رئیس دانشگاه شیراز گفت: در ۳ سال اخیر در حوزه پژوهشی افزایش ۳۵۰ درصدی در قرارداد‌های ارتباط با صنعت داشتیم.

محمد موذنی در نشست خبری گفت: در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه رصد دانش‌آموختگان انجام می‌شود. این رصد مشخص می‌کند افرادی که از دانشگاه شیراز مدرک گرفته‌اند اکنون کجا مشغول فعالیت هستند و یا موفق به پیدا کردن شغلی شدند یا خیر، که خوشبختانه ۸۱ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه شیراز مشغول کار هستند و از این تعداد ۷۳ درصد شغل آنها مرتبط با رشته تحصیلی‌شان است.

او با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز در حوزه مدیریت استان و مناصب مدیریتی نقش فعالی دارد، گفت: در سطح ملی برای اولین بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساتید دانشگاه شیراز است و چندین مدیرکل و همچنین نمایندگان مجلس همگی از اساتید این دانشگاه هستند.

موذنی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مرکز تعالی تدریس در معاونت آموزشی دانشگاه شیراز تاسیس شده است که هدف اصلی آن افزایش کیفیت آموزش است. تا امروز ۶۲ دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند که در واقع دانشگاه شیراز یک نقش ملی را ایفا می‌کند.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان اقدامات بسیار خوبی با تمامی مراکزی که می‌توانند در مهارت آموزی دانشجویان ایفای نقش کنند، برقرار شده است و دانشگاه با این مراکز وارد مذاکره شده و قرارداد تنظیم شده است.

موذنی اظهار کرد: پخش استانی تمام آزمون‌هایی که در سطح ملی انجام می‌شود را دانشگاه شیراز به عهده دارد. این ظرفیت ۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است که امروز به ۱۱ هزار نفر افزایش پیدا کرده است در سال ۱۴۰۲، ۳۲ آزمون برگزار شد که ۱۲۵ هزار نفر در این آزمون‌ها شرکت کردند.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه پذیرش دانشجویان استاد محور یکی از برنامه‌های دانشگاه شیراز است، افزود: به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است که متناسب با نیاز جامعه بتوانند دانشجو بگیرند و پایان نامه دانشجویان زیر نظر یک استاد یک نیاز از جامعه را برطرف کند در این خصوص دانشگاه شیراز رتبه اول دانشگاه‌های کشور را به دست آورده است. ۲۸۳ عنوان پایان نامه نوشته شده که دقیقا نیاز جامعه و صنعت بوده است.

مؤذنی در ادامه سخنان خود در خصوص فراخوانی که دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی داشت، گفت: در این فراخوان ۳ نفر متقاضی داشتیم ۲ نفر از آمریکا و یک نفر از سوئد که البته مدارک برای وزارت علوم ارسال شده و در حال پیگیری است.

او ادامه داد: دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌هایی است که کیفیت آموزش در آن مشهور است و استاندارد‌های آموزشی بالایی دارد و البته برای حفظ این استاندارد‌ها جدی بوده است، بر همین اساس در سال گذشته ۱۵۰ دانشجو که حد نصاب میانگین معدل را نداشتند از دانشگاه اخراج شدند، در واقع حفظ کیفیت آموزش جز برنامه‌های اساسی دانشگاه است.

موذنی افزود: یک استاد نیز به دلیل اینکه شرایط آموزشی، پژوهشی لازم را نداشت بعد از ۵ سال ارتباط وی با دانشگاه قطع شد. پرونده تمام اساتید جدید الورود بعد از ۵ سال مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر استاندارد‌های لازم را نداشته باشند و در زمینه علمی نتوانند نیاز دانشجو را برطرف کنند، ارتباط آنها با دانشگاه قطع خواهد شد.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در چند سال اخیر در زمینه برقراری ارتباط با دانشگاه‌های برتر کشور‌های روسیه و چین اقدامات خوبی انجام شد، گفت: با دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه ارتباطات خوبی برقرار کردیم و تیم دانشجویی از دانشگاه شیراز به این دانشگاه اعزام شدند البته از این کشور نیز دانشجویان روسی به دانشگاه شیراز سفر کرده و آموزش‌هایی را دیده‌اند.

