وزیر دادگستری گفت: بر اساس تمهیدات قانونی در برنامه هفتم بنا داریم تا اطلاع از ممنوع الخروجی برای همه در لحظه صورت گیرد چرا که این موضوع را حق شهروندی می‌دانیم.

امین حسین رحیمی سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی درباره اطلاع افراد از وضعیت ممنوع الخروجی اظهار داشت: طبق قانون برنامه هفتم و مطابق قانون آئین دادرسی، وضعیت ممنوع الخروجی افراد باید حتماً به آنها اطلاع داده شود.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است فردی به دلیل بدهی مالیاتی ممنوع الخروج شده باشد و پرونده قضائی نداشته باشد و هنگام خروج از کشور و در فرودگاه از ممنوع الخروج بودن خود مطلع شود که ممکن است همه برنامه‌ها و اعتبار و آبروی او تحت تأثیر قرار گیرد؛ از این رو در برنامه هفتم زمینه‌ای فراهم شده است تا وضعیت ممنوع الخروجی افراد به اطلاع آنها برسد.

رحیمی توضیح داد: اکنون این تکلیف برای دستگاه قضائی و سایر دستگاه‌هایی که مطابق قانون امکان ممنوع الخروج کردن افراد را دارند، باید به فرد اطلاع دهند.

وزیر دادگستری اضافه کرد: در حال حاضر دستگاه قضائی ممنوع الخروج بودن افراد را از طریق سامانه ثنا به صورت لحظه‌ای به آنها اطلاع می‌دهد؛ مگر اینکه موضوع امنیتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون پیش‌بینی شده است تا اگر فردی اتهام امنیتی داشته باشد و اقدامی علیه امنیت کشور کرده باشد، ممنوع الخروج بودن وی اعلام نشود؛ هرچند که اگر این فرد هم مطلع شود می‌تواند اعتراض خود را به دادگاه مطرح کند.

رحیمی یادآور شد: در این زمینه، ممنوع الخروجی یک تصمیم قضائی و قابل اعتراض در دادگاه است و عموماً این تصمیم در مرحله دادسرا و در مرحله تحقیقات گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع از ممنوع الخروج بودن افراد از طریق سامانه ثنا اتفاق می‌افتد، افزود: سامانه ثنا یک امکان برای افراد است و یک تهدید محسوب نمی‌شود. همه افراد می‌توانند کد ثنا داشته باشند و این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا اگر فردی بی‌جهت از ما شکایت کرد مطلع شویم و از خود دفاع کنیم.

وزیر دادگستری اظهار داشت: پیش از راه‌اندازی سامانه ثنا گاهی علیه افراد دعوا در محاکم شکل می‌گرفت و پرونده‌هایی تشکیل و فرد محکوم می‌شد؛ در حالی که اصلاً از آن اطلاعی نداشت؛ بنابراین سامانه ثنا در جهت حفظ حقوق شهروندان عمل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار