محمد رجایی با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید رجایی گفت: شهید رجایی در طول زندگی همواره هم برای خودش و هم برای دیگران معلم بود.

امروز هشتم شهریور ماه، سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر است. محمد رجایی، برادرزاده شهید رجایی در برنامه «سلام خبرنگار» درمورد ابعاد شخصیتی این رئیس‌جمهور شهید بیان کرد: شخصیت شهید رجایی منظومه‌ای از افکار، افعال و رفتاری است که در طول زندگی ایشان نشأت گرفته است و این افکار را باید در مجموعه‌ای تحلیل کرد. 

شهید رجایی از قبل از انقلاب، شهید رجایی بود و انقلابی قبل از انقلاب بود و شخصیت ایشان در دوران قبل از انقلاب شکل گرفته بود؛ بنابراین اگر رجایی، رجایی شد در دوران طفولیت، معلمی و زندان با خودسازی و کار کردن روی نفْس خود توانست این ویژگی‌ها و شخصیت والا و ارزشمند را پیدا کند. 

برادرزاده شهید رجایی تصریح کرد: یکی از نکاتی که می‌توانیم درمورد شهید رجایی ذکر کنیم این است که ایشان معلم خودشان بود و تلاش کرد با استفاده از معارفی که در طول زمان یاد گرفته بود شخصیت پاک و مهربان و دلسوز را ایجاد کند.

او گفت: در مسیر پرتلاطم زندگی شهید رجایی باید از خانواده ایشان، به ویژه برادر بزرگ‌ترشان که به تعبیر شهید، حکم معلمی و سرپرستی و پدری‌شان را برعهده داشتند و همه افرادی که در زندگی همراهشان بودند یاد کنیم. در طول دوران طفولیت شهید رجایی، در قزوین انجمنی به نام منتظرین حضرت وجود داشت که پایه و شالوده فکری و اعتقادی در آن انجمن شکل گرفت که در آن زمان، این انجمن برای مبارزه با تفکرات کمونیستی و سوسیالیستی تأسیس شده بود. پس از آن، طی دوران مبارزات و رشد خود از اساتیدشان مثل مرحوم طالقانی و فدائیان اسلام تأثیر گرفت که همگی عناصری بودند که در شکل‌گیری شخصیت شهید رجایی مطرح بودند.

برادرزاده شهید رجایی گفت: اگر در دوران زندگی شخصی شهید رجایی نگاه کنیم نقاط عطفی را خواهیم دید که می‌توانند در روند فکری ایشان تأثیرگذار باشند. از جمله این که شهید رجایی شغل معلمی را انتخاب کرد. چون در دوران تحصیل خود، برای مدتی به ارتش رفت و با متوجه شدن این موضوع که به تعبیر امام خمینی (ره) معلمی شغل انبیاست به این شغل توجه کرد؛ بنابراین شهید رجایی با انتخاب شغل معلمی در بحث پرورش نیرو‌های انقلابی و متعهد مسلمان شروع به حرکت کرد و این نقطه عطفی است که می‌تواند نقش ایشان را در سازندگی نیرو‌ها و چهره‌های ماندگار نشان دهد. 

او ادامه داد: شهید رجایی مدرسه دخترانه رفاه را ایجاد کرد و وقتی از ایشان سوال شد که چرا مدرسه دخترانه؟ شهید گفت: مادران هستند که فرزندان را تربیت می‌کنند و تأثیرگذار هستند؛ بنابراین در دورانی که شاید کمتر به موضوع بانوان توجه می‌شد شهید رجایی، مدرسه اختصاصی اسلامی و اعتقادی را تأسیس کرد برای این که بتواند مادران پاک، متعهد و انقلابی را تربیت کند و آموزش دهد.

برادرزاده شهید رجایی گفت: شهید رجایی به عنوان یک معلم، در طول زندگی همواره هم برای خودش و هم برای دیگران معلم بود.  اگر بخواهیم دوران مبارزات سیاسی شهید رجایی را نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که برای اولین بار در سال ۴۲ و سپس، سال ۵۳ دستگیر شد که محتویات جیب شهید، قرآن و تسبیح و جانماز و مُهر بود که نشان می‌داد شهید رجایی در کوتاه‌ترین فرصت‌ها به حفظ قرآن و ادعیه توجه داشت و این ها مجموعه‌ای از رفتار‌ها و کردار‌های شهید رجایی بودند که ذهن ایشان را به عنوان یک مسلمانِ متعهدِ انقلابیِ تأثیرگذار شکل می‌دادند. 

برادرزاده شهید رجایی یادآور شد: شهید رجایی در طول دوران ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری، نمایندگی مجلس و قبل از آن، در آموزش و پرورش، خود را به عنوان مقلّد امام خمینی (ره)، فرزند مجلس و برادر رئیس‌جمهور در دوران نخست‌وزیری معرفی کرد که اینها نوع نگاه و سبک مدیریتی ایشان را مطرح می‌کند و ناشی از ریشه‌های اعتقادی است.

او افزود: در دوران مدیریتی شهید رجایی، سبک مدیریتی جدیدی را می‌بینیم و رهبری ایشان رهبری بر دل‌ها بود و افرادی که با ایشان در ارتباط بودند شهید رجایی را عاشقانه همراهی می‌کردند. چون می‌دانستند سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار