روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی بازداشت مدیر اجرایی شبکه اجتماعی و پیام رسان تلگرام را نقض آزادی بیان عنوان کرد.

تلگرام، که در سال ۲۰۱۳ توسط پاول دوروف، کارآفرین روسی تأسیس شد، به یکی از بزرگترین ابزار‌های ارتباطی آنلاین جهان تبدیل شده است و در زندگی روزمره در کشور‌های جهان برای پیام‌رسانی، دریافت اخبار و تبادل نظر نقش اساسی دارد.

رشد این شرکت - که اکنون بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر دارد - تا حدودی ناشی از تعهد به آزادی بیان بوده است. نظارت ساده تلگرام بر آنچه مردم در این پلتفرم می‌گویند یا انجام می‌دهند، به افرادی که تحت حکومت‌های مختلف زندگی می‌کنند کمک کرده است تا ارتباط برقرار کنند و سازماندهی کنند. با این حال گفته می‌شود این اپلیکیشن به بهشتی برای اطلاعات نادرست، افراط گرایی راست افراطی و سایر محتوای مضر تبدیل شده است.

هنگامی که روز شنبه گزارش‌هایی در رسانه‌های خبری فرانسه مبنی بر دستگیری دوروف در فرانسه به اتهام انتشار مطالب غیرقانونی در این پلتفرم منتشر شد، بسیاری شوکه شدند. یک مقام قضایی فرانسه که خواست نامش فاش نشود، عصر یکشنبه تایید کرد که دوروف در بازداشت پلیس است. خبر بازداشت او به نقطه عطفی در ادامه بحث درباره آزادی بیان در اینترنت تبدیل شد.

ایلان ماسک، صاحب ایکس، که رویکرد مشابهی را برای تعدیل محتوا اتخاذ کرده است، هشتگ "#FreePavel" را در حساب ایکس خود پست کرد. او همچنین گفت: «سال ۲۰۳۰ در اروپا است و شما به خاطر دوست داشتن یک میم اعدام می‌شوید.»

در این مقاله آمده است که دوروف سرمایه گذاری است که سابقه نداشته است. پیش از این موسسان شبکه‌های اجتماعی بزرگ برای بازجویی احضار شده بودند، اما دستگیر نشدند. بنابر این بازداشت دوروف در کشوری که ادعای آزادی بیان موج می‌زند حاکی از پایان آزادی بیان ادعایی در اروپاست.

این نشریه خاطرنشان می‌کند که مقامات اروپایی فشار بر شرکت‌ها را برای «مبارزه با اطلاعات نادرست» افزایش داده اند. همزمان، کاربران تلگرام دستگیری دوروف را به سانسور دولت‌های اتحادیه اروپا مرتبط می‌دانند.

دوروف خود را یک جنگجوی صلیبی برای آزادی بیان معرفی می‌کند، با این حال، بسیاری از کارشناسان امنیتی مدعی هستند که تلگرام به اندازه کافی رمزگذاری نشده است. تحلیلگران اطلاعات نادرست همچنین می‌گویند که با استفاده از یک تماس ملایم با اعتدال، این برنامه به یک عامل اصلی برای گسترش تبلیغات تروریستی و افراط گرایی راست افراطی تبدیل شده است. با تمامی این اوصاف بازداشت دوروف حکایتی دیگر است و اینکه ناتوانی دولت‌ها در عدم دسترسی به کد‌های آن برای سواستفاده علیه کاربران زمینه بازداشت دوروف را ایجاد کرد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار