دمیتری کولبا و رادوسلاو سیکورسکی وزیران خارجه اوکراین و لهستان چهارشنبه درباره درخواست کی‌یف برای رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های روسیه در حریم هوایی اوکراین توسط همسایگان این کشور رایزنی کردند.

کولبا در شبکه اجتماعی ایکس درباره دیدارش با سیکورسی در شهر «اولستاین» لهستان نوشت: ما به طور جامع درباره طیفی از مسائل گفتگو کردیم.

وی افزود: در حوزه نظامی، بر مساله دریافت جنگنده‌های میگ رایزنی و توافق کردیم گام‌های بیشتری برای افزایش احتمال رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های روسی بر فراز اوکراین توسط همسایگان برداریم.

کولبا پیشتر در اجلاس «لهستان آینده» در شهر اولستاین گفته بود که با توجه به نگرانی‌های غرب از تشدید درگیری‌ها، «تمام درخواست‌های اوکراین برای دریافت تسلیحات جدید در ابتدا با مخالفت روبرو می‌شد.»

دونالد توسک نخست وزیر لهستان حدود ۲ ماه پیش اعلام کرده بود که ورشو گزینه سرنگون کردن موشک‌های روسیه بر فراز بخش‌های غربی اوکراین را که با لهستان هم‌مرز است، بررسی می‌کند.

واشنگتن با تردید و نگرانی به این طرح لهستان واکنش نشان داد و جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که این اقدام به تشدید درگیری‌ها منجر خواهد شد.

توسک همچنین گفته بود: تلاش می‌کنم تا شرکای لهستان را برای ارسال بیشتر جنگنده‌های میگ به اوکراین قانع کنم تا این کشور بتواند در برابر حملات روسیه از خود دفاع کند.

لهستان یکی از حامیان سرسخت اوکراین از ابتدای تهاجم روسیه به این کشور بوده که طبق برآورد‌های منتشر شده توسط ناتو، ۴.۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال جاری به امور دفاعی اختصاص داده است.

لهستان همچنین آخرین کشور از جمله کشور‌هایی است که با اوکراین توافقنامه‌های امنیتی امضا کرده و متعهد شده‌اند که حمایت طولانی مدت خود از این کشور را در برابر تجاوز روسیه حفظ کنند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار