مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سرشماری تابستانه حیات وحش در ۳۰۰ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های حساس استان آغاز شد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سرشماری تابستانه حیات وحش با اولویت شمارش علف‌خواران شاخص در مناطق تحت مدیریت استان با زمانبندی‌های تعیین شده در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا آغاز شد.

 

علی سالاروند با بیان اینکه لرستان با حدود ۱.۷ مساحت کشور ۳۰ درصد تنوع زیستی حیات وحش را در خود جای داده است گفت: واقع شدن در حوزه رویشگاهی زاگرس، اختلاف ارتفاع بین پست‌ترین و بلندترین نقاط و به تبع آن ایجاد اختلاف دمایی و وجود رژیم‌های مختلف آب و هوایی از مهمترین عوامل تاثیر گذار تنوع زیستی این استان است.

 

وی ادامه داد: سرشماری تابستانه در سطح تمامی مناطق تحت مدیریت استان شامل مناطق حفاظت شده اشترانکوه، سفید کوه خرم آباد، قالیکوه الیگودرز، شاداب کوه و پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا با هدف برآورد جمعیت حیات وحش، کسب اطلاع از وضعیت زاد و ولد و بررسی عوامل تهدید و کنترل و پایش بیماری‌ها برای مدیریت و حفاظت بهتر از حیات وحش و زیستگاه انجام می‌شود.

 

سالاروند گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در خصوص بالا بردن ضریب حفاظت مناطق به لحاظ هوشمندسازی پایش، فرهنگ‌سازی و برخورد با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز، آمار‌ها بیانگر افزایش جمعیت برخی گونه‌های جانوری از جمله کل، بز، قوچ و میش است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سرشماری از حیات وحش ۲ بار در سال انجام می‌گیرد که مرحله اول آن تابستان و مرحله دوم اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

 

سالاروند اظهار داشت: تا کنون ۳۹۶ گونه مهره دار در لرستان شناسایی شده است که چهار مورد از این تعداد گونه، اندمیک (منحصر به فرد) استان هستند و ۱۲ گونه نیز در معرض خطر قرار دارند.

 

وی ادامه داد: مهمترین این گونه‌ها در رده پستانداران آهو، کل و بز، قوچ و میش ارمنی هستند که به لحاظ وضعیت حفاظت در شرایط آسیب پذیر قرار دارند و از میان پرندگان نیز می‌توان به کرکس مصری و بالابان اشاره کرد که این گونه‌ها نیز در خطر انقراض هستند.

 

سالاروند افزود: لاک پشت فراتی با وضعیت حفاظتی در معرض خطر انقراض و لاک پشت مهمیزدار با وضعیت حفاظتی آسیب پذیر است همچنین سمندر لرستانی در میان دوزیستان با وضعیت در خطر انقراض و بحرانی قرار دارد و از میان ماهیان نیز کپور ماهی کور غار و سگ ماهی کور غار در وضعیت حفاظتی آسیب پذیر هستند.

 

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر با توجه به جدیت اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان در امر حفاظت از تنوع زیستی به خصوص گونه‌های حمایت شده جانوری، بر اساس آماربرداری‌های صورت گرفته، گزارشات مردمی و دوست داران حیات وحش، ثبت تصاویر با استفاده از دوربین‌های تله و پایش برخط، جمعیت حیات وحش به خصوص گونه‌های شاخص و چتری مانند پلنگ، خرس، کل و بز وحشی و قوچ و میش وحشی در مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حساس استان افزایش چشمگیری داشته است.

 

سالاروند عنوان کرد: از مهمترین عوامل این افزایش می‌توان به تلاش شبانه روزی محیط بانان، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین در امر حفاظت، فرهنگ سازی و آموزش در حوزه محیط زیست، همراهی تشکل‌های زیست محیطی و جوامع محلی و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در قالب برنامه عمل گونه‌های جانوری اشاره نمود.

 

وی با اشاره به بکارگیری بیش از ۲۵ محیط‌بان جدید در مناطق و ادارات محیط زیست لرستان افزود: همچنین راه اندازی سامانه بی سیم دیجیتال ثابت و خودرویی مناطق حفاظت شده شرق استان، خرید تجهیزات انفرادی محیط‌بانان و تهیه دوربین‌های پیشرفته جهت افزایش کارآمدی نیرو‌های محیط بان و خرید یک دستگاه تراکتور در سال ۱۴۰۲ (برای ایجاد آتشبر در مناطق حفاظت‌شده) از اقدامات انجام شده جهت افزایش تنوع زیستی و جمعیتی حیات وحش استان طی چند سال اخیر است.

 

برچسب ها: تنوع زیستی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار