اگر از جمله کسانی هستید که آخر هفته تا دیروقت می‌خوابید، نیازی به نگرانی در مورد ساعات خواب بیشتر از حد معمول نیست، زیرا مطالعات جدید به شما اطمینان می‌دهد که خوابیدن در تعطیلات آخر هفته برای سلامتی مفید است.

اکثر ما اغلب طی یک هفته کاری شلوغ، به سختی می‌توانیم برای هفت تا نه ساعت بخوابیم، زیرا خواب اهمیت ثانویه‌ای پیدا می‌کند و این باعث می‌شود تا آخر هفته خسته باشیم.

 بسیاری از ما برای جبران خواب، آخر هفته را برای خوابیدن انتخاب می‌کنیم؛ مطالعه‌ای نویدبخش روی این افراد صحت رفتار آنها را تایید کرده است، چرا که نشان داده است جبران خواب در تعطیلات آخر هفته تأثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد.

واضح است که خواب نقش مهمی در حفظ سلامت کلی از جمله سلامت قلب و عروق دارد. کمبود خواب با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چاقی و به ویژه بیماری قلبی مرتبط است. هنگامی که ما به اندازه کافی نمی‌خوابیم، بدن ما با افزایش سطح هورمون‌های استرس واکنش نشان می‌دهد، که می‌تواند منجر به التهاب، یکی از دلایل اصلی شناخته شده بیماری قلبی شود.

تحقیقات منتشر شده در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده نشان می‌دهد که خواب ناکافی باعث ایجاد پاسخ التهابی در بدن می‌شود. اگر این التهاب درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته شود.

اختلالات خواب، مانند آپنه انسدادی خواب که تنفس را مختل می‌کند، همچنین می‌تواند استرس را بر قلب افزایش دهد و منجر به افزایش خطر نارسایی قلبی شود.

در مطالعه‌ای که اخیراً در وب‌سایت «خواب سالم» منتشر شده است در مورد اینکه آیا خواب در آخر هفته‌ها می‌تواند خطرات مرتبط با کمبود خواب را کاهش دهد یا خیر، به طور خاص بر روی افرادی انجام شد که در طول هفته شش ساعت یا کمتر می‌خوابیدند، اما این کمبود خواب را با دو ساعت خواب بیشتر در تعطیلات پایان هفته جبران می‌کردند. در این مطالعه مشخص شد این افراد، نسبت به کسانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

نتایج این مطالعه تایید می‌کند که اگرچه کمبود خواب در طول هفته منجر به خطراتی برای سلامتی می‌شود، اما جبران با خواب اضافی در آخر هفته‌ها ممکن است به اجتناب از آنها کمک کند.

بنابراین، در حالی که خوابیدن در آخر هفته ممکن است مفید باشد، اولویت بندی یک برنامه خواب منظم در طول هفته بسیار مهم است.

به غیر از سلامت قلب، خوابیدن در آخر هفته می‌تواند اثرات مثبت دیگری مانند بهبود خلق و خو، بهبود عملکرد شناختی، کاهش سطح استرس و سایر فواید سلامتی داشته باشد و می‌تواند به سلامت کلی روحی و جسمی بهتر کمک کند.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
قطعا اشتباه است خواب صبحگاهی بیشترین لطمه را به کبد میزند و سلامت فرد به خطر میافتد

برا ی توجیه تنبلی و خواب زیاد مطالب بی ارزش منتشر نکنید

برای سلامتی خواب کافی در شب موثر است