مدیر طرح و برنامه ریزی رادیو اربعین گفت: رادیو اربعین به عنوان «مردمی‌ترین رسانه ایران» شناخته شده است و هر سال به تعداد مخاطبان آن افزوده می‌شود.

حامد قزلو مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اربعین، در خصوص راه‌اندازی این شبکه رادیویی بیان کرد: رادیو اربعین به عنوان بازوی اطلاع‌رسانی کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین حسینی در سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد و امسال برای یازدهمین بار از ابتدای ماه صفر تا پایان شام غریبان حضرت امام رضا (ع) فعالیت خواهد داشت. این رادیو در کنار زائران و عاشقان اربعین حسینی قرار دارد و تمامی اطلاعات و خدمات مورد نیاز زائران را ارائه می‌کند.

وی در ادامه افزود: عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این شبکه رادیویی سهم بسزایی دارند و از طریق امواج رادیویی، به سوی صحن و سرای نورانی حضرت عشق سفر می‌کنند. این رادیوی ۳۰ روزه که در آخرین روز ماه صفر خاموش می‌شود و تا شب اول صفر سال بعد فعالیتی ندارد، چنان در دل مخاطبان جا باز کرده است که همه آنها برای آغاز به کار مجدد این شبکه لحظه‌شماری می‌کنند و به عنوان نوعی جدید از مخاطب رسانه ملی تعریف می‌شوند. 
قزلو به مخاطبان این شبکه رادیویی اشاره کرد و گفت: «مخاطبان وفادار» رادیو اربعین با این شبکه عمیقاً انس گرفته‌اند و هر کجا که باشند، رادیو اربعین را گوش می‌دهند. آنان با گویندگان هر بخش هم‌دل شده و با مخاطبان دیگر هم‌دردی می‌کنند، «لبیک یا حسین (ع)» را پیامک می‌کنند و از «رادیو نما»، تصاویر سفر اربعین خود و دیگر مخاطبان را مشاهده می‌کنند. از این طریق دل به موکب‌ها، مسیر مشایه و بین‌الحرمین می‌سپارند و به نوعی «زائر بعید» می‌شوند.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اربعین، به ویژگی‌های این رسانه در یازده سال گذشته اشاره و آن را به عنوان تخصصی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه کشور در ماه صفر معرفی کرد و گفت: رادیو اربعین با هدف ترویج «شعور حسینی» در کنار شور و عشق حسینی، به انتخاب، جمع‌آوری و تنظیم سخنرانی‌های فاخر از وعاظ برجسته پرداخته است. این سخنرانی‌ها به بررسی فلسفه قیام عاشورا و مسائل پیرامون آن» اختصاص دارد و مخاطبان بی‌شماری را جذب کرده است.

وی همچنین به نقش رادیو اربعین در ایجاد اعتماد رسانه‌ای میان مخاطبان اشاره کرد و گفت: هر روز افراد زیادی در این شبکه رادیویی به خیرین و بانیان معرفی می‌شوند و گره‌ای از مشکلات آنها باز می‌شود.

 قزلو این تاثیرگذاری را در شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بی‌نظیر خواند و افزود: رادیو اربعین به پیگیری مشکلات زائران اربعین از مسئولان مربوطه و حل این مشکلات به صورت نقطه‌ای می‌پردازد.

مدیر برنامه‌ریزی رادیو اربعین همچنین از همراهی بسیار زیاد مخاطبان از دقایق ابتدایی راه‌اندازی مجدد شبکه در غروب اولین شب ماه صفر خبر داد و این شور و شعف را وصف‌ناپذیر دانست.

وی به همراهی موثر و همیشگی مسئولان بلندپایه کشوری و لشگری و حضور آنها در رادیو اربعین اشاره کرد و گفت: این مسئولان نیز از مخاطبان رادیو اربعین هستند. در راستای مدیریت سفر زائران، حضور میدانی در مرز‌های شرقی و غربی کشور آغاز شده و گزارشات به روزی از تردد و وضعیت مرز‌ها و درگاه‌های ورودی و خروجی ارائه می‌شود. این اقدام به منظور تسهیل سفر زائران به مناسبت اربعین حسینی انجام می‌گیرد.

قزلو ادامه داد: همچنین، برنامه‌ریزی برای حضور میدانی در محافل حسینی پیش از اعزام موکب‌ها به عراق و ارتباط نزدیک با مخاطبان رادیو اربعین در حال انجام است. در این راستا، روزانه حداقل ۵۰۰ عکس از مخاطبان دریافت و برای پخش از رادیو نمای اربعین استفاده می‌شود که این امر به زنده شدن رادیو نما با رادیو اربعین کمک می‌کند. یکی از ابتکارات جدید، ایجاد آلبوم عکس همه مردم ایران است که به ترویج زیارت خانوادگی، فرزندآوری و ادامه نسل حسینی و همچنین تشویق نوجوانان به زیارت اربعین می‌پردازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور میدانی در موکب‌های مسیر مشایه نیز ادامه دارد. در این برنامه، گفتگو با موکب داران عراقی و رساندن پیام تشکر مردم ایران به آنها و همچنین گفتگو با زائران غیر ایرانی و دعوت آنها برای زیارت در ایران انجام می‌شود. این اقدام به هدف تقریب بین امت‌های اسلامی و تقویت هویت جمعی صورت می‌گیرد. در طول یازده سال گذشته، موضوعات مختلفی از جمله «زیارت به نیابت» (به ویژه در دوران کرونا)، «زائر خبرنگار» و ارائه گزارش‌های مردمی، و همچنین «ختم قرآن مجید» در سی شب ماه صفر (هر شب خواندن یک جزء قرآن توسط مردم) در جامعه ترویج یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار