حذف کاغذ از بخش دارو در بیمه تکمیلی گام نخستی بود که از ابتدای اسفندماه سال گذشته عملیاتی شد هر چند که به گفته مسئولان در فرآیند آن همچنان مشکلاتی وجود دارد.

حذف نسخه کاغذی برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی در بخش دارو که بنابر اعلام بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه تکمیلی از ابتدای اسفند ماه سال گذشته رسیدگی به نسخ الکترونیک دارویی را بدون نیاز به دریافت اسناد کاغذی در دستور کار خود قرار دادند.

در همین راستا هم قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: مراکز درمانی و داروخانه‌های ما چندین شکل دارند؛ گروه اول با هیچ بیمه‌گر پایه و تکمیلی قرارداد ندارند که تعداد آنها اندک است که بنا شده وزارت بهداشت تکلیف این گروه را مشخص کند. گروه دوم با بیمه‌گر پایه و تکمیلی باهم قرارداد دارند که دیگر در این بخش بیمه شده با ما کاری ندارند و مراکز و داروخانه‌ها طرف قرارداد ما هستند. گروه سوم با بیمه پایه قرارداد دارند، اما با بیمه تکمیلی قرارداد ندارند که تعداد آنها هم زیاد است و ما با این گروه کار بیشتری داریم؛ ما ضمن تشویق برای قرارداد بستن این گروه در این مدت وقتی نسخه به ما می‌رسد فرآیند‌ها را الکترونیکی پیش خواهیم برد و طی پیامکی به افراد اطلاع رسانی کامل خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که زمان دریافت مبلغ توسط افراد چه میزان است؟ بیان کرده بود که اگر مرکز با هیچ بیمه پایه و تکمیلی قرارداد نداشته باشد که فعلا در چرخه نیست و فرآیند همانند قبل کاغذی است، اما مراکزی که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ مراکزی که با بیمه‌های پایه و تکمیلی با هم قرارداد دارند و مراکزی که با بیمه پایه قرارداد دارند، اما با بیمه تکمیلی قراردادی ندارند. مراکزی که با هر دو بیمه باهم قرارداد دارند دیگر اینجا فرد طرف حساب ما نیست و طرف حساب ما خود مرکز است که در این مسیر پول ظرف دوماه پرداخت خواهد شد. اما اگر مرکز با بیمه پایه قرارداد داشت، اما با بیمه تکمیلی قراردادی نداشت و فرد هزینه پرداخت کرده بود در این صورت زمان پرداخت ما به فرد حداکثر ۱۰ روزه است.

ثبت ۲۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۹۸ نسخه دریافتی  از یک اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

حذف نسخه‌های کاغذی از بخش دارو که به تازگی هم مهدی مختاری رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص هاب درمان بخش نسخه نویسی دارو تعداد نسخه‌های دریافتی ۲۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۹۸ عدد از یک اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۹ مرداد امسال بوده است.

او می‌گوید: بیمه‌های تکمیلی آنچه در مراکز درمانی مانند داروخانه‌ها نسخه پیچی می‌شود را رسیدگی می‌کنند؛ ۷ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۷۳۷ عدد نسخه پیچی صورت گرفته و داده آن در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفته است و آنهایی که تگ تکمیلی داشته و مشخص بوده برای کدام شرکت بیمه است برای شرکت‌ها ارسال شده و شرکت‌های بیمه آنها را به تناسب در روند بررسی خود قرار داده‌اند.

او می‌گوید: در بخش نسخ دارویی در کل یکسری مشکل وجود دارد که مقداری رسیدگی را در شرکت‌های بیمه سخت کرده است، اما روند در حال پیگیری است تا سرعت افزایش پیدا کند.

در ادامه هم کیان مدیر توسعه سامانه‌ها و هوشمندسازی بیمه مرکزی ۳۰ مردادماه با حضور در رسانه ملی بیان کرد: طی ۱۳ ماه گذشته چیزی که از نسخ از سوی وزارت بهداشت دست ماه رسیده از بیمه سلامت ۷۱۶ هزار مورد و از بیمه تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار مورد بوده است. در فروردین که بهترین ماه ارسال اطلاعات بود، حدود ۲۰ درصد از مجموع آن چیزی که در کشور تولید می‌شود به بیمه مرکزی ارسال شده و این عدد در مرداد متاسفانه به ۴۷ هزار تقلیل پیدا کرده که معادل ۲ درصد است.

مدیر هوشمندسازی بیمه مرکزی گفت: ۶ مشکل از داده‌هایی که از سوی وزارت بهداشت به بیمه مرکزی ارسال می‌شود احصا شده که بحث‌های اقلام و ارقام و بحث تاخیر و یا عدم ارسال اطلاعات است. اگر این ایرادات در فرآیند جدیدی که قرار است بیمه‌های پایه مستقیما به بیمه مرکزی بدون دخالت وزارت بهداشت ارسال اطلاعات داشته باشند تصحیح شود، می‌توانیم بگوییم که این فرآیند تکمیل خواهد شد.

حذف کاغذ در بحث تکمیلی یک فرآیند یکطرفه نیست 

هر چند که همچنان به گفته مسئولان  فرآیند حذف کاغذ از تمام نسخه‌های کاغذی بخش دارو به شکل کامل تکمیل نشده است و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، اما یکی دیگر از وعده‌های مسئولان حذف کاغذ از بخش خدمات و بستری بود که در همین راستا هم خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مهدی مختاری رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی رفت و او در پاسخ به این سوال که حذف کاغذ از بیمه‌های تکمیلی در بخش بستری و خدمت چه زمانی محقق خواهد شد؟ گفت: در خصوص حذف کاغذ از بیمه تکمیلی در بحث دارو، خدمت (آزمایشگاه، فیزیوتراپی، رادیولوژی و...)، بستری و در کل هر آنچه که داده آن در حوزه سلامت الکترونیکی ثبت شود و به سمت بیمه مرکزی آید، ما آمادگی رسیدگی به آن را داریم، اما در کل حذف کاغذ یک اقدام یکطرفه از سمت بیمه مرکزی و بیمه تکمیلی نیست و یک کار بین سازمانی است.

در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: در حوزه بستری خیلی از موارد و جزئیات پرونده بیمار هنوز دستی نوشته می‌شود و تبدیل این موارد به یک فضای الکترونیکی و... هنوز مانده است. ما در بیمه مرکزی این موضوع را پیگیر هستیم و جلسات مختلف در خصوص آن داریم. الکترونیکی شدن پرونده‌های حوزه سلامت موضوعی است که سمت وزارت بهداشت و مراکز درمانی بوده و اگر موارد مورد نیاز برای این بحث رخ دهد از سمت بیمه مرکزی آمادگی کامل وجود دارد که رسیدگی کنیم؛ کما اینکه از نظر زیرساخت بحث دارو را هم انجام دادیم.

او در نهایت در خصوص حذف کاغذ از بیمه تکمیلی برای بحث خدمات و بستری بیان کرد: در بحث حوزه خدمت، داده‌های تمیز‌تری داریم و در حال برنامه‌ریزی هستیم که به امید خدا همین امسال بتوانیم این مورد را هم در کنار دارو داشته باشیم.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام چه زمانی کاغذ بازی از بخش‌های مختلف بیمه تکمیلی به شکل کامل حذف خواهد شد موضوعی که مطالبه بسیاری از مردم است و می‌طلبد بخش‌های مربوطه هر چه بیشتر پایه کار باشند تا این مهم محقق شود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار