دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد: ما از تمدید مجوز دولت سوریه برای استفاده از گذرگاه‌های باب السلام و الراعی برای سه ماه دیگر استقبال می‌کنیم.

خانم «جویس مسویا» دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز چهارشنبه به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل درباره وضعیت سوریه گفت: مردم سوریه همچنان با یک بحران انسانی عمیق روبرو هستند. بیش از ۱۶ میلیون نفر یا بیش از ۷۰ درصد جمعیت به کمک نیاز دارند. سه چهارم زنان و کودکان هستند. تشدید اخیر خصومت‌ها در شمال شرق، همراه با حملات منظم در شمال غرب و سایر نقاط، همچنان منجر به عمیق‌تر شدن رنج مردم می‌شود.

او افزود: از ششم اوت تا کنون، دست کم ۲۵ غیرنظامی در اثر جنگ در دیرالزور کشته شده اند. تخمین زده می‌شود که ۳ هزار و ۵۰۰ خانواده مجبور به ترک خانه‌های خود شدند، اگرچه اکثریت از آن زمان توانسته اند به کشور بازگردند. زیرساخت‌های عمومی حیاتی، از جمله تأسیسات تصفیه آب، تحت تأثیر قرار گرفته اند که بر بحران جاری آب افزوده است.

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اضافه کرد: احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی، از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی و دسترسی بشردوستانه بدون مانع، ضروری است.

او گفت: آوارگی در سطوح فوق العاده بالا ادامه دارد. بیش از ۶ میلیون سوری همچنان به عنوان پناهنده یا پناهجو در خارج از مرز‌های سوریه زندگی می‌کنند، بسیاری از آنها در کشور‌های همسایه هستند. در سوریه، حدود ۷.۲ میلیون نفر یا نزدیک به یک سوم جمعیت آواره هستند، اکثر آنها بیش از یک دهه که در این وضعیت هستند. همه ۱۴ استان سوریه میزبان آوارگان درگیری است. زنان و دختران به ویژه تحت تأثیر قرار گرفته اند.

مسویا افزود: اکثر آوارگان در سراسر سوریه برای اساسی‌ترین نیاز‌های خود به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند. بنابراین، آنها از جمله افرادی هستند که بدترین آسیب را از کمبود نگران کننده در بودجه بشردوستانه می‌بینند.

دستیار دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: با گذشت نزدیک به نه ماه از سال، کمتر از ۱ میلیارد دلار از ۴.۱ میلیارد دلار بودجه مورد نیاز برای کمک به آوارگان سوریه تامین شده است. در نتیجه، کمک‌های غذایی و خدمات آب قطع شد. برنامه جهانی غذا گزارش داده که بسیاری از خانواده‌ها وعده‌های غذایی کمتری می‌خورند، وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند و رژیم غذایی محدودتری دارند، که آنها را در معرض خطر سوء تغذیه قرار می‌دهد. مکانیسم‌های منفی - از جمله ازدواج اجباری کودکان، و کار کودکان - نیز افزایش یافته است.

این مقام سازمان ملل گفت: خدمات حمل و نقل آب برای آوارگان داخلی کاهش یافته است، به عنوان مثال، حداقل ۵۰ هزار نفر در تل رفعت تحت تأثیر کاهش ارائه آب قرار گرفته اند.

او تصریح کرد: بدون افزایش بودجه، نزدیک به ۲۰۰ اردوگاه در شمال غرب تا ماه آینده از حمایت آب و فاضلاب محروم خواهند شد و نزدیک به ۲۵۰ هزار ساکن این اردوگاه‌ها که بیشتر آنها زن و کودک هستند، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

مسویا اضافه کرد: نزدیک به نیمی از آوارگان سوریه در ادلب و شمال حلب هستند. برای این افراد، عملیات برون مرزی از ترکیه همچنان یک راه نجات است. این عملیات نه تنها عبور تجهیزات امدادی را تسهیل می‌کند، بلکه بازدید‌های ارزیابی کارکنان سازمان ملل برای اطمینان از توزیع کارآمد و مؤثر کمک‌ها را نیز آسانتر می‌کند.

او تصریح کرد: ما از تمدید مجوز دولت سوریه برای استفاده از گذرگاه‌های باب السلام و الراعی برای سه ماه دیگر استقبال می‌کنیم و امیدواریم که استفاده از این گذرگاه‌ها در کنار باب الهوا تا زمانی که نیاز‌های فعلی وجود دارد، همچنان در دسترس باشد.

برچسب ها: سازمان ملل ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار