یک منتقد سینما گفت: سعید سهیلی سلیقه مخاطب را می‌شناسد و «پول و پارتی» یکی از بهترین آثار سینمایی طنز و به نوعی انتقادی محسوب می‌شود.

فیلم سینمایی «پول و پارتی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید سهیلی و نویسندگی حسام سامری‌زاده محصول سال ۱۴۰۲ است که در سوم مرداد ماه ۱۴۰۳ روی پرده سینما‌های سراسر کشور اکران شد.  ساعد سهیلی، پردیس احمدیه، امیر جعفری، مهدی هاشمی، نیوشا ضیغمی، آزاده زارعی، داریوش فرهنگ، امیرحسین ساربان، شادی آهنگر، محمد متین محمدی و آریا نرج‌آبادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «پول و پارتی» آمده است: در دنیایی که همه به دنبال ثروت و مادیات هستند، قصه عشق دو جوان شکل می‌گیرد. داستانی که در آن، تضاد بین ثروت و عشق به زیبایی به تصویر کشیده شده است. پول و پارتی با نگاهی طنزآمیز به مسائل اجتماعی روز، به نقد برخی از ارزش‌های مادی‌گرایانه جامعه می‌پردازد. در خلاصه داستان یک خطی فیلم آمده است: تو زمونه‌ای که همه عاشق پولت میشن، عاشق خونه‌ات میشن، عاشق ماشین زیر پات میشن، یکی پیدا شده عاشق خودت شده!

سعید سهیلی سلیقه جامعه را می‌شناسد

جبار  آذین منتقد و مدرس سینما و تلویزیون درباره فیلم سینمایی «پول و پارتی» بیان کرد: یکی از کارگردان‌های توانمند سینمای ایران که طی دهه‌های مختلف با آثار مختلف و استاندارد در سینمای ایران درخشیده و توانسته نظر‌ متفاوت مخاطبان را با خود همراه کند سعید سهیلی است. سعید سهیلی نیاز فرهنگی جامعه را به درستی تشخیص می‌دهد، سلیقه‌ها را می‌شناسد، روند فرهنگی جامعه را به درستی تحلیل می‌کند. از همین رو آنچه که تحت عنوان فیلم‌های سینمایی می‌سازد، ضمن  هم سویی با سلیقه و ضائقه مخاطب، سبب می‌شود تا مخاطبان بیشتری برای تماشای آثار به سینما بیایند.

یکی از نیاز‌های بزرگ سینما و تلویزیون تولید فیلم‌کمدی است

وی ادامه داد: آثار سعید سهیلی از نظر مضمون و محتوا حرف‌هایی برای گفتن دارد. پول و پارتی فیلم درحال اکران آقای سعید سهیلی هم در همین راستا ساخته شده است و یکی از بهترین آثار سینمایی طنز و کمدی و به نوعی انتقادی محسوب می‌شود و یکی از نیاز‌های بزرگ سینما و تلویزیون کشور، تولید فیلم‌های طنز کمدی است که جامعه به این نوع آثار برای رسیدن به نوعی احساس شادمانی و آرامش نیاز دارد که این نیاز را امثال سهیلی‌ها به درستی تشخیص دادند و کوشیدند با هنرنمایی‌های تحول آمیز به آنها پاسخ دهند.

پول و پارتی جزء آثار مطرح سینمای کمدی و انتقادی

وی افزود: «پول و پارتی» از نظر نگارش فیلمنامه خوب نوشته شده است، از نظر کارگردانی بسیار عالی و نقطه عطفی برای کارگردان در این مقطع تلقی می‌شود. گزینش بازیگران بسیار خوب هست و فیلم‌های خوبی که از بازیگرانمان در این فیلم داریم سعی شده تا با توجه به مضمون و محتوای این نوع آثار و ژانر طنز و کمدی همراه باشد . به هرحال پول و پارتی از نظر محتوا و ساختار جزء آثار مطرح سینمای مطرح کمدی و انتقادی سینمای ایران تلقی می‌شود.

این منتقد با سابقه بیان کرد:  در این اثر سینمایی سعید سهیلی با موفقیت توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. بازی بازیگران بسیار خوب هدایت شده است و بازیگران بازی بسیار خوبی را طی کردندو تماشاگر در لحظات این فیلم به نوعی شادمانی، نوعی احساس زنده بودن را زندگی می‌کند. در واقع پول و پارتی از جمله آثاری است که کوشیده مخاطب را به آینده امیدوار کند که این امر از ویژگی‌های خاص پول و پارتی است.

بهترین فیلم‌ طنز اجتماعی سعید سهیلی کدام است؟

جبار آذین عنوان کرد: این اثر سینمایی ضمن انتقاد از پول و پارتی بی‌رویه از مناسب بودن پول در جریان زندگی و به نوعی استفاده بهینه در ساختن زندگی اشاره دارد. درهرحال پول و پارتی جزء بهترین فیلم‌های طنز اجتماعی سعید سهیلی و سینمای ایران تلقی می‌شود و در ردیف پر فروشی‌ترین آثار سینمایی امروز کشور قرار گرفته است. فیلم برای مخاطب ساخته می‌شود در درجه اول باید فرهنگ و سلیقه مخاطب معیار  قرار گیرد. فیلمی که بخواهد از کلمات  نامناسب بهره بگیرد با این هدف که در گیشه بتواند به خوبی بفروشد بدیهی است به جای موفقیت در گیشه و جذب مخاطب، سبب دور شدن مخاطب و ضربه زدن به فرهنگ کشور می‌شود.

وی ادامه داد: از همین رو فیلم در جا‌هایی می‌توانست از دیالوگ‌ها و کلمات بهتری بهره بگیرد، به‌هرحال گرچه ممکن است بعضی از واژه‌ها در جامعه ما متداول باشد، اما در یک اثر هنری چندان زیبنده نیست. هنر و سینما جزء پیشتازان فرهنگ در کشور تلقی می‌شوند و در یک اثر سینمایی، تئاتری و تلویزیونی انتظار می‌ رود یک فرهنگ‌سازی و حفظ فرهنگ جامعه می‌رود یا نه به نوعی به سوی ضربه زدن به فرهنگ جامعه حرکت کند. به هرحال این اثر می‌توانست بهتر وارد شود.

این منتقد در پاسخ به این سوال که آیا امیر جعفری توانست در ژاننر همیشگی طنز به خوبی ایفای نقش کند؟ گفت: بله، به هر حال ایشان با مدتی دوری از سینما با این اثر توانست باز هم به نوعی در کنار بازیگران قدر این فیلم بدرخشند و نشان دهند که همچنان در حوزه برتر بازیگری کشور حضور دارند و مانند دیگر بازیگران این اثر موفق هستند.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.