او ادامه داد: در زمینه نفت، گاز و معدن، کشور روسیه پیشرفت و امکانات خیلی خوبی دارد. در این زمینه‌ها با اساتید دانشگاه پروژه‌های مشترک تعریف شده است. البته با دانشگاه‌های کشور چین نیز ارتباطات خوبی برقرار شده است. در سال ۱۴۰۲، ۶۶۱ مقاله علمی مشترک اساتید کشور‌های خارجی داشتیم و این نشان دهنده قابل توجه بودن ارتباطات بین‌المللی دانشگاه شیراز است. ۱۴۸ عنوان کتاب به زبان انگلیسی توسط اساتید دانشگاه شیراز منتشر شده است و ۱۰ عنوان کتاب به صورت مشترک با اساتید دانشگاه‌های خارجی به انتشار درآمده است. 

موذنی در خصوص آمار دانشجویان خارجی دانشگاه شیراز نیز بیان کرد: ۳۵۰ دانشجوی خارجی از ۷ کشور در دانشگاه شیراز تحصیل کردند که تعدادی قابل توجهی از آنها فارغ التحصیل شدند و امروز ۲۷۱ دانشجو خارجی در دانشگاه شیراز مشغول تحصیل هستند.

موذنی اظهار کرد: مشکلی که بعد از اعلام نتایج آزمون سراسری داریم سرازیر شدن سیل تقاضا برای منتقل شدن به دانشگاه شیراز است. در سال گذشته ۵۳۱ نفر دانشجوی مهمان از دانشگاه‌های مختلف کشور که واجد شرایط بودند به دانشگاه شیراز منتقل شدند که البته شرط ادامه تحصیل در دانشگاه شیرازی این است که معدلی که به دست می‌آورند از میانگین معدل همکلاسی‌های خودشان پایین‌تر نباشد در غیر این صورت به دانشگاه قبلی خود باز می‌گردند. در این شرایط که ۵۳۱ مهمان از دانشگاه‌های دیگر پذیرفتیم تنها ۵۴ نفر دانشجو از دانشگاه شیراز به دانشگاه‌های دیگر منتقل شدند که با این نسبت ورودی بسیار بیشتری نسبت به خروجی داشتیم.

او با بیان اینکه در ۳ سال اخیر در حوزه پژوهشی افزایش ۳۵۰ درصدی در قرارداد‌های ارتباط با صنعت داشتیم، گفت: برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم و بسیاری از دستگاه‌های آزمایشگاهی نوسازی شده و بیش از ۱۲ میلیارد تومان برای تعمیر دستگاه آموزشی هزینه شده است. 

موذنی در خصوص اعتبارات پژوهشی نیز تصریح کرد: اعتبار پژوهشی که در اختیار اساتید دانشگاه شیراز قرار می‌گیرد افزایش ۲۲۰ درصدی داشته است. همچنین برای اولین بار در تاریخ دانشگاه یکی از دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه به مرحله تولید و تاسیس یک کارخانه دانش بنیان منتهی شده که محصولی بسیار ارزنده در زمینه انعقاد خون به نتیجه نهایی رسیده و در حال تولید محصول است که این محصول ارزش صادراتی نیز دارد و در سطح ملی و بین المللی متقاضی زیادی دارد.

او اظهار کرد: دسترسی رایگان به پایگاه‌های اطلاعات علمی امکان‌پذیر شده است و اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به راحتی می‌توانند به مقالات علمی منتشر شده در سطح دنیا در ژورنال‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: فرصت مطالعاتی خارج از کشور به دلیل مشکلات ارزی سالیان متمادی تعطیل شده بود، اما امسال این برنامه مجدداً راه‌اندازی شد و ۱۰ نفر از اساتید به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور اعزام شدند و برای هر نفر، ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار مالی در نظر گرفته شده است.

موذنی افزود: کتابفروشی دانشگاه که برای سالیان متمادی تعطیل شده بود دوباره راه‌اندازی شد، همچنین ۴ محصول دانش بنیان در حوزه علوم انسانی رونمایی شد که اینها حاصل فعالیت‌های پژوهشی بود که به مرحله تولید محصول رسیده است.

او با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲، ۸۰۰ مقاله Q ۱ که مقالات برجسته‌ای هستند از اساتید دانشگاه شیراز داشتیم، گفت: با مشارکت اساتید دانشگاه شیراز ۳۰ شرکت دانش‌بنیان تاسیس شد و روند تأسیس این شرکت‌ها در دانشگاه رو به رشد است.

موذنی گفت: درآمد اختصاصی دانشگاه شیراز از ۶۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی ما برای سال جاری یعنی سال ۱۴۰۳، ۳۴۰ میلیارد تومان است.

اوبا بیان اینکه در سفر استانی هیئت دولت به استان فارس ۱۵ پروژه برای دانشگاه شیراز با اعتباری بالغ بر ۵۰۸ میلیارد تومان مصوب کردیم که گشایش خوبی خواهد بود که برخی از پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه به اتمام برسد، گفت: در طول ۳ سال اخیر نزدیک به ۶۰ هزار متر مربع فضای کاربردی از دانشگاه شیراز یا تاسیس یا بازسازی شده است. 

موذنی در خصوص خوابگاه‌هایی دانشجویی نیز گفت: در حوزه دانشجویی یکی از خوابگاه‌های دخترانه که خیرساز و نیمه تمام بود به بهره‌برداری رسید. یکی از مشکلات همیشگی خوابگاه‌های دانشجویی فرسودگی آنها بود، بلوک B و C خوابگاه شهید مفتح بازسازی شد. خوابگاه متاهلین شهدای ۲ دانشگاه تعمیر اساسی شد، خوابگاه کشاورزی، دامپزشکی، خوابگاه شهید چمران، خوابگاه ۴ ارم دختران نوسازی و بهسازی شد. نمازخانه خوابگاه شهید مفتح که ۷۰۰ متر مربع زیر بنا دارد نیز کاملا بازسازی شد. 

رئیس دانشگاه شیراز اظهار کرد: خوابگاه قدس نیاز به مقاوم‌سازی دارد و چندین بار در برنامه دانشگاه برای بازسازی قرار گرفته است، اما قبل از تعمیر باید مقاوم‌سازی شود و هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و البته در دستور کار قرار دارد و از نظر ایمنی فعلاً قابل استفاده نیست و خالی از سکنه است.

موذنی با بیان اینکه ۷۰۰ متر سالن ورزشی در محوطه خوابگاه دختران ساخته شده است، گفت: علاوه بر اینها مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه در حال تعمیر است که بعد از بازسازی در زمینه سلامت روان به دانشجویان و شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. البته فعالیت‌هایی در زمینه بازسازی غذاخوری‌ها، استخر، آشپزخانه و بقیه اماکن دانشگاه انجام شده است. 

او اظهار کرد: یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز پذیرفته است که یک دانشکده مکانیک زیربنای ۱۸ هزار متر مربع برای دانشجویان بسازند، این پروژه شروع شده و در حال تجهیز کارگاه است و بنابر قولی که داده تست ۱۸ ماهه این ساختمان ساخته می‌شود.

رئیس دانشگاه شیراز، گفت: مرکز آموزش فرهنگی هنری مهراد و زیست بوم داشنجویی با شعار هر دانشجو یک مهارت برگزار شده است و دانشجو با کسب مهارت، می‌تواند تولید محصول کند و در فروشگاه ارم گالری دانشگاه شیراز به فروش برساند.

او با بیان اینکه دانشگاه شیراز در تراز دانشگاه‌های برتر کشور قرار دارد، همچنین رتبه اول کشور در جشنواره ملی رویش که مربوط به کانون‌های فرهنگی و هنری است را کسب کرده است، گفت: علاوه بر اینها در جشنواره سراسری قرآن و عترت، دانشجویان دانشگاه شیراز رتبه اول را در سال ۱۴۰۳ کسب کرده‌اند. 

موذنی گفت: با کمبود دانشجو در دانشگاه شیراز مواجه نیستیم و تمام ظرفیت‌های دوره کارشناسی پر می‌شود. در ۳ سال گذشته ۱۰ رشته کارشناسی ارشد جدید به دانشگاه اضافه شده است که شامل مهندسی نفت گرایش اکتشاف، مهندسی مکاترونیک، مهندسی نقشه برداری، برنامه‌ریزی آمایش سرزمین، مهندسی کامپیوتر گرایش علوم داده، مهندسی سیستم‌های میکرو و نانو الکترونیک، مدیریت و کنترل بیابان، علوم کامپیوتر، سیاست گذاری علم و فناوری هستند. همچنین در سال گذشته ۳ سه رشته کارشناسی و ۱۱ رشته کارشناسی ارشد اضافه شده است و ۱۰ رشته دیگر نیز در دستور کار است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار