کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: تمامی خانه‌های خالی از طریق سامانه املاک و اسکان شناسایی می‌شود.

سامانه املاک و اسکان یکی از ابزارهای اصلی برای شناسایی خانه‌های خالی به شمار می رود که می تواند زمینه ساز عرضه واحد های خالی مسکونی به بازار می شود و زمینه را برای بهبود و رونق بازار مسکن فراهم کند و بخش زیادی از نیازهای اصلی بازار را تکمیل کند.

ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان که شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن را به دنبال دارد ضمن کمک به اخذ تصمیم های سیاستی صحیح در این حوزه در نهایت به تسهیل در فرآیندخانه دار شدن همه اقشار نیز کمک می‌کند.

صادق زاده کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سامانه املاک و اسکان چشم انتظار اتصال برخی از دستگاه ها به این سامانه است که از سه سال گذشته با وجود الزام قانونی هنوز به این سامانه متصل نشده اند گفت: از  جمله مزایای  ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان ایجاد زمینه سرشماری برخط نفوس و مسکن، تنظیم بازار مسکن و امکان اجرای سیاست های مطلوب دولت از جمله اعمال مالیات یا پرداخت یارانه‌های هدفمند است.

وی با اشاره به اینکه  با تکمیل این سامانه و اتصال دستگاه ها از جمله سازمان ثبت احوال شاهد کاهش چشمگیر کلاهبرداری خواهیم بود گفت: کاهش دلالی و حدف سوداگران از بازار مسکن تنها از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر خواهد بود‌.

صادق زاده با بیان اینکه  افزایش دقت برنامه ریزی اقتصادی در بخش مسکن را از دیگر مزایای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان به شمار می رود افزود: با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تمامی افراد از جمله‌ مالکان و مستاجران ملزم هستند که اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند گفت: صورت ثبت نکردن اطلاعات ملک و برابر الزامات قانونی، آن واحد مسکونی خالی تلقی می شود و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت نپرداختن مشمول جرایم مالیاتی می‌شود.

وی توضیح داد: همچنین هر زمان که نیاز به اخذ مفاصا حساب مالیاتی برای ملک مورد نظر باشد، مالک آن واحد مسکونی مکلف به پرداخت جرایم مالیاتی در خصوص ملک خواهد بود.

وی ادامه داد: مالیات افرادی که اطلاعات مسکن آنان ثبت نشده باشد در این بخش مسکن ۶ تا ۱۸ برابر خواهد بود.

او با بیان اینکه  دستگاه ها دیگر فرصت چندانی برای اتصال به این سامانه ندارند گفت: باید هرچه سریعتر دولت برنامه ریزی لازم را برای اتصال این دستگاه‌ها به سامانه املاک و اسکان را فراهم کند تا بخشی از نیازها را بشود پاسخ داد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

برچسب ها: مسکن ، بازار مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار