معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هزار و ۷۰۰ متکدی از ابتدای امسال تاکنون از معابر و چهارراه‌های سطح این کلانشهر جمع آوری و به مرکز رسیدگی آسیب دیدگان اجتماعی منتقل شدند.

مهدی ابراهیمی معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: بیش از ۳۰ چهارراه در مشهد شناسایی شده که حضور متکدیان در قالب گلفروش، اسپند دودکن، تمیز کردن شیشه و ... بیشتر از سایر معابر است.

او افزود: در این چهارراه‌ها مردم بیشتر از سایر معابر به متکدیان کمک می‌کنند و رابطه کمک مردم و حضور بیشتر متکدیان معنادار است.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: در بین متکدیان، مردِ زن نما، مردمعلول نما و زنان با عروسک به جای نوزاد دیده می‌شود که با این شگرد‌ها از احساسات نوع دوستی مردم و زائران سوء استفاده می‌کنند.

ابراهیمی بیان کرد: مهم‌ترین معضل متکدیان مشهد، اعتیاد و طردشدن از خانواده است و در مرحله ساماندهی به رغم تمایل دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی امکان ارائه خدمات اجتماعی بسیار سخت است.

او تصریح کرد: متکدیان علاقه‌ای به شغل و کار ندارند و درآمد تکدی‌گری و زباله گردی را بیشتر از کارگری می‌دانند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: همچنین متکدیان سالمند معتاد بالای ۶۵ سال شرایط نگهداری در خانه سالمندان و شرایط قانونی پذیرش در مراکز درمان اعتیاد وابسته به بهزیستی را ندارند و این مهم از چالش‌ها است.

ابراهیمی اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی اداری مصوب سال ۱۳۷۸، وظیفه‌ی شناسایی، جمع آوری و انتقال متکدیان به مرکز رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی و تامین و تجهیز مرکز به عهده شهرداری‌ها است و ساماندهی به عهده سازمان‌های اجتماعی است.

او افزود: برای کاهش تکدی‌گری نیازمند کمک و مشارکت مردم و زائران هستیم، در غیر این صورت چرخه باطل جمع آوری و حضور مجدد آنان برای تکدی‌گری ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه در مناسبت‌های مذهبی متکدیان از سایر استان‌ها و شهر‌ها مقصدشان مشهد و اطراف حرم است، ادامه داد: از این رو در دهه آخر صفر گشت‌های جمع آوری متکدیان سه شیفت در منطقه ثامن فعال شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.