در نشستی با حضور رئیس و اعضای هیئت شطرنج استان کرمان، مسئولان ۲۵ کمیته تخصصی این هیئت معرفی شدند.

شطرنج کرمان که طی سال‌های گذشته به صورت مقطعی فراز و فرود زیادی داشته و با حرکت سینوسی خود نتوانسته بود، دستاورد‌های لازم را برای استان داشته باشد حالا با تغییرات مدیریتی جدید و تشکیل ۲۵ کمیته تخصصی وارد فاز و جریان جدیدی از تاریخ خود شده و در حال پوست اندازی است.

میلاد مقیمی زاده طی روز‌های اخیر به عنوان سرپرست جدید هیئت شطرنج استان کرمان انتخاب شد و این مدیر با سابقه حوزه فرهنگ، رسانه و ورزش کشور کار احیای شطرنج کرمان را با راه اندازی ۲۵ کمیته فنی و تخصصی در دیار کریمان کلید زد، اقدامی که می‌تواند نخستین گام برای جهش این رشته ورزشی باشد.

شطرنج از دیرباز به عنوان ورزشی فکری با سابقه تاریخی و شمار علاقه مندان بسیاری بوده که ستارگان بسیاری همچون پوریا درینی از این استان به حتی خارج از مرز‌ها راه یافتند و امروز در زمره مربیان باتجربه این رشته در خارج از کشور قلمداد می‌شوند؛ اما این رشته مقطعی رو به زوال رفت و این روز‌ها در مسیر احیا و بازسازی قرار گرفته است.

جایگاه شطرنج کرمان را بازمی‌گردانیم

سرپرست هیئت شطرنج استان کرمان در نشست هم اندیشی و معارفه اعضای جدید این هیئت گفت: شطرنج جزو تاریخ، تمدن و فرهنگ استان است و ورزشی اصیل در جامعه تلقی می‌شود.

میلاد مقیمی زاده افزود: علاقه مردم نسبت به ورزش شطرنج همیشه به عنوان ورزشی جذاب و سالم بوده، از همه مهم تر این ورزش مورد علاقه خانواده‌ها است و همیشه جایی برای حضور و نفوذ این ورزش در محافل خانوادگی و کودکان وجود داشته است.

وی با بیان اینکه شاید جایگاه اجتماعی شطرنج کرمان روبه کاهش رفته باشد، گفت: باید این جایگاه را به شطرنج استان بازگردانیم.

تهدید‌ها و جذابیت‌های شطرنج در کرمان

سرپرست هیئت شطرنج استان کرمان تصریح کرد: یکسری تهدید‌ها ازجمله نپذیرفتن شطرنج بین برخی طیف‌های استان داشتیم و هنوز هم برخی افراد افکار و ایده‌های منفی نسبت به این ورزش دارند؛ اما این تهدید‌ها کمرنگ و بین طیف خاص و کوچکی است که بایستی همه کمک کنند جایگاه شطرنج را بین خانواده‌های کرمانی احیا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فواید و اهمیت این رشته بیش از تهدید‌های آن است، ابراز داشت: توجه آموزش و پرورش و دانشگاه ها، کمبود پژوهش‌های منسجم علمی و کاربردی شطرنج و انجام ندادن تعهدات دستگاه‌های اجرایی با حمایت‌های خود و برگزاری مسابقات کارگری بخشی از اهداف هیئت شطرنج در استان کرمان است.

مقیمی زاده افزود: در کنار تمامی این‌ها یکسری جذابیت ها، عدالت جنسیتی در مسابقات و همچنین ظرفیت برگزاری خانوادگی از مزایای این رشته ورزشی محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: به طور قطع عمر کار و مدیریت ما در هیئت شطرنج کوتاه خواهد بود، اما معتقدم زمانی که تغییر مدیریتی اتفاق افتاد باید وظیفه خود را تمام و کمال انجام دهیم و یکسری فعالیت‌ها و اقدامات را برای استان به یادگار بگذاریم.

بخشی از اقدامات و راهبردها؛ راه اندازی ۲۵ کمیته تخصصی 

سرپرست هیئت شطرنج استان کرمان با اشاره به اینکه سیستم کاری این هیئت برای آینده گفت: در جریان مشکلات و مسایل هیئت شطرنج استان کرمان قرار دارم، اما نباید به گذشته برگشت، نگاه ما به آینده است و از اکنون باید علاوه بر برنامه ریزی، کار‌هایی برای این هیئت انجام شود.

وی بیان کرد: در واقع دلسردی‌هایی به واسطه نوع فعالیت، طی سال‌های اخیر برای اعضای هیئت شطرنج استان کرمان به‌وجود آمده، اما ما کار را با راه اندازی ۲۵ کمیته‌های فنی و تخصصی آغاز کردیم.

مقیمی زاده افزود: برنامه داریم که هویت شطرنج استان کرمان را از نظر اجتماعی کمی پررنگ تر کنیم، همچنین جذب حمایت‌های مالی از اداره کل ورزش و جوانان و بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و معادن جزو اولویت‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که پولی وجود ندارد و هرچه بوده دیگر نیست، تصریح کرد: حلقه مفقوده ارتباط با فدراسیون شطرنج و انجام این هماهنگی‌ها باعث می‌شود که اندکی از فضا‌های پیش آمده برای هیئت شطرنج استان فاصله بگیریم؛ همچنین تعامل با نهاد‌ها و دستگاه‌ها نیز در دست اجرا داریم.

سرپرست هیئت شطرنج استان کرمان گفت: تعداد ۲۵ کمیته فنی ازجمله راه اندازی کمیته‌های پیشکسوتان، مربیان، داوران، استعدادیابی، مسابقات، آموزش فنی، ورزشکاران، انضباطی، امور شهرستان ها، پزشکی ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و بازاریابی، حقوقی، روابط عمومی و سایر موارد می‌تواند به ارتقای شطرنج استان کمک کند.

وی افزود: به عنوان مثال کمیته دانش آموزی، روستایی، همگانی، کمیته نیرو‌های مسلح همچون ارتش، نیروی انتظامی و سپاه و کمیته کارگری ظرفیت‌هایی دارند که می‌توان برای برگزاری مسابقات از ظرفیت این کمیته‌ها بهره برد.

مقیمی زاده تاکید کرد: باید اقشار مختلف را پای کار آورده و ایده‌های خود را ارائه وبا همفکری کمیته ها، کار را پیش ببریم.

وی افزود: همه افراد آماده هستند و مرتب با مسئولان کمیته‌ها در ارتباط هستیم و مطالبات ما از مسئولان درحال پیگیری است باید نتیجه این فعالیت‌ها به ترویج و توسعه ورزش شطرنج در استان کرمان کمک کند.

سرپرست هیئت شطرنج استان کرمان از ۱۲ سالگی به پیشه خبرنگاری درآمد و سال‌های بعدی عمر خود را صرف توسعه ورزش استان کرمان و کشور کرد که در سابقه این مسئول، فعالیت در باشگاه مس کرمان و مشاور چندین مدیرعامل و فعالیت در قامت مدیر روابط عمومی سه فدراسیون و هیئت‌های مختلف ورزشی دیده می‌شود.

معرفی مسئولان کمیته‌های شطرنج کرمان

همچنین در این نشست، محمود خورسند به عنوان دبیر هیئت شطرنج استان کرمان، الناز اسفندیارپور نایب رئیس، حامد سالاری کمیته روابط عمومی، محمدعلی برومند کمیته پیشکسوتان، علیرضا موسی علی کمیته مربیان، امیر اسد رئیسی کمیته داوران، اسماعیل درینی کمیته استعدادیابی، سیروس کارگر کمیته مسابقات، فرشاد ثمره کمیته آموزش، حامد سفیدگرزاده کمیته فنی، عادل قائدی کمیته ورزشکاران، علی پورفتاحی کمیته انضباطی، حمید عزت آبادی کمیته امور شهرستان‌ها، حسین ذولقیاس کمیته دانش آموزی، مسلم حصیبی کمیته روستایی، وحید صفرزاده کمیته همگانی، علی ابراهیمی فرسنگی کمیته نیرو‌های مسلح، امیرحسین سلطانی نژاد کمیته دانشجویی، حجت بهروزی کمیته کارگری، ایلیا سیدی کمیته پزشکی، محمد حسین غیاثی کمیته فرهنگی، محمد حسین علیزاده کمیته اقتصادی و بازاریابی، محمد مسعود ودیعتی کمیته حقوقی معرفی شدند.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار