وزیر امور خارجه گفت: در جهت تامین منافع ملی، مهم‌ترین کار ما بخش دیپلماسی اقتصادی است.

سیدعباس عراقچی در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه با حضور پزشکیان رئیس جمهور، با توجه به تقارن مراسم و آغاز به کار دولت چهاردهم با اربعین حسینی، ابراز امیدواری کرد که در این ایام، حضرت سید الشهدا (ع) یار و یاور ما باشد و ان شاء الله به مدد الهی و ائمه اطهار و امام حسین (ع) این مسیر را با موفقیت طی کنیم. 

وزیر امور خارجه با گرامیداشت یاد حضرت امام رحمت الله علیه و شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، شهدای وزارت امور خارجه، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، همچنین شهدای راه خدمت، شهید آیت الله رئیسی و وزیر شهید دکتر امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: شهید امیرعبداللهیان همکار و دوست بسیار خوب من بود که در این راه مجاهدت بسیار کرد و دوران خدمت ایشان دورانی موفق سرشار از تلاش و خدمت صادقانه و مجاهدت در راه اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

عراقچی با تشکر از حضور دکتر خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و دکتر صالحی، دکتر متکی، دکتر ظریف، علاءالدین بروجردی و همچنین با آرزوی سلامتی برای دکتر ولایتی که طی تماس تلفنی به وی تبریک گفتند، از شرکت سردار رحیم صفوی عضو شورای راهبردی و آقای عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس تقدیر و تشکر کرد و گفت: ما مدیون پیشکسوتان خود در وزارت امور خارجه هستیم. 

عراقچی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در نخستین دیدار با دولت چهاردهم، تأکید معظم له بر استفاده از فرصت‌ها را خاطر نشان کرد و گفت: فرصت کوتاهی در اختیار ماست، البته به تعبیر رهبر انقلاب در فرصت کوتاه هم می‌شود کار‌های بزرگ انجام داد. 

عراقچی با اشاره به پیچیدگی‌های شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: تهدیدات زیاد است، اما ظرفیت‌های کشورمان هم بسیار زیاد است و هنر ما باید این باشد که بتوانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم و این مستلزم آن است که تمام همت و تلاش خود را بکار گیریم و در جهت منافع کشور حرکت کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: من نه برای وزارت، بلکه آمده‌ام که کار کنم و مطمئن هستم که همکاران خوبی دارم و ان شاء الله دست در دست هم در جهت ماموریت‌هایی که به ما سپرده شده، حرکت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به محور‌های سخنرانی خود در در جلسه دفاع در صحن مجلس شورای اسلامی و در برابر نمایندگان مردم شریف ایران تاکید کرد: همان طور که در مجلس عرض کردم، من سه ماموریت برای وزارت امور خارجه قائل هستم، تامین منافع ملی، تحکیم امنیت ملی و افزایش عزت ملی. هر کدام از این سه ماموریت مستلزم کار و برنامه ریزی زیادی است. در جهت تامین منافع ملی، مهم‌ترین کار ما بخش دیپلماسی اقتصادی است.

 وی افزود: سیاست خارجی باید بتواند برای اقتصاد کشور، کمک کار و راهگشا باشد، فرصت ایجاد کند و موانع را از سر راه بردارد و ما این را یک تکلیف برای خود می‌دانیم که موانع رونق اقتصاد کشور را از سر راه برداریم و فضا‌های جدید ایجاد کنیم و در بخش‌های اقتصادی کشور چه بخش دولتی و چه خارجی گشایش ایجاد کنیم.

عراقچی افزود: وزارت امور خارجه در حوزه امنیت ملی و حفظ بازدارندگی کشور، جلوگیری از اجماع سازی علیه کشور و بکارگیری دیپلماسی برای رفع تهدید‌های خارجی و در بحث عزت ملی و حفظ منزلت بین‌المللی وظیفه سنگینی بر عهده دارد و ما برای سربلندی ایران و ایرانی تلاش و حرکت خواهیم کرد و امیدوارم خداوند به ما در این مسیر توفیق عنایت فرماید. 

عراقچی در پایان بار دیگر یاد خاطره شهید امیرعبداللهیان را گرامی داشت و از حضور فرزند برومند ایشان در این جلسه تشکر و برای ایشان و خانواده محترم شهید امیرعبداللهیان سربلندی و موفقیت و از آنان دعای خیر مسئلت نمود و از درگاه الهی برای خود و همه خدمتگزاران نظام اسلامی در دستگاه دیپلماسی استمداد طلبید تا بتوانند به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

وزیر امور خارجه همچنین از روحیه و مرام حق جویی و حق طلبی و همچنین تلاش‌های باقری سرپرست وزارت امور خارجه که وظیفه سنگین ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ایشان و همچنین اداره وزارت امور خارجه در این مدت را برعهده داشت، تجلیل و تقدیر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار