فلسطینی‌ها، راهبرد وطن دوم است. اردن که ده‌ها هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، به عنوان وطن دوم فلسطینی‌ها مد نظر رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

قطعنامه‌ای که کنست درست قبل از آخرین سفر نتانیاهو به آمریکا برای غیرقانونی کردن یک کشور فلسطینی در آینده به تصویب رساند، بر همین اساس بود. در این قطعنامه آمده است: «کنست با ایجاد یک کشور فلسطینی در هر قطعه زمینی در غرب رود اردن مخالف است. وجود یک کشور فلسطینی در قلب اسرائیل، تهدیدی برای موجودیت اسرائیل و شهروندان آن خواهد بود، منازعه اسرائیل و فلسطین را بیشتر خواهد کرد و منبع بی‌ثباتی برای کل منطقه خواهد بود.»

پس از آغاز حمله علیه کرانه باختری نیز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواستار کوچاندن فلسطینیان از کرانه باختری شد و گفت باید فلسطینیان را از این منطقه اخراج کرد تا تهدیدی متوجه این رژیم نباشد.

در واقع، یکی از اهداف اصلی رژیم صهیونیستی از حمله گسترده به کرانه باختری، مجازات جمعی فلسطینی‌ها و اخراج دسته‌جمعی آنها از سرزمین‌شان و تأمین مطالبات اشغال‌گرانه رژیم است.

تداوم نسل‌کشی و حماس‌زدایی از فلسطینی‌ها

رژیم صهیونیستی در ۱۱ ماه گذشته با به شهادت رساندن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی و مجروح کردن حدود ۹۵ هزار نفر و همچنین با هدف قرار دادن مراکز درمانی، مسکونی، مدارس و اردوگاه‌ها تلاش کرد جنگ روانی را علیه حماس به راه اندازد مبنی بر اینکه این نسل‌کشی نتیجه طوفان الاقصی است که حماس ۷ اکتبر به راه انداخته است.

در واقع، رژیم صهیونیستی با نسل‌کشی در غزه سعی کرد از حماس اعتبارزدایی کند و بین مردم و این جنبش فلسطینی شکاف ایجاد کند. اکنون نیز حمله علیه کرانه باختری را آغاز و حتی تهدید کرد که آنچه در غزه رخ داد در کرانه باختری نیز باید رخ دهد.

رژیم صهیونیستی مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان را که از مصادیق نسل‌کشی است برای اعتبارزدایی از حماس و به تعبیری برای حماس‌زدایی نزد فلسطینیان اعم از غزه یا کرانه باختری انجام می‌دهد. با وجود این نسل‌کشی بی‌سابقه، اما حتی تحلیل‌گران و مقامات صهیونیست نیز بر این باور هستند که حماس‌زدایی امکان‌پذیر نیست چرا که حماس یک فکر و اندیشه است که ریشه در باور‌های مردم فلسطین دارد.

پیام‌های حمله گسترده به کرانه باختری

بزرگ‌ترین حمله صهیونیست‌ها علیه کرانه باختری در دو دهه اخیر واجد چند پیام مهم است که عبارتند از:

۱. نژادپرستی علنی و بی‌سابقه صهیونیست‌ها

یهودی‌سازی سرزمین فلسطینی‌ها همواره یکی از اهداف اصلی صهیونیست‌ها بوده است. حمله گسترده به کرانه باختری با اظهارنظر ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره لزوم ایجاد کنیسه در داخل مسجدالاقصی همراه شد. اینها بیان‌گر این است که رژیم صهیونیستی اهداف نژادپرستانه را علیه فلسطینی‌ها پیگیری می‌کند.

۲. تداوم بی‌توجهی صهیونیست‌ها به هنجار‌ها و ارزش‌های جهانی

اقدام صهیونیست‌ها علیه آوارگان در شمال کرانه باختری و فراخوان برای کوچ اجباری آنها و تهدید به پاک‌سازی قومی بیان‌گر این است که رژیم صهیونیستی هیچ توجهی به هنجار‌ها و ارزش‌های جهانی ندارد و بر تداوم نقض مقررات بین‌المللی تأکید نیز دارد.

عزت الرشق، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با محکوم کردن اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره اخراج فلسطینیان از کرانه باختری گفت که این اظهارات کاتز، یک فراخوان نژادپرستانه برای گسترش دامنه کشتار و قتل‌عام و پاک‌سازی قومیتی در حق فلسطینیان بوده و اصراری است بر ادامه نقض قوانین بین‌المللی که خود این مسئله، به وضوح نشان می‌دهد که سران تروریست این رژیم از هرگونه بازخواست و مجازات به سبب جنایات ضدبشری خود مصونیت دارند.

۳. درماندگی نظام جهانی در متوقف کردن جنایت صهیونیست‌ها

یکی از پیام‌های مهم حمله گسترده علیه کرانه باختری این است که جامعه جهانی برای متوقف کردن جنایت صهیونیست‌ها با درماندگی مواجه شده است. با وجود اینکه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در چند نوبت اعلام کرد که آنچه در غزه اتفاق می‌افتد مصداق نسل‌کشی است، اما تاکنون این سازمان در متوقف کردن جنایت صهیونیست‌ها هیچ موفقیتی نداشته است.

حتی هیچ قطعنامه قوی در این خصوص توسط شورای امنیت صادر نشده است. اکنون صهیونیست‌ها که به ناتوانی جامعه جهانی پی برده‌اند جنایت جدیدی را مرتکب شده‌اند تا به نوعی نشان دهند که به تحقیر نظام جهانی و ارزش‌های آن ادامه می‌دهند. اظهارنظر برخی از مقامات غربی در کنار اظهارات مقامات سازمان ملل گویای این است که جامعه جهانی در سایه حمایت همه‌جانبه آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی از صهیونیست‌ها، دچار درماندگی علنی برای متوقف کردن جنایت‌ها و همچنین نجات سازمان ملل از بی‌اعتبارشدگی شده است.

۴. بی‌اعتبار شدگی آمریکا

اگرچه رژیم صهیونیستی جنایت‌های خود را با حمایت آمریکا انجام داده است، اما دولت آمریکا تاکنون در چند نوبت برای ایجاد آتش‌بس در غزه تلاش کرد. اکنون نیز حمله گسترده علیه کرانه باختری در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا به همراه قطر و مصر در دوحه و قاهره مذاکرات آتش‌بس را پیگیری می‌کند.

به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو و کابینه وی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دولت جو بایدن در آمریکا به مراتب ضعیف‌تر از آن است که بتواند مذاکرات و آتش‌بس را به صهیونیست‌ها تحمیل کند. این الگوی رفتاری صهیونیست‌ها سندی آشکار دال بر «بی‌اعتبارشدگی» آمریکا در نظام جهانی امروزی است.

جان کلام

حمله گسترده صهیونیست‌ها به شمال کرانه باختری که بیش از همه با هدف ضربه زدن به پشتوانه مردمی مقاومت و همچنین مهاجرت اجباری فلسطینی‌ها انجام می‌شود، بدون تردید آخرین جنایت آنها علیه فلسطینی‌ها نخواهد بود. این جنایت ثابت می‌کند که صهیونیست‌ها همچنان خود را مصون از مجازات در سطح جهانی می‌دانند و در عین حال اعتباری نیز برای دولت مستقر در واشنگتن قائل نیستند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار