فنی بریت نقاش سوئدی و خالق صحنه‌های زندگی خودمانی و فضا‌های صمیمی در تابلو‌های نقاشی است.

«فنی بریت» در سال ۱۸۶۱ در استکهلم به دنیا آمد. او که از سنین جوانی توانایی بالایی از خود نشان داد، زمانی که فقط ۱۰ ساله بود داشت، در کلاس‌های طراحی و نقاشی شرکت کرد. در سال ۱۸۸۵ میلادی در سن ۲۴ سالگی، مدال سلطنتی را برای خلق تابلو نقاشی «دوستان هنر» دریافت کرد. بازدید او از پاریس به شدت بر سبک نقاشی او تأثیر گذاشت. با این حال، از نظر موضوعات، او همیشه به جامعه محلی خود رجوع می‌کرد. نقاشی‌های صحنه‌های خودمانی او به سبک امپرسیونیستی زندگی روزمره کودکان را در قرون ۱۹ و ۲۰ به تصویر می‌کشد.

 

«تابستان، سه دختربچه در حال گل چیدن» اثر «فنی بریت» ۱۸۹۵
«تابستان، سه دختربچه در حال گل چیدن» اثر «فنی بریت» ۱۸۹۵

این هنرمند سوئدی در یک کاخ متولد و بزرگ شد چراکه پدرش یکی از کارکنان درباره «اسکار دوم» بود. در نتیجه او از زمان تولد با آثار هنری نفیس مختلف آشنایی داشت.

او در فاصله ۱۸۶۸ تا ۱۸۷۷ میلادی در یک مدرسه دخترانه تحصیل کرد و حین تحصیل به طور پاره وقت در کلاس‌های نقاشی نیز شرکت می‌کرد. بعد از مدتی به هنرآموز تمام‌وقت تبدیل شد تا اینکه نقاشی کردن در آکادمی سلطنتی هنر‌های زیبا را آغاز کرد. او در سال ۱۸۸۵ زمانی که مدال سلطنتی را برای نقاشی «دوستان هنر» دریافت کرد، بیشتر شناخته شد.

«دوستان هنر» اثر «فنی بریت» ۱۸۸۵

«دوستان هنر» اثر «فنی بریت» ۱۸۸۵

«بریت» در سال ۱۸۸۷ میلادی به پاریس رفت و برای مدتی در مدرسه هنری تحصیل کرد که توسط «فیلیپو کولاروسی» مجسمه‌ساز ایتالیایی تاسیس شده بود. او در دوران اقامتش در پاریس از بسیاری از نمایشگاه‌های امپرسیونیست بازدید کرد. در نقاشی‌های بعدی تاثیرات سفر خارج از کشور به وضوح مشهود است.

«روزی برای جشن گرفتن» اثر «فنی بریت» ۱۹۰۲
«روزی برای جشن گرفتن» اثر «فنی بریت» ۱۹۰۲

با اینکه «فنی بریت» نقاشی‌های زیادی از فعالیت‌های کودکان در فضای خارج از خانه خلق کرده است، او را بیشتر برای خلق نقاشی‌هایی از فضا‌های داخلی می‌شناسند. برای مثال نقاشی «روزی برای جشن گرفتن» یکی از مشهورترین آثار اوست که بار‌ها بازآفرینی شده است. این نقاشی که در موزه ملی استکهلم به نمایش گذاشته شده است، مراحل آماده شدن برای برگزاری جشنی در خانه خانوادگی «بریت» را به تصویر کشیده است. این نقاشی نیز همچون سایر آثار «بریت» غرق نور است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار