نماینده ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت اجرای طرح آبرسانی فدک را تشریح کرد.

فرشاد ابراهیم‌پور نماینده ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح آبرسانی فدک، گفت: منطقه منگشت ۴ شهر صیدون، دزپارت، ایذه و باغملک را در برمی‌گیرد که بزرگترین مشکل این منطقه بحث اشتغال است.

او افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی، حوزه‌ای که می‌تواند بیشترین اشتغال را ایجاد کند کشاورزی و صنایع تبدیلی است و برای رونق کشاورزی نیز طبیعتاً به آب نیاز است. در حال حاضر، در منطقه منگشت نه آب آشامیدنی و نه آب کشاورزی وجود دارد به این منظور طرح فدک استارت خورد.

آقای ابراهیم پور اضافه کرد: طرح فدک یا طرح انتقال آب شمال شرق خوزستان، از دوره‌های قبل مورد بررسی بود که با سفر آیت الله رییسی رئیس جمهور شهید، مجدداً پیگیری شد. بر این اساس قرار شد به میزان ۱۱.۱ متر مکعب در ثانیه آب از دریاچه سد کارون ۳ به دشت‌های ایذه و باغملک و شهر‌های اطراف اختصاص داده شود.

نماینده ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در فاز اول بناست ۱۱.۱ مترمکعب بر ثانیه تا دشت ایذه وارد شود و مشکل آب شرب منطقه را حل کند و سپس فاز مطالعاتی دوم که آبرسانی برای نهر‌ها و اراضی کشاورزی است، آغاز شود.

این مقام مسئول محلی افزود: در این فاز از طرح، ۳.۱ متر مکعب برای آب شرب ایذه، باغملک، صیدون، میداود، هفتکل و رامهرمز و حدود ۸ متر مکعب نیز برای آبیاری ۱۶ هزار هکتار اراضی ایذه و باغملک در نظر گرفته شده است.

ابراهیم‌پور با بیان اینکه مقرر شده این طرح از سوی قرارگاه خاتم اجرایی شود، یادآور شد: بر اساس آخرین بررسی‌ها، نامه درخواست ترک تشریفات برای اجرای طرح از سوی قرارگاه خاتم، از وزارت نیرو برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شده تا پس از بررسی در کمیسیون‌های مربوطه، مجوز انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم داده شود. از دولت انتظار می‌رود که مجوز این طرح در زمان کمتری صادر شود تا این طرح اجرایی و مشکل آب شرب و کشاورزی منطقه حل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